در گزیده اخبار سیاسی ۲۴ تیر بخوانید؛

بدهکار بزرگ در زندان/نامه ای به رییس جمهور/آخرین اخبار قضایی از زبان سخنگو و...

فتوای رهبر انقلاب درباره نسبت دادن برخی اظهارات به ایشان، نقش «عماد مغنیه» در جنگ 33 روزه از زبان قاسم سلیمانی، خرازی در هفتمین مجمع جهانی صلح پکن، دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب، هشتمین جلسه دادگاه موسسه مالی ثامن الحجج و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز یکشنبه، بیست و چهارم تیر ماه ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی در فتوایی، نسبت دادن نظری به ایشان برخلاف آنچه که به عنوان نظر رسمی مطرح می‌شود را «گناه کبیره» دانستند.چند روزی است که خبری در برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها دست به دست می‌شود با این عنوان: «هشدار رهبر انقلاب به وزیر اطلاعات بابت اظهاراتش درباره مفسدان اقتصادی».

همچنین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت با تأکید بر توانایی کشور برای عبور از مشکلات اقتصادی با کار و تلاش شبانه‌روزیِ همه مسئولان و همکاری و همراهی آحاد مردم، شرایط و الزامات مقابله با نقشه‌های دشمن در مقطع کنونی را برشمردند.


در فیلم کوتاهی که امروز از بخشی از یک سخنرانی سردار قاسم سلیمانی در فضای مجازی منتشر شد، وی به نقش موثر عماد مغنیه فرمانده عملیات‌های ویژه حزب‌الله لبنان در جنگ 33 روزه اشاره کرد. فرمانده سپاه قدس ایران  روایت می‌کند: در جنگ 33 روزه عماد غافلگیری جدیدی برای دشمن ایجاد کرد و عجیب این بود که خداوند تعالی این کار را در لحظه‌ای انجام داد که این جمله از دهان مبارک دبیرکل حزب‌الله لبنان خارج شد که گفت «الان می‌بینید در جلوی خودتان در دریا ناوچه اسرائیلی که به تاسیس زیرساختی ما حمله کرد دارد می‌سوزد و به همراه آن ده‌ها نظامی اسرائیلی غرق خواهند شد». هنگامی که کلمه «ببینید» از دهان دبیرکل حزب‌الله لبنان او خارج شد، این موشک شلیک شد و ناوچه اسرائیلی را منهدم کرد و نیروی دریایی رژیم صهیونیستی را به طور کامل از جنگ خارج کرد.


علی ادیانی ، رئیس کمیته قراردادهای نفتی ایران با اشاره به اظهارات وزیر انرژی عربستان مبنی بر اینکه نظارت مشترک وزیران اوپک و غیر اوپک دیگر پایبندی  کشورها را نسبت به سهمیه تولید  رصد نمی‌کند بلکه توافق کنونی بنا را بر سقف تولید جمعی می‌گذارد، گفت:ملاک  سهمیه تولید هر کشور بیانیه سازمان اوپک است نه وزیر انرژی عربستان این بیانیه در اجلاس اوپک به تصویب همه اعضا رسیده و به تمام  شرکت‌های نفتی و تولید کنندگان و مصرف کنندگان اطلاع رسانی شده است.

همچنین رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رییس‌جمهوری یکی از ریشه‌های مهم قاچاق سازمان‌یافته از مبادی رسمی کشور را سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی به نام اشخاص بی‌بضاعت دانست و خواستار بازنگری در نحوه صدور و تمدید کارت بازرگانی و تعیین تکلیف مسئولیت اتاق بازرگانی و نیز وزارت صنعت شد.

علی اسدی‌کرم، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز گفت: شرکتهای خودروسازی اروپایی به ویژه رنو و پژو سیتروئن در صورتی که قراردادها را فسخ و ایران را ترک کنند، باید به ایران غرامت بپردازند. وی افزود:‌ شرکتهای خودروسازی خارجی موظفند براساس تعهداتی که به سازمان گسترش و نوسازی ایران یا شرکتهای سایپا و ایران‌خودرو  دارند، عمل کنند .


سیدکمال خرازیرئیس شورای راهبردی روابط خارجی در هفتمین مجمع جهانی صلح پکن با تبیین راهبرد درازمدت عربستان برای ترویج وهابیت و چگونگی شکل‌گیری گروه داعش و امثال این گروه تروریستی تکفیری، درباره افزایش فعالیت‌های داعش در افغانستان و خطرات آن برای ایران، چین، روسیه و پاکستان هشدار داد و گفت: افزایش اقدامات تروریستی داعش را باید یک مساله جدی تلقی کرد

صباح زنگنه کارشناس مسائل سیاسی نیز  با اشاره به سفر علی‌اکبر ولایتی فرستاده ویژه کشورمان به روسیه و  ظرفیت صادراتی نفت و گاز ایران و روسیه به کشورهای مختلف، گفت: ایران و روسیه می‌توانند با ایجاد مکانیزم و سازوکارهای بانکی و مالی از تحریم‌های آمریکا عبور کنند. وی خاطرنشان کرد: ایران و روسیه در برابر تحریم‌های آمریکا و بعضا اروپا برای روسیه قرار دارند که با ایجاد مکانیزم و سازوکارهای بانکی و مالی می‌توانند از بخش بزرگی از این تحریم‌ها عبور کنند و در جهت تقویت روبل و ریال گام بردارند.

همچنین سفیر ایران در لندن در توییتی به بازتاب واکنش مردم انگلستان از اولین سفر دونالد ترامپ به کشورشان پرداخت و گفت: مردم انگلستان نسبت به رفتار و اظهارات ترامپ در این سفر بسیار عصبانی و شوکه هستند.


سفیر ترکیه در تهران با اشاره فرا رسیدن دومین سالگرد کودتای ناموفق در این کشور در ژوییه سال ۲۰۱۶ میلادی تاکید کرد : هیچ شکی نداریم که در پشت این کودتا، فتح‌الله گولن و سازمان متبوعش حضور داشته‌اند. وی ادامه داد: دولت تهران هیچ گاه اجازه نداده که سازمان فتح الله گولن در ایران فعالیت کند . البته برخی از افراد وابسته به این سازمان ، تلاش کرده اند که به شکل فردی در ایران فعالیت کنند و مابرای جلوگیری از این موضوع با دولت ایران همکاری‌های داشته ایم .

به مناسبت سالگرد تاسیس شورای نگهبان عباسعلی کدخدایی در ویژه‌برنامه نگاه یک از شبکه یک سیما با بیان اینکه طبق معمول افراد پس از انتخابات رصد می‌شوند، گفت: شورای نگهبان علم غیب ندارد تا وضعیت افراد را بدون مراجعه به گذشته و عملکردشان بررسی کند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان نیز  از شناسایی و احضار عوامل شایعه سازی و دروغ پردازی در فضای مجازی علیه برخی از افراد حقیقی و حقوقی و مسئولین ذی سمت به دادسرای کرمان خبر داد.دادخدا سالاری  تاکید کرد: دستگاه قضائی با برهم زدگان امنیت روانی جامعه و شایعه سازان و دروغ پردازان در فضای مجازی با اقتدار برخورد قانونی خواهد کرد .


هشتمین جلسه رسیدگی به پرونده تعاونی مالی - اعتباری ثامن الحجج در دادگاه کیفری یک تهران به ریاست قاضی باقری و با حضور هییٔت مستشار، نمایندگان دادستان، وکلای متهمین و جمعی از شکات برگزار شد. طبق روال جلسات گذشته متهمان آقای (الف - م) و خانم (ر-الف) در جلسه حاضر بودند، اما بدلیل عدم حضور متهم سوم آقای (م- ر) در جلسه، پرونده وی به طور غیابی مورد رسیدگی قرار گرفت.

یک منبع آگاه نیز گفت که دستگیری یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی موضوع جدیدی نیست و وی از مدت ها پیش بازداشت شده است. وی افزود: موضوع بازداشت «ح.ه» که به دلیل بدهی میلیاردی به بانک سرمایه است، قدیمی است و وی از مدت‌ها قبل  بازداشت شده است.


محسنی اژه‌ای درنشست خبری از دستور رییس قوه قضاییه به دادستان تهران درباره بازار سکه و ارز خبر داد و گفت: رییس قوه قضاییه به دادستان تهران دستور داده است که برای رسیدگی به موارد ارز، سکه و ... چند شعبه ویژه با بازپرسان ویژه اختصاص داده شود.

*با توجه به اینکه گزارش رییس‌جمهور به مردم درباره تخلف در واردات خودروهای خارجی واکنشهای مثبتی را در فضای سیاسی جامعه به دنبال داشت، برخی از این واکنشها از زبان تحلیل گران سیاسی در گفت و گو با ایسنا  را می توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید