قانون‌شکنی در مسابقات منطقه‌ای بوکس جوانان

در جریان مسابقات منطقه‌ای بوکس جوانان کشور در اهر، مسئولان برگزاری مسابقات در شرایطی برای برخی بوکسورها در یک روز دو مبارزه برگزار کرده‌اند که این مسئله برخلاف قوانین آیبا است.

به گزارش ایسنا، از سال‌های گذشته تا به امروز عدم توجه به رده‌های پایه بوکس از جمله ضعف‌های اصلی این فدراسیون بوده است. اما با روی کار آمدن حسین ثوری پیگیری مسابقات بوکس منطقه‌ای کشور از جمله اقدامات خوب فدراسیون جدید بود که اگر با قوانین و روند صحیحی برگزار شود، قطعا می‌تواند تاثیرات مثبتی در کشف استعدادهای بوکس داشته و پشتوانه سازی خوبی برای  تیم‌ ملی بزرگسالان در سال‌های آینده باشد.

به این ترتیب مسابقات بوکس منطقه‌ای کشور طی چند روز گذشته به میزبانی اهر پیگیری شد که البته با حواشی نیز همراه بود. اصلی‌ترین مسئله‌ای که در این مسابقات خبر ساز شد، برگزاری دو مبارزه برای برخی بوکسورها در یک روز است. اقدامی که برخلاف قانون آیبا (فدراسیون جهانی بوکس) است و می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی را برای بوکس ایران در پی داشته باشد.

طبق قانون فدراسیون جهانی بوکس، برگزاری دو مبارزه در یک روز برای یک بوکسور، خصوصا در رده‌های نوجوانان و جوانان خلاف قانون است. به دلیل فشار زیاد این رشته بر روی ورزشکاران، احتمال بروز عوارضی چون ضربه مغزی و یا حتی سکته قلبی ورزشکار وجود دارد. با این وجود به نظر می‌رسد مسئولان برگزاری مسابقات توجهی به این موضوع نداشته‌اند و بوکسورها را مجبور کرده‌اند تا با یک فاصله زمانی چند ساعته (کمتر از ۱۲ ساعت) دومین مبارزه خود در یک وزن را برگزار کنند.

با توجه به اخبار منتشر شده گویا نفراتی چون احسان اعظمی بوکسور تیم اردبیل در وزن ۶۰ کیلوگرم، محسن فرجی‌نژاد بوکسور 75 کیلوگرم تیم گیلان دو مبارزه را در یک روز انجام داده‌اند. همچنین عرفان رحیمی بوکسور ۴۹ کیلوگرم تیم آذربایجان شرقی نیز با پیروزی در مبارزه خود، باید دومین مسابقه خود را نیز برگزار می‌کرده که با شکست او این اتفاق رخ نداده است.

مطمئنا هدف فدراسیون بوکس از برگزاری این مسابقات فعالیت در راستای رشد رده‌های پایه است اما، بهتر بود با توجه به قوانین برنامه‌های خود را اجرا کند. مطمئنا تکرار چنین اتفاقاتی نمی‌تواند به نفع بوکس ایران باشد و بهتر است مسئولان فدراسیون تمهیداتی را برای جلوگیری از تکرار چنین تصمیمات غیر حرفه‌ای اتخاذ کنند.

طاهر جباری سرمربی تیم آذربایجان غربی نیز در این مورد گفت: سطح مسابقات خوب بود و امدواریم با حمایت بیشتر فدراسیون و همکاری بیشتر هیات‌ها نیز روند خوبی را در این رقابت‌های شاهد باشیم. در این مورد هم باید بگویم به دلیل کمبود زمان در برخی اوزان این اتفاق رخ داد. هرچند درست نیست اما فکر نمی‌کنم اتفاقی رخ داده باشد اما در خیلی از مسابقات رده‌های پایه این اتفاق رخ می‌دهد! در این مسابقات هم برای اینکه فشار زیادی به بوکسورها وارد نشود مبارزات دوم را در راندهای دو دقیقه‌ای برگزار می‌کردیم. من فکر می‌کنم آیبا به قدری بر روی این مسابقات دقیق نیست که بخواهد به چنین مسائلی بپردازد، این کار هم برای اولین بار نیست که در رده‌های پایه صورت می‌گیرد!

بابک بردبار داور بین‌المللی بوکس ایران و رئیس کمیته داوران فدراسیون بوکس نیز در این مورد گفت: به دلیل اینکه این کار تخلف انضباطی محسوب نمی‌شود خطر تعلیق فدراسیون بوکس ایران را تهدید نمی‌کند اما خلاف قانون است. با این حال شرایطی وجود دارد که سوپروایزر مسابقات می‌تواند تحت شرایط خاصی تصمیماتی را بگیرد که در این رقابت‌ها نیز به دلیل کمبود امکانات و زمان کافی، با تصمیم سوپروایزر قرار شد برخی بوکسورها در یک روز دو مبارزه را در کمتر از 12 ساعت انجام دهند.

او افزود: البته این کار در شان بوکس ایران نیست و باید برای جلوگیری از تکرار آن تلاش‌های بیشتری را انجام دهیم. بنده نیز در این خصوص با مسئولان فدراسیون صحبت کردم تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید