وزرای خارجه گروه 7: روسیه باید به خاطر نقشش در سرنگونی هواپیمای مالزیایی پاسخگو باشد

وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه اقتصادی 7 در بیانیه‌ای اعلام کردند، روسیه باید از بابت نقش خود در سرنگونی هواپیمای مسافربری مالزیایی پرواز MH17 در سال 2014 بر فراز اوکراین پاسخگو بوده و با تحقیقات به منظور مشخص شدن حقیقت و اجرای عدالت همکاری کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این بیانیه وزرای خارجه گروه 7 در آستانه نشست مهمی میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، همتای روس او که قرار است امروز (دوشنبه) در هلسینکی فنلاند برگزار شود، صادر شده است.

با این حال این بیانیه به مناسبت سالگرد سرنگونی این هواپیمای مسافربری در 17 ژوئیه که باعث کشته شدن 298 نفر شد، منتشر شده است.

در این بیانیه تصریح شده که یک تحقیقات مشترک درباره این حادثه سقوط که در 17 ژوئیه 2014 اتفاق افتاد، منجر به "یافته‌هایی چشمگیر" متقاعد کننده و عمیقا آزار دهنده درمورد نقش روسیه شد.

این وزرای خارجه گفتند: ما به طور متحد از درخواست استرالیا و هلند برای پاسخ‌گو کردن روسیه نسبت به نقشش در این حادثه و با فرایند دستیابی به حقیقت و اجرای عدالت برای قربانیان هواپیمای MH17 و خانواده‌هایشان، حمایت می‌کنیم.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز یکشنبه به مناسبت بازی فینال جام جهانی با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که یکی از اعضای گروه 7 است،‌ دیدار داشت.

در ماه مه گذشته یک تحقیقات تحت رهبری هلند به این نتیجه رسید که این هواپیمای مسافربری با موشک زمین به هوای "بوک" تحت کنترل یگان پنجاه و سوم یگان پدافندهوایی روسیه مستقر در کورسک سرنگون شده است.

این تحقیقات مدعی شد که پرتابگر این موشک از روسیه به یک منطقه تحت کنترل شورشیان جدایی طلب مورد حمایت مسکو در شرق اوکراین منتقل شده است.

با این حال روسیه یافته‌های این تحقیقات را بی پایه و اساس توصیف کرد.

بسیاری از قربانیان این حادثه استرالیایی و هلندی بوده‌اند.

وزرای خارجه گروه 7 به همراه فدریکا موگرینی،‌ رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از روسیه خواستند تا فورا با استرالیا و هلند با حسن نیت همکاری کرده و درباره همه پرسش‌های مرتبط با نقض بالقوه موانع بین‌الملل توضیح داده و به آنها رسیدگی کند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید