رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد:

ضرب‌الاجل یک ماهه برای روشن شدن وضعیت بستر رودخانه "بشار"

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: وضعیت کارخانه‌های شن و ماسه بستر رودخانه بشار ظرف یک ماه باید روشن شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مزارعی در نشست شورای حفاظت از حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان که به منطور ارائه گزارش مدیران و رؤسای ادارات و سازمان­های عضو شورا در خصوص کارخانه‌­های شن و ماسه و آتش سوزی در جنگل­های استان برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از کارهای خوب  در زمینه صیانت از بیت‌المال نظم بخشیدن به امور است، افزود: در یک سال گذشته همکاری‌­ها و اقدامات خوبی در حوزههای مختلف در زمینه حفظ حقوق بیت المال انجام گرفت و مدیران زحمات زیادی کشیدند اما بخشی از مشکلات اجتناب ناپذیر است لیکن مدیران در برخی موارد پا را فراتر نهادند و اقدامات خوبی کردند.

وی با اشاره به این که برخی کارها ممکن است در حفظ حقوق بیت المال نگنجد اما در جهت حفظ آن مؤثر بوده است، افزود: در این راه مسیر طولانی در پیش داریم اما امروز آنچه که از لسان مقام معظم رهبری جاری می شود برای ما حجت است و تکلیف تعریف شده را قانونی می دانیم. 

رییس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: مشکلات اقتصادی و ضعف بنیه مالی مردم، مدیران را دچار دودلی می کند و هجمه درخواست و توقعات مردم از مسئولین زیاد است، استان کهگیلویه و بویراحمد، استانی است که مردمش وضعیت مالی خوبی ندارند. صنعتی نیستیم همه درآمد مردم در بخشهای کشاورزی و دامداری خلاصه شده است . 

مزارعی با اشاره به اینکه وضعیت پرونده های دادگستری به شکلی است که نمی توانیم اطلاعات و همه تلاش های انجام شده درباره آنها را اطلاع رسانی نماییم، تصریح کرد: به سبب همین ممنوعیت در اطلاع رسانی و انعکاس، مردم تنها عیب ها را می بینند. 

وی همکاری بخشهای مختلف اداری، سازمانی، انتظامی و امنیتی و اطلاعاتی در استان را در مورد کشف جرائم در استان ستود و ادامه داد: اقداماتی که در حوزه جرایم خشن در دستگاه قضایی استان انجام گرفت فوق العاده است. دستگیری و اعمال مجازات متهمان این جرائم از کارهای خوب مجموعه قضایی، انتظامی و امنیتی استان بود . 

رییس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: امنیت در استان موجب شده که برخی از مجرمان فراری استانهای دیگر در استان کهگیلویه و بویراحمد دستگیر شوند. 

مزارعی رسیدگی به حدود 180 هزار پرونده و فرآیندی که طی می کند را حاصل تلاشهای زیاد دستگاه قضایی و همکاری سایر نهادهای اجرایی، انتظامی، نظامی و امنیتی و اطلاعاتی دانست. 

وی با بیان اینکه ما مسئولین امانت داریم و باید امانت داری کرد به فرمایش امام علی(ع) در خصوص استفاده از بیت المال اشاره کرد و گفت: اموال بیت المال متعلق به همه مردم است بیت المال را به عده خاصی جهت استفاده شخصی تحویل نمی دهند، گاهی اوقات دستوری که هم برای استفاده از بیت المال داده می شود خلاف است، باید بیت المال را به دست آدم حق شناس، دین دار و امین سپرد اگر غیر از این باشد اسلام و مسلمین در خطر است . 

رییس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد در خصوص نابسامانی در سیستم فروش سکه طلا نیز افزود: امروزه مدیریت حوزه اقتصاد در بازار به دست افراد امینی نیست افرادی که 38 هزار سکه یا 2 تن سکه می خرند پولش را از کجا آورده اند امروز بیت المال بدست افرادی سپرده شده که به نظام اسلامی صدمه می زنند بنابراین ما مسئولان باید دست به دست هم دهیم که در نظام حکومتی امام مهدی(عج) و تحت منویات مقام معظم رهبری با افرادی که از بیت المال استفاده و ضربه می زنند برخورد کنیم. وظیفه ماست که در ارایه خدمت و حفاظت از حقوق بیت المال حراست کنیم تا بتوانیم پاسخگوی شهدایی باشیم که جانشان را برای امنیت این کشور دادند . 

مزارعی بیان کرد: بخش عمده ای از حفظ حقوق بیت المال در ارایه خدمت مطلوب به مردم است. شایسته است مسئولان ذیربط در هر حوزه کاری اقدامات لازم را برای اجرای طرح حدنگار و کاداستر انجام دهند و چنانچه قصوری رخ دهد در شورای حفظ حقوق بیت المال برخورد قضایی انجام خواهد گرفت . 

وی با اشاره به موضوع رودخانه بشار و با تعیین ضرب الاجل یک ماهه برای روشن شدن وضعیت کارخانه های شن و ماسه بستر این رودخانه تاکید کرد: ادارات و سازمان ها و مسئولین حفظ حوزه امنیت رودخانه بشار یک ماه فرصت دارند مسئله کارخانه هایی که از بستر رودخانه شن و ماسه برداشت می کنند را روشن و چنانچه قرار است عده ای به فعالیتشان در رودخانه بشار ادامه دهند و عدهای تعطیل شوند یا همه تعطیل و یا اینکه دیگران نیز فعالیت کنند و این شورا پس از پایان این فرصت از رودخانه بشار بازدید خواهند کرد . 

رییس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد به مدیرانی که در حفظ حقوق بیت المال سهل انگاری می‌کنند نیز هشدار داد و افزود: مدیری که نمی تواند قانون را اجرا کند نماند و برود، دادگستری به تخلفات مدیرانی که کم کاری کنند و حافظ حقوق بیت المال نباشند رسیدگی کرده و برای آنان حکم به انفصال دائم از خدمات اداری داده خواهد شد. 

مزارعی در خصوص مدیریت پسماند نیز اضافه کرد: شهرداری یاسوج در مدت 3 ماه موضوع مدیریت پسماند این شهر را پیگیری و در هر حوزه که مشکل وجود دارد بررسی و رونوشت مکاتبات مربوطه را به شورای حفظ حقوق بیت المال ارسال کند.

همچنین مهرداد کرمی، دادستان عمومی و انقلاب یاسوج نیز در این نشست گفت: اجرای مصوبات شورا، اقدامی مثبت بر اساس وظیفه شرعی و قانونی اعضاء در جهت جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال است و عدم اجرای مصوبات موجب برخورد با هر سهل انگاری خواهد بود . 

وی اظهارکرد: این نشست در سطح مدیران و رؤسای ادارات و سازمان ها برگزار می شود و لازم است در جلسات بعدی شورا، از فرستادن معاون یا کارشناس به نشست شورا خودداری کنند و شخص مدیر یا رئیس مربوطه در نشست حضور یابد. 

سعید محوری، مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص اجرای طرح حد نگار (کاداستر) گفت: در مناطقی دارای اختلاف مرزی با استانهای همسایه هستیم و تداخلاتی وجود دارد که نیاز است رفع شود تا بتوان این طرح را اجرا کرد. 

وی افزود: در اجرای طرح کاداستر برای 155 هکتار زمین، سند تک برگ صادر شده و تا مهلت مقرر پایان این طرح، تنها 18 ماه فرصت باقی مانده است. 

محوری اظهار کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مبلغ 2 میلیارد تومان اعتبار به منظور اجرای طرح کاداستر تخصیص داده است. 

علی داوودی مهر، مدیر عامل آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در زمینه جابجایی کارخانه های شن و ماسه اظهار کرد: لازم است کارخانه های شن و ماسه در حل فاصل پل اول بشار و پل مختار جمع آوری شود . 

وی افزود: اکنون کارخانه ها از بستر رودخانه بشار هیچ گونه مصالحی برداشت نمی کنند و 2 کارخانه نیز راکد است . 

داوودی مهر اظهار کرد: دستگاههایی در نشست های کارگروهی و تخصصی برای اجرای خط حریم رودخانه بشار مؤظف به همکاری با شهرداری شدند که همکاری انجام نشده است. 

مدیر عامل آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد، تصریح کرد: برخی ادارات که برای همکاری در رفع تصرف از بستر رودخانه ی بشار باید همکاری می کردند، دستگاههای راهسازی فرسوده و پرهزینه شان را فرستادند و برخی عقب نشینی کردند.

سید حسین کاظمی، مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد ضمن گلایه از  بعضی مسئولان ذیربط در این رابطه گفت: احساس می‌کنم که حمایتی برای نجات رودخانه بشار صورت نمی‌گیرد در همین رابطه جلسات متعددی در استانداری برگزار شده و دفتر فنی استانداری مخالف حضور کارخانه‌های شن و ماسه در بشار است اما مشاهده می شود که در کنار پل سوم بشار با تغییر بستر رودخانه به زمین، در آن شالیزار نیز ایجاد شده است. 

وی افزود: بی برنامه‌گی در جمع آوری کارخانه های رودخانه بشار ماحصل زر، زور و تزویر است. 

کاظمی تصریح کرد: آلایندگی و تغییر اکوسیستم بشار از مضرات ادامه فعالیت این کارخانه هاست. 

مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد از در اختیار قرار دادن دستگاههای لودر و بولدوزر فرسوده برای اجرای طرح جاده ساحلی بشار حد فاصل پل مختار تا پل بشار نیز گلایه کرد . 

کاظمی با بیان اینکه مدیریت پسماند شهرداری یاسوج هیچ اقدام مثبتی غیر از فنس کشی محل تخلیه زباله های یاسوج در منطقه دو پشته دشتروم انجام نداده است که فنس ها  به سرقت رفته و زباله ها در طبیعت جنگلی این منطقه پا در هوایند . 

تقوی، نماینده شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: چهار استاندار پیگیر جابجایی کارخانه های شن و ماسه بودند، اما ره به جایی نبردن . شرکت برق استان در زمان یکی از آن مسئولان اقدام به قطع برق چند کارخانه کرد که اکنون با شکایت مالک کارخانه در دیوان عدالت اداری، این شرکت به پرداخت خسارت در حق کارخانه مزبور محکوم شده است. 

داریوش دیودیده، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در خصوص موضوع شن و ماسه گفت: از روز اول برای برخورد با این کارخانه مسئله بد شروع شد و لازم بود ابتدا قوانین را بررسی و سپس اقدام می کردند. 

وی اضافه کرد: اکنون 16 واحد شن و ماسه در زیر دست پل مختار فعال است که 5 کارخانه از این تعداد غیرقانونی است. 

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید