مدیرعامل آبفا کردستان:

کمتر از ۱۰ درصد پتانسیل آبی کردستان در بخش خانگی مصرف می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کردستان گفت: اگرچه کمتر از ۱۰ درصد پتانسیل آبی استان در بخش خانگی مصرف می شود، اما شهروندان باید دقت کنند آب شرب سالم و بهداشتی با هزینه‌ای بالا تولید و در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد و لذا باید در مصرف مدیریت کنند تا هزینه زیادی به آنها تحمیل نشود.

محمدحسین محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص قنات‌ها و کاریزهای موجود در سطح شهرهای استان اظهار کرد: در کردستان و به ویژه سنندج این ظرفیت وجود دارد، اما برنامه تأمین آب سنندج از چهار دهه قبل تاکنون به شکلی بوده که از محل سد قشلاق آب شهر تأمین شده است، به گونه‌ای که آبفا هم اکنون در سنندج روزانه دو مترمکعب در ثانیه( 2000 لیتر) آب با کیفیت مناسب تولید می‌کند. 

وی افزود: ظرفیت قنات‌ها حتی در چهار دهه گذشته نیز به آن اندازه نبوده که برای تأمین آب شرب شهر سنندج روی آن برنامه‌ریزی شود، اما می توان از این پتانسیل برای مصارف صنعتی و فضای سبز و کارواش‌ها و .. استفاده کرد و شهرداری نیز برنامه ها و مطالعاتی در این زمینه دارد. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کردستان در ادامه، درباره برخی کم آبی‌ها در ناحیه منفصل شهر آساوله هم عنوان کرد: آساوله در حال توسعه است و عمدتا خارج از ضوابط، شهرک‌هایی در حاشیه آن در حال ایجاد است؛ اما از اختیاراتی که از سال گذشته قانون به ما داده است می‌توانیم خدمات انشعابات غیردائم را برای این مناطق تأمین کنیم که زیرساخت‌هایی در حال احداث است و پس از ایجاد آنها انشعاب هم واگذار خواهد شد. 

وی در خصوص تعرفه‌های قبوض آب بهاء نیز گفت: این تعرفه‌ها در هر دو بخش آب و فاضلاب مشخص است، میانگین قبوض پرداختی مشترکان در شهر سنندج کمتر از ۱۲ هزار تومان است که اگر مسئله مصرف مدیریت شود، هزینه‌های مشترکان هم کاهش می‌یابد. 

محمدی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده مندرج در قبوض نیز تصریح کرد: آبفا در این ارتباط تابع قانون مالیات بر ارزش افزوده است که مصرفکننده نهایی باید در این راستا ۹ درصد مالیات پرداخت کند و ما هم ۹ درصد مبالغ قبوض را به عنوان مالیات به حساب خزانه دولت واریز می‌کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: بر اساس دستورالعملی که امسال ابلاغ شده و به دلیل جلوگیری از تعداد موارد مندرج در قبوض، همه تکالیف قانونی مانند (ارزش افزوده، توسعه آب روستایی) در آیتم (تبصره‌های قانونی) تجمیع می‌شود و از این به بعد در قبوض صادره از سوی شرکت آبفا کردستان نیز این موارد اعمال خواهد شد. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کردستان در ادامه اظهار کرد: اگرچه کمتر از ۱۰ درصد پتانسیل آبی استان در بخش خانگی مصرف می‌شود، اما شهروندان باید دقت کنند آب شرب سالم و بهداشتی با هزینه‌ای بالا تولید و در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد و لذا باید در مصرف مدیریت کنند تا هزینه زیادی به آنها تحمیل نشود. 

وی در پیرامون برخی قطعی‌های برق که اخیرا در نایسر سنندج روی داده است، گفت: قطعی‌های اخیر برق موجب قطع برق تأسیسات پمپاژ شرکت آبفا و در نتیجه قطع آب شد که نایسر هم از این قضیه مستثنی نبود. 

محمدی افزود: البته هماهنگی‌هایی با شرکت توزیع برق انجام شده تا حتی‌المقدور تأسیسات آبفا دچار قطعی برق نشود و بتوانیم خدمات رسانی خود را بدون وقفه و مستمر انجام بدهیم. 


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید