خرید تضمینی , محصول گندم , کشاورزی " />

کیف کوک گندمکاران کردستان از خرید تضمینی

  • تاریخ انتشار : 1397/4/19 ساعت : 17:09 - 5 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : سایر
سنندج - ایرنا - خرید تضمینی محصولات کشاورزی سیاستی است که در کنار تامین امنیت غذایی کشور به دنبال حمایت از کشاورزانی است که با دست های پینه بسته خود طلا از خاک برداشت می کنند.
یه گزارش خبرنگار ایرنا، کشاورزی به عنوان یکی از عوامل موثر در اقتصاد، ایجاد اشغال و خودکفایی کشور است که این مهم همواره مورد توجه دولت قرار گرفته و در سال های گذشته به منظور تقویت این عرصه شاهد افزایش چشمگیر تلاش ها برای خرید تضمینی برخی محصولات استراتژیک بوده ایم.
خرید محصولات کشاورزی به صورت تضمینی نه تنها گامی برای حمایت از کشاورزان بلکه اقدامی در راستای تامین امنیت غذایی است تا بتوان با تامین ارزاق مورد نیاز کشور از واردات آن محصول بی نیاز شد تا تامین آن تبدیل به تهدیدی برای کشور نشود.
کردستان یکی از استان های پر اهمیت در تولید محصولات کشاورزی است؛ سالانه حدود 2 میلیون تن انواع محصول شامل یک میلیون و 600 هزار تن زراعی و 350 هزار تن محصول باغی در این استان تولید می شود از این محل ها کردستانی ها حدود 40 هزار میلیارد ریال درآمد دارند.
خرید تضمیمی برخی از محصولات تولیدی استان که از بعد ملی در بخش امنیت غذایی تاثیر گذار است در بخش منطقه ای نیز به عنوان محصولی حیاتی در اقتصاد بهره برداران آن نقش دارد می تواند گامی موثر در تحقق درآمد مورد انتظار کشاورزان باشد.
تکاپوی خرید تضمینی محصولات گندم در کردستان از چند ماه پیش آغاز شد تا مقدمات خرید حداکثری از محصولا مازاد بر نیاز بهره برداران انجام شود تا تمام 14 هزار میلیارد ریال درآمد سالیانه محصول گندم استان به جیب کشاورزان و فعالان مرتبط با این حوزه برود که بیش از یکسال برای آن زحمت کشیده اند.
هم اکنون سازمان جهاد کشاورزی کردستان در راستای سیاست های دولت و وزارت متبوع خود برنامه خرید تضمینی حدود 904 هزار تن محصول مازاد کشاورزان استان شامل 900 هزار تن گندم و چهار هزار و 700 تن کلزا را در دستور کار خود قرار داده است.
برای تحقق این هدف، 86 مرکز خرید تضمینی محصولات کشاورزی شامل 66 مرکز خرید سازمان تعاون روستایی به عنوان مباشر و 20 مرکز نیز از سوی بخش خصوصی راه اندازی شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه سالانه 75 تا 80 هزار بهره بردار از حوزه زراعت بویژه کشت گندم ارتزاق می کنند، گفت: این بهره برداران تنها از کشت محصول گندم حدود 11 هزار میلیارد ریال درآمد دارند.
خالد جعفری اظهار داشت: علاوه بهره برداران، فعالان مرتبط با حوزه گندم از جمله کمباین داران و حمل و نقل و کارخانه های آرد از بابت فعالیت های خود سالانه حدود سه هزار میلیارد ریال درآمد کسب می کنند.
وی تاکید کرد: به منظور ساماندهی این میزان درآمد و تحقق کامل آن به نفع بهره برداران، سازمان جهاد کشاورزی همه ساله اقدام به خرید تضمینی محصولات می کند که در سال جاری نیز این اقدام با تجهیز 86 مرکز خصوصی و دولتی در حال انجام است.
جعفری میزان پیش بینی تولید گندم این استان در سال جاری را یک میلیون تن و پیش بینی خرید را حدود 900 هزار تن اعلام کرد و افزود: در صورت تحقق این پیش بینی ها در تاریخ استان رکود تولید و خرید شکسته می شود.
وی یادآور شد: استان کردستان امکان ذخیره سازی 780 هزار تن محصول گندم شامل 250 هزار تن در انبارهای سازمان تعاون روستایی و 530 هزار تن نیز در 15 واحد سیلوی دولتی و بخش خصوصی را دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: با توجه به اینکه همه ساله بخشی از محصول خریداری شده به سایر استان های کشور حمل می شود در صورت تکمیل ظرفیت 780 هزار تن ذخیره استان، انبارهای موقتی راه اندازی می شود.
وی با اشاره به اینکه دولت در سال جاری به منظور جلوگیری از فعالیت دلالان در عرصه خرید تضمینی گندم، 50 درصد از مبلغ بهای گندم خریداری شده را به حساب کشاورزان واریز می کند، اظهار داشت: در این راستا مشخصات گندم کاران در سامانه جامع پهنه بندی ثبت شده تا یک هفته پس از ثبت اطلاعات گندم، بهای آن به حساب آنان واریز شود.

** خرید گندم در کردستان به 20 هزار تن رسید
مدیر شرکت حمایتی کشاورزی کردستان نیز در این ارتباط با بیان اینکه 15 روز از آغاز فعالیت خرید تضمینی در استان می گذرد، افزود: تاکنون 20 هزار تن گندم و یک هزار و 300 تن کلزا خریداری شده است.
جمال صالحی اظهار داشت: سیاست پرداخت 50 درصدی گندم خریداری شده به حساب کشاورزان در کوتاه ترین زمان ممکن در سال جاری اعمال شده و این مساله باعث تقویت خرید می شود.
وی گفت: همچنین در سال جاری محصولات به صورت سامانه متمرکز طبق اطلاعات خود اظهاری کشاورزان خریداری می شود که این مهم نیز باعث کاهش فعالیت دلالان است.
صالحی یادآور شد: این شرکت به عنوان ناظر اصلی خرید تضمینی محصولات تمام هماهنگی را با سایر نهادهای وابسته به سازمان جهاد کشاورزی انجام داده و خرید محصولات کشاورزان با سهولت در حال انجام است.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز گفت: در سال جاری سازمان تعاون روستایی به عنوان مباشر خرید تضمیمی محصولات انتخاب شد که 66 مرکز خرید توسط این سازمان در این خصوص راه اندازی شده است.
شهریار حنیفی افزود: کشاورزانی که در سامانه خرید تضمینی ثبت نام کرده باشند، می توانند محصولات مازاد بر نیاز خود را به 86 مرکز خرید که در سطح استان پیش بینی شده، عرضه کنند.
وی نامنویسی کشاورزان در این سامانه را لازمه خرید تضمینی محصولات اعلام کرد و گفت: هم اکنون مراحل ثبت 95 درصد بهره برداران سه محصول گندم، جو و کلزا شامل 82 هزار و 962 نفر در سامانه پهنه بندی کشاورزی و مدیریت داده های کشاورزی تکمیل و انجام شده است.

** مراکز خرید بر اساس پراکنش تولید خرید راه اندازی شده اند
مدیر سازمان تعاون روستایی کردستان با اشاره به اینکه این سازمان به عنوان مباشر خرید از سوی دولت انتخاب شده است، گفت: 66 مرکز خرید تضمینی گندم این سازمان شامل شرکت ها و اتحادیه های تعاونی روستایی و پنج مرکز نیز شامل شرکت های تعاونی تولید است که با پراکنش به نسبت میزان تولید و پیش بینی خرید در سطح استان مستقر شده اند.
پیمان اسکندری افزود: سیلوها و انبارهای استان ظرفیت ذخیره 500 هزار تن گندم را دارند که این میزان شامل 100 هزار تن در انبارها و سیلوهای مسقف و 400 هزار تن در انبارهای رو باز است.
مدیر سازمان تعاون روستایی کردستان اضافه کرد: دولت برای حمایت از تولید محصولات کشاورزی داخلی و ایجاد تعادل در نظام تولید و جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی و ضرر و زیان کشاورزان هر سال اقدام به خرید محصولات اساسی کشاورزی مازاد بر نیاز کشاورزان از جمله گندم، کلزا، جو و ذرت می کند.
اسکندری یادآور شد: در سال جاری نیز خرید تضمینی گندم در قالب سامانه فناوری اطلاعات کشاورزان و تولید کنندگان سازمان جهاد کشاورزی انجام و مقرر شده کشاورزان در سامانه پهنه بندی محصولات کشاورزی ثبت نام کنند.

** 27 گروه کار نظارت بر برداشت گندم کردستان را بر عهده دارند
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این ارتباط با اشاره به اینکه پیش بینی های امسال نسبت به سال گذشته از افزایش قابل توجه تولید برخوردار است، گفت: به علت بارش های مناسب در فصل بهار رشد محصولات زراعی مناسب بود و در نهایت منجر به افزایش 25 درصد عملکرد شده است.
محمد صالح احمدی اظهار داشت: تعداد بهره برداران محصول گندم استان در سال زراعی جاری حدود 82 هزار نفر و عملکرد برداشت گندم به صورت متوسط در هر هکتار یک هزار و 400 کیلوگرم در مزارع دیم و پنج هزار کیلوگرم در مزارع آبی است.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: خرید تضمینی این محصول از برنامه های مهم سازمان جهاد کشاورزی بوده که در سال جاری قیمت خرید تضمینی گندم 13 هزار و 520 ریال در ازای هر کیلوگرم اعلام شده است.
وی تاکید کرد: 98 درصد محصول گندم استان با استفاده از یک هزار 550 دستگاه کمباین به صورت مکانیزه برداشت می شود و سازمان جهاد کشاورزی در این راستا برای حمایت از حقوق کشاورزان و کمباین داران و همچنین جلوگیری از ریزش اقدام به نظارت بر فعالیت این وسایل مکانیزه می کند.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: گروه های نظارت بر روند برداشت شامل 15 اکیپ بخش خصوصی و 12 اکیب بخش دولتی است و به صورت دوره ایی به تمام شهرستان ها سرکشی می کنند.
به گزارش ایرنا، امسال قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم 13 هزار و 520 ، جو 10‌هزار و 300 و کلزا هم 28 هزار ریال تعیین شده است.
امسال 558 هزار هکتار از اراضی کردستان زیر کشت گندم، 27 هزار و 200 هکتار زیر کشت جو و یک هزار و 810 هکتار نیز زیر کشت کلزا رفته است.
تولید سالانه محصولات کشاورزی کردستان نزدیک به دو میلیون تن است که بیش از یک میلیون و 600 هزار تن آن شامل انواع محصولات زراعی و بقیه باغی است.
درآمد ناخالص بخش کشاورزی استان در سال 96 بیش از 41 هزار و 54 میلیارد ریال برآورد شده که شامل 16 هزار و 9 میلیارد ریال آن در بخش زراعت ، هشت هزار و 855 میلیارد ریال آن درزمینه باغبانی و 16 هزار و 190 میلیارد ریال آن در زمینه دام و طیور و آبزیان بوده است.
استان کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی که 120 هزار هکتار آن به صورت کشت آبی است از مناطق مستعد کشورمان برای تولید انواع محصولات کشاورزی است.
این پتانسیل ها باعث شده که کشاورزی کردستان حدود 30 درصد از اشتغال و 27 درصد از ارزش افزوده استان را به خود اختصاص دهد.
گزارش از حسن حسین زاده
3034/9102

نظر خود را ثبت کنید