‌/ 3024 روستای سیستان و بلوچستان فاقد سامانه آب‌رسانی/

کمبود 10 میلیون متر مکعب آب در شهرهای سیستان و بلوچستان

‌مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان گفت: از پنج هزار و 594 روستای استان، سه هزار و 24 روستا فاقد سامانه آب‌رسانی و دو هزار و 570 روستا دارای سامانه است.

‌به گزارش ایسنا- ‌به نقل از اداره‌کل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان، «عبدالاحد ریکی» افزود: از این تعداد 502 روستا به تازگی منابع خود را از دست داده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان در ادامه گفت: در هزار و 257 روستای استان با تانکر آب‌رسانی می‌شود و روستاهای جدید متقاضی آب هم به این روستاها اضافه می‌شوند.

وی اظهار کرد: منابع آبی این روستاها خشک شده است و بر تعدادشان نیز اضافه می‌شود، منابع آبی مرکز و جنوب استان از چاه ها تامین می‌شود که بیشتر آن در این روستاها خشک یا کم آب شده است و امکان برداشت وجود ندارد.

ریگی با بیان این که برای گذر از معضل بی آبی تابستان امسال در این استان راهکارهای کارشناسی وجود دارد، ادامه داد: آب روستاهای جنوب و مرکز استان به آب‌های زیرزمینی به ویژه چاه‌ها وابسته است که بیشتر آن خشک یا کم آب شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اظهار کرد: پیشنهاد آب و فاضلاب روستایی برای کاهش مشکلات آبی حفر 173 حلقه چاه جایگزین، کف شکنی 188 حلقه چاه و تداوم آبرسانی سیار است که 19 حلقه چاه حفر شده و سه چاه دیگر در حال حفاری است تا تعداد چاه ها به 173 حلقه افزایش یابد.

به گفته وی، از مجموع 613 حلقه چاه آب استان 146 چاه آب روستایی خشک شده و 187 چاه نیازمند کف شکنی فوری است.

ریگی تصریح کرد: خرید 346 کیلومتر لوله برای انتقال آب از ضرورت های مهم برای گذر از تابستان امسال و اختصاص اعتبار آبرسانی سیار و رفع مشکلات بی آبی از ضرورت‌های مهم است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت منابع طبیعی، اجرای طرح‌های آبخیزداری در نزدیک چاه‌ها و بهره گیری از ظرفیت آبرسانی دستگاه‌های اجرایی و دهیاری‌ها از دیگر راهکارها برای گذر از مشکل بی آبی است.

کمبود 10 میلیون متر مکعب آب در شهرهای سیستان و بلوچستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان نیز گفت: سالانه در بخش شهری استان‌، 130 میلیون متر مکعب آب مصرفی و نوشیدنی تامین می‌شود که در اوج مصرف با کمبود 10 میلیون متر مکعب مواجه می‌شویم‌.

میرادی افزود: سیستان و بلوچستان در منطقه‌ای گرم و خشک واقع شده است که بیش از دو دهه با مشکل خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند و این موضوع زمینه ساز مشکلات زیادی برای مردم شده است‌.

وی اظهار کرد: چنانچه هر شهروند در استان به طور میانگین 30 لیتر در شبانه روز در مصرف آب صرفه جویی کند، به لحاظ مدیریت منابع آبی و توزیع آب‌، مشکلات بحرانی و قطعی آب نخواهد بود‌.

وی همچنین با اشاه به اینکه طی برآورد و نظر کارشناسان خارجی 45 کشور در جهان در معرض خشکسالی شدید هستند و ایران در رتبه چهارم فهرست هشدار قرار دارد گفت: این رده بندی‌، بحران کم آبی و بی آبی را به مردم استان گوشزد کرده و آنها باید در مصرف آب کمال دقت و صرفه جویی را داشته باشند‌.

همچنین کارشناس مدیریت مصرف آب و فاضلاب استان گفت: هر شهروند سیستان و بلوچستان در شبانه روز حدود 160 لیتر آب مصرف می‌کند که از استانداردهای داخلی و بین المللی فاصله بسیار زیادی دارد‌.

علمی‌، میانگین بارش یک سال کامل آبی در استان را حدود 113 میلی متر عنوان کرد و افزود: متاسفانه پارسال  این رقم به 29 میلی متر رسیده که نشان دهنده کاهش 75 درصدی نزولات جوی در استان است‌.

وی همچنین از مردم استان خواست از تجهیزات و وسایل کم هزینه در صرفه جویی آب استفاده کنند تا از این طریق شاهد کاهش 30 تا 40 درصد در مصرف آب شهری باشیم.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید