امام جمعه تبریز:

آمریکا در اعمال تحریم‎های جدید علیه ایران، تنها است

امام جمعه تبریز معتقد است آمریکا در اعمال تحریم‎های جدید علیه ایران، تنها است.

به گزارش ایسنا، حجت‎الاسلام «محمد علی آل هاشم» در خطبه‎های نماز جمعه بیست و دوم تیر ماه با بیان این مطلب اظهار کرد: مقامات آمریکا در روزهای اخیر به عملیات روانی خودشان علیه ملت ایران شدت بخشیده و درباره‎ی بازگشت تحریم‎ها بزرگ‌نمایی می‎کنند، در حالی که کارشناسان معتقدند، امکان متوقف کردن صادرات نفت ایران وجود ندارد و دولت‎های مختلف بر تداوم تجارت با ایران اسلامی تاکید کرده‌اند، معاون وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه سفر کرده و از کشورهای عرب منطقه خواسته است تا در اعمال تحریم علیه ایران، آمریکا را همراهی کنند.

وی افزود: مجامع بین‎المللی مانند شورای امنیت سازمان ملل از این اقدام آمریکا حمایت نکرده و برخلاف سال 91، هیچ قطعنامه‎ای علیه ایران وجود ندارد، به طوری که اتحادیه اروپا با ارایه یک بسته پیشنهادی اعلام کرده است که حاضر به خرید روزانه یک میلیون بشکه نفت از ایران است و کشورهای مهم مانند چین، نه تنها از خواسته آمریکا تبعیت نکرده‌اند، بلکه چین خرید نفت از آمریکا را کاهش داده و تعرفه‌‏های گمرکی ویژه‎ای برای کالاهای وارداتی از آمریکا وضع کرده که زیان کلانی بر اقتصاد آمریکا وارد کرده است.

وی با اشاره به راه انداختن عملیات روانی از سوی آمریکا تصریح کرد: آمریکا نسبت به سال 91 در انزوا و تنهایی قرار گرفته است، اما تلاش می‎کند این ضعف را با عملیات روانی و تبلیغات گسترده از طریق رسانه جبران و مردم را نگران کرده و تعادل روانی و اقتصادی را به هم بزند. مردم ما باید هوشیار باشند و تحت تاثیر و القاهای دشمن قرار نگیرند، ما شرایط به مراتب سخت‎تر از امروز را در دوران دفاع مقدس و طی سال‎های 91 الی 94 دیده‌ایم، مردم ما امروز هم با بصیرت تمام و تبعیت از فرامین مقام معظم رهبری که در این زمینه، راهبرد اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی را مطرح کرده‌اند، توطئه‎ی دشمن را همانند گذشته خنثی خواهند کرد.

خطیب نماز جمعه تبریز در ادامه بر ضرورت تلاش هرچه بیشتر مسئولان برای بهبود وضعیت معیشتی مردم تاکید کرد و گفت: با وجود این که از ماه‎ها قبل، گمانه زنی‎های زیادی مبنی بر خروج آمریکا از برجام وجود داشت مسئولان ذی ربط و اقتصادی، تمهیدات لازم را به خوبی پیش بینی نکردند، هر چند در روزهای اخیر شاهد ثبات در برخی بازارها بوده‎ایم، امیدواریم مسئولان اقتصادی کشور هر چه سریع‎تر کوتاهی گذشته را جبران کرده و برای بهبود وضعیت معیشتی مردم تلاش بیشتری داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکل قطعی مکرر برق در تبریز اظهار کرد: اگر تنها 10 درصد در مصرف برق خانگی صرفه جویی شود، می‎توان از محل این صرفه جویی‌ها، شش نیروگاه 800 مگا واتی در طول سال، راه اندازی کرد. مصرف بالای برق در کشور سبب شده است تا ایران در جایگاه نوزدهمین مصرف کننده برق در دنیا و با مصرف بیش از 145 میلیارد کیلو وات برق در زمره‎ی 25 کشور پرمصرف در جهان قرار بگیرد، به طوری که مصرف ایران 80 میلیونی، معادل مصرف یک کشور 200 میلیونی است.

وی خطاب به مسئولان اضافه کرد: بر سر تدبیر، مدیریت و چاره اندیشی چه آمده است، روزانه با تماس‎ها و شکایات متعددی به دلیل قطعی برق مواجه هستیم، از بین رفتن 400 جوجه در یک مرغداری، خراب شدن تعدادی از یخچال‎هایی که محافظ نداشتند، قطعی هفت ساعته‎ی برق در برخی مناطق شهر در چندین نوبت از جمله مشکلاتی است که با قطعی مکرر برق ایجاد شده‎اند، هرچند این مشکل، کشوری است، اما مسئولان باید تدبیری بیندیشند و مدیریت کنند تا مردم بیش از این تحت فشار قرار نگیرند، زندگی و کسب و کار مردم به دلیل قطعی برق، دچار مشکل شده است.

آل هاشم در ادامه با اشاره به سالروز تاسیس شورای نگهبان عنوان کرد: شورای نگهبان، پشتیبان واقعی مردم و نظام اسلامی و یکی از ارکان اصیل نظام اسلامی به شمار می‎آید. شورای نگهبان عامل سلامت روانی جمهوری اسلامی و حافظ قانون اساسی است.

وی خاطرنشان کرد: موسم حج، فرصتی قابل تامل و تعمق در قضایای مهم جهان اسلام به شمار می‎آید، باید از هفته‎ی حج برای بیان عقاید امت اسلام استفاده کرد و توجه ویژه‎‎ای به ابعاد اجتماعی حج ابراهیمی کرد. مراسم حج، بهترین زمان و مکان برای اعلام مواضع امت اسلامی بوده و باید عامل وحدت مسلمانان باشد، اگر چه آل سعود راه حج واقعی را برای مسلمانان بسته است، ولی در سال‎های اخیر به ویژه پس از جریان حادثه منا، استقبال از حج بیشتر شده و با توجه به تدابیر رهبر معظم انقلاب، مراسم حج در طی سال‎های اخیر به نحو مطلوب‎تری برگزار شده است.

نماز جمعه این هفته‌ی تبریز در حالی برگزار شد که سخنرانی پیش از خطبه حجت‌الاسلام "قاضی عسگر"، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به دلیل قطعی برق، ناقص ماند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید