آتش‌سوزی 118هکتار از جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد طی سالجاری

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: طی سالجاری 118 هکتار از جنگلهای این استان دچار آتش سوزی شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، عزت اله بهشتی فر در نشست شورای حفاظت از بیت المال استان افزود: در خصوص حمایت های بی دریغ دستگاه قضایی استان در برخورد با مسببین آتش سوزی جنگل های استان در سال گذشته برخود لازم می دانم از رئیس کل دادگستری استان و رؤسا و دادستان های حوزه های قضایی استان تشکر نمایم، همین امر سبب شد امسال 55 درصد مساحت کمتری از استان، نسبت به سال گذشته طعمه حریق شده است. 

وی اظهارکرد: در سال گذشته در 55 فقره آتش سوزی 258هکتار از مناطق جنگلی استان دچار آتش سوزی شد که در سال 97 به 22 مورد و مقدار 118 هکتار کاهش یافته است . 

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: با توجه به مصوبات شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی دادگستری استان، اقدام به شناسایی و پهنه بندی مناطق حساس،جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش مزارع، عقد تفاهم نامه باجوانان محلی به عنوان دیده بان و کسانی که اطفا حریق می کنند و حفظ وقت طلایی در خصوص حل بحران، اجرای مانور و برگزاری کلاس های آموزشی و ساماندهی گروه ها ی کشیک شبانه روزی در همه مناطق استان، ذخیره جیره غذایی و آب برای گروهها ی امدادی اطفا حریق آماده است. 

بهشتی فر تصریح کرد: این 2 اکیپ که توانایی بیشتری برای مبارزه با آتش در شرایط سخت دارند در گروه 10 نفره ساماندهی شده اند و به تجهیزات مورد نیاز جلوگیری از آتش سوزی مجهزند که در حقیقت از  برکات جلسه شورای حفاظت از حقوق  بیت المال است که با تخصیص اعتبار وسایل مورد نیاز خریداری شدند. تجهیزات اطفا حریق برای هر شهرستان 2 دستگاه خریداری شده و 36 دستگاه از اعتبارات استانی برای سایر نقاط استان در حال خریداری هستند . 

وی ادامه داد: در همین رابطه برای مبارزه سریع تر با آتش سوزی دستگاههای دمنده ای که کارایی 10 نفر نیروی اطفا حریق را دارند نیز در حال خریدن هستند . 

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص رفتار زننده برخی از عوامل آتش سوزی در کوه حاتم که حد فاصل شهرستان های لنده و بهمئی و بهبهان قرار دارد نیز عنوان کرد: برخی در آن کوه اقدام به ایجاد کوره های زغال گیری کرده و با اسلحه همکاران محیط زیست و منابع طبیعی را تهدید و کتک کاری کردند که پرونده قضایی برای این افراد تشکیل و در حال پیگیری است. 

بهشتی فر با بیان اینکه اکنون از سیستم ماهواره ای برای اعلان خطر آتش سوزی و بالگرد برای خاموش کردن آتش سوزی ها در استان استفاده می شود در باره اجرای طرح کاداستر در اراضی ملی و منابع طبیعی استان اضافه کرد: در همین رابطه برای 470هزار هکتار عقد قرارداد صورت گرفته و در 110 هزار هکتار این طرح انجام شده و160 هزار هکتار نیز 55 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید