کاشت 36 گونه در باغ گیاهان دارویی ائل‌گلی

محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که پس از آماده‌سازی زیرساخت‌ها، عملیات کشت گیاهان داروئی در باغ ائل‌گلی انجام شد، گفت: هم اکنون 36 گونه گیاه در آن کاشته شده که عمده گیاهان، گونه‌های چند ساله علفی، بوته‌ای و درختچه‌ای هستند.

به گزارش ایسنا، «امیرحسین طالب‌پور» در حاشیه بازدید متخصصان دانشکده طب سنتی از باغ گیاهان دارویی، اظهار کرد: طی جلسات هم‌اندیشی بین مرکز تحقیقات و سازمان پارک‌های شهرداری تبریز، مقرر شد بخشی از داروهای گیاهی موجود در استان در قسمتی از مجموعه پارک بزرگ ائل‌گلی کشت شود تا با معرفی این گیاه برای افراد مختلف اعم از دانش آموزان، دانشجویان، اساتید، شهروندان عادی ، عطارها و... بتوان از خواص این گیاهان بهره‌مند شد. 

وی با تأکید بر جایگاه آذربایجان‌شرقی در زمینه گیاهان دارویی، خاطرنشان کرد: به‌علت علاقه خاص مردم استان از گذشته برای استفاده از گیاهان دارویی معروف بوده و در همین راستا دانشگاه علوم پزشکی تبریز یکی از دانشکده‌های انگشت شمار در زمینه طب سنتی است که در توسعه علمی و زیرساختی نقش مهمی دارد. 

این کارشناس ارشد منابع طبیعی با اشاره به تنوع گونه‌ای در آذربایجان‌شرقی، تصریح کرد: این استان به دلیل قرار گرفتن در شاهراه مسیر رویشگاه‌های عمده ایران، اروپا، قفقاز، مدیترانه و... باعث تنوع مهمی از گیاهان شده است، تا جایی که منابع علمی تایید می‌کنند 2200 گونه گیاه در این استان وجود دارد که یک چهارم این تعداد جنبه دارویی دارد. 

به گفته وی، اگر مردم، کشاورزان، بازاریان، تولیدکنندگان صنایع متوجه اهمیت پتانسیل اقتصادی این موضوع باشند، می‌توان گام بزرگی در توسعه زیربنایی این گیاهان و افزایش رشد اقتصادی در استان برداشت. 

طالب‌پور با تأکید بر اهمیت زیبایی شناختی این گیاهان، اظهار کرد: برخی گونه‌ها هستند که از این نظر با اهمیت بوده یعنی می‌توان در فضاهای عمومی به عنوان فضای سبز استفاده کرد. به‌علت مقاومت در برابر خاک‌های خاص و کمبود آب بسیار مناسب‌تر از گونه‌های وارداتی است. 

باغ گیاهان دارویی معطر با رویکرد مصرف بهینه آب و فرهنگ‌سازی کشت و کاربرد گیاهان دارویی (خصوصاً در فضاهای سبز) به همت سازمان پارک‌ها و محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی با متراِژ 3000 متر مربع در ضلع غربی پارک ائل‌گلی ایجاد شده است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید