انتقال آب , دریای عمان , سیستان و بلوچستان " />

سیستان و بلوچستان در انتظار انتقال آب از دریای عمان

  • تاریخ انتشار : 1397/4/24 ساعت : 13:40 - 5 سال قبل
  • از گروه : سیاسی
  • زیرگروه : مجلس
تهران - ایرنا - انتقال آب از دریای عمان از جمله طرح های مجلس برای جبران کمبود آب شرب و کشاورزی در استان سیستان و بلوچستان است که این روزها در انتظار بررسی کارشناسی است.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، طرح انتقال آب از دریای عمان که پیش از این نیز قرار بود در برخی مناطق کشور اجرا شود، این بار برای استان سیستان و بلوچستان به دلیل مجاورت این استان با دریا در اولویت قرار گرفته است.
کمبود آب و به تبع آن خشکسالی در چند سال گذشته به دلیل عوامل محیطی و سیاسی از جمله خشک شدن دریاچه هیرمند دامن یکی از بزرگ ترین استان های کشور را فرا گرفته است. موضوعی که طراحان آن در مقدمه و دلایل توجیهی این طرح عنوان کرده اند.
در بخشی از دلایل توجیهی این طرح که به امضای 43 نماینده مجلس رسیده، آمده است: عمده فعالیت اقتصادی و معیشتی مردم سیستان به غلط بر مبنای کشاورزی بنا شده و تنها منبع آب کشاورزی و شرب زاهدان و سیستان رودخانه هیرمند و آن هم وابسته به افغانستان بوده و این کشور نیز در این زمینه جوابگو نبوده و به یکی از چالش های جدی کشور تبدیل شده است.
همچنین در ادامه این دلایل، تاکید شده که یکی از راه های مؤثر تأمین آب در کنار سایر روش ها و به خصوص برای استان هایی که در حاشیه دریا قرار دارند، شیرین سازی آب دریا و انتقال آن به مناطق مورد نیاز است (از جمله آب شرب زاهدان و زابل) و تجربه جهانی و منطقه ای نشان داده که از این روش می توان برای تأمین آب بهره جست.
در صورت تصویب ماده واحده این طرح، دولت مکلف است نسبت به انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان و شیرین کردن آن با اولویت شهرهای زاهدان و زابل اقدام کند.
بر اساس این طرح، بار مالی ناشی از اجرای این قانون در سال جاری از ردیف های شماره 1307002038 و 1307002104بودجه 97 تأمین و در سال های آتی در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی می شود.
اداره کل اسناد و تنقیح قوانین مجلس شورای اسلامی پس از بررسی این طرح بر لزوم قانونگذاری برای استفاده از آب دریای عمان در این استان تاکید کرد.
در بخشی از این نظرات کارشناسی آمده است: با توجه به این که آب کشاورزی و شرب زاهدان و سیستان وابسته به رود هیرمند است و کشور افغانستان همکاری لازم را نمی کند و مناطق مذکور با چالش جدی مواجه هستند بنابراین جهت رفع این مشکل انتقال و شیرین کردن آب از دریای عمان به این مناطق مورد نیاز است، لذا قانونگذاری ضرورت دارد.
اداره کل اسناد و تنقیح قوانین مجلس همچنین ارائه این طرح را بر اساس ماده 36 برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور عنوان و اعلام کرد: تامین آب شرب مناطق جنوب کشور باید از طریق حداقل ٣٠ درصد توسط دولت و ٧٠درصد از طریق انتقال فناوری به داخل کشور و مدیریت انتقال فناوری از طریق جهاد دانشگاهی، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و شرکت های دانش بنیان انجام شود.

** وابستگی مردم سیستان به آب هیرمند خطاست
حبیب الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس دهم که از طراحان این طرح است در گفت وگو با ایرنا توضیح داد: یکی از چالش ها بزرگ استان سیستان وبلوچستان بحث آب است. تاریخ و هویت این استان بر اساس رودخانه هیرمند شکل گرفته و تمام زندگی بر مبنای کشاورزی و دامپروری است.
وی به موانع ایجاد شده از سوی افغانستان در انتقال آب هیرمند به این استان اشاره کرد و گفت: تقریبا 20 الی 30 درصد در سال آب در این رودخانه جاری است و بیش از 70 درصد آن به صورت کامل خشک است؛ امسال اوج کمبود آب بود و این رودخانه نسبت به سال زراعی گذشته دو درصد آورده داشت، یعنی 98 درصد منفی بود.
نماینده مردم زابل در مجلس افزود: یک فاجعه ای رخ داده؛ مردم دار و ندارشان را از دست دادند، با توجه به این که از نظر صنعتی، چیزی برای آنها وجود ندارد بنابراین باید کوچ کنند که این امر باعث می شود مرز از نیروی انسانی تخلیه شود.
دهمرده تاکید کرد: این موضوع خطاست که مرکز استان یعنی زاهدان به رودخانه هیرمند وابسته باشد، هیچ عقل و منطقی اجازه نمی دهد که آب نیمی از جمعیت استان سیستان از رودخانه ای تامین شود که سرچشمه آن در کشور دیگری است.
استاندار پیشین سیستان و بلوچستان به اجرای طرح آب شرین کن در شهر کنارک اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح، آب شیرین مردم شهر کنارک و چابهار تامین شد.
دهمرده افزود: هم اکنون طرح انتقال آب از بندرعباس به کرمان در حال انجام است که با اتمام آن 400 میلیون مترمکعب آب به دو استان کرمان و یزد انتقال می یابد.
وی همچنین گفت: با انجام طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان، آب شرب مردم زاهدان تامین می شود.
وی درباره موضوعات زیست محیطی و هزینه های این طرح هم خاطرنشان کرد: برای این حل این مشکلات راهکارهایی وجود دارد که آنها را پیگیری می کنیم.
نماینده مردم زابل در مجلس با بیان این که دولت درباره این طرح قول هایی داده است، تاکید کرد: اگر میلیاردها متر مکعب آب از رودخانه هیرمند منتقل شود از این طرح صرف نظر نمی کنیم.
دهمرده یادآور شد: این طرح هم اکنون در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در انتظار بررسی کارشناسی است.

** مطالعات این طرح هنوز آغاز نشده است
عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس که یکی از امضا کنندگان طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان است نیز درمورد این طرح گفت: در ایران دو مرکز تامین آب یعنی دریای خزر در شمال و خلیج فارس و دریای عمان در جنوب کشور وجود دارد.
وی افزود: با توجه به برنامه ریزی های در نظر گرفته شده در برنامه ششم برای توسعه سواحل مکران و ایجاد کریدور آبی به عنوان یکی از راه های سهل و ارزان برای نقل و انتقال در جنوب، می توان با ایجاد صنایع آب شیرین کن در کنار آن، نسبت به تامین آب منطقه هم اقدام کرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این که در کشور کارهای عمده و قدم های بزرگی برای بیابان زدایی برداشته شده است اما درباره شیرین کردن آب کار گسترده ای انجام نشده است، یادآور شد: اقدامات کشورهای حاشیه خلیج فارس، در این زمینه باعث شده تا این کشورها بسیاری از کمبودهای خود را جبران کنند.
مصری افزود: این در حالی است که سهم برگشت آنها به دریا از شوری نصیب ما می شود، یعنی ما با شوری که آنها در برگشت به دریا می دهند، مواجه می شویم و هر روز این اتفاق در حال گسترش است.
وی درباره اقدامات مطالعاتی این طرح نیز خاطرنشان کرد: در طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان مطالعات پیش بینی شده اما هنوز آغاز نشده است.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس یادآور شد: مسائل زیست محیطی و تاثیرات آن بر طبیعت و جغرافیای منطقه نیز بررسی نشده است که پس از این اقدام، در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس مورد بررسی قرار می گیرد.
سیام**9314**1336

نظر خود را ثبت کنید