انفعال سازمان لیگ برای تبلیغات محیطی لیگ هجدهم/ لطفا با داشته‌های‌تان تهدید کنید!

سازمان لیگ در نامه تهدیدآمیز خود به باشگاه استقلال، از "تبلیغات محیطی" به عنوان اهرم فشار استفاده کرده است. اهرمی که بیش‌تر اهرم فشار برای سازمان لیگ است چون در فصلی که گذشت، در گرفتن حق باشگاه‌ها از شرکت متولی تبلیغات محیطی، ناکام محض بوده و تنها ۱۷ میلیارد تومان از قرارداد ۷۶ میلیارد تومانی را وصول کرده است. هم‌چنین در فاصله ۱۰ روز مانده به آغاز لیگ هجدهم هیچ تصمیمی هم برای سروسامان دادن به تبلیغات محیطی برای فصل آینده اتخاذ نشده است.

به گزارش ایسنا، سازمان لیگ فوتبال در ابتدای این هفته در یک نامه تهدید آمیز خطاب به باشگاه استقلال اعلام کرد که در صورت انصراف این باشگاه از حضور در سوپرجام ۲۹ تیر مقابل پرسپولیس، آبی‌پوشان پایتخت با جریمه‌ی میلیاردی مواجه می‌شوند. سعید فتاحی، رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ، قبلا درباره جریمه میلیاردی که باشگاه استقلال در صورت حاضر نشدن در داربی سوپرجام باید پرداخت کند اعلام کرد که این مبلغ ۲ میلیارد تومان است.

اما نامه تهدیدآمیز سازمان لیگ بخش جالب توجهی داشت که باید به آن پرداخته شود. در بخشی از این نامه آمده است: "نظر به این که مسابقه سوپرجام فوتبال ایران در قرارداد تبلیغات محیطی درج ‏شده و درآمد حاصله از این بازی متعلق به همه باشگاه‌های کشور است، چنان‌چه ‏هر باشگاهی به هر دلیلی از حضور در این مسابقه خودداری کند کلیه خسارت‌های وارده (چندین میلیارد تومانی) بر عهده آن باشگاه خواهد بود."

سازمان لیگ در این بخش از نامه خود به باشگاه استقلال، از درآمد حاصل از تبلیغات محیطی به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کند که دقیقا موضع ضعف سازمان لیگ مقابل باشگاه‌هاست و استفاده از آن یعنی دست سازمان لیگ در جریمه کردن استقلال در صورت حضور پیدانکردن در سوپرجام خالی است.

این سازمان در فصلی که گذشت با امضای قرارداد با شرکت امین‌سیما کیش، بخش اعظمی از درآمد باشگاه‌ها که از تبلیغات محیطی است را همانند فصول گذشته به باد هوا داد. شرکت امین سیما کیش که به هیچ صراطی هم مستقیم نیست در فصلی که گذشت تنها ۱۷ میلیارد تومان از قرارداد ۷۶ میلیاردی‌اش را به سازمان لیگ پرداخت کرد. در نتیجه این شرکت ۵۹ میلیارد تومان به باشگاه‌ها و سازمان لیگ بدهکار است و با آوردن بهانه‌های مختلف مانند پرداخت مستقیم پول به باشگاه‌ها، در پرداخت باقی پول کوتاهی کرده است.

سوالی که پیش می‌آید این است که آیا تبلیغات محیطی سوپرجام هم بخشی از قرارداد سازمان لیگ با شرکت امین سیما برای فصل گذشته است؟ صادق درودگر، رییس کمیته بازاریابی سازمان لیگ که مسوولیت رسیدگی به موضوع تبلیغات محیطی را دارد، جواب مثبت به این سوال ایسنا داد و اعلام کرد داربی سوپرجام، جزو قرارداد تبلیغات محیطی با شرکت امین سیما کیش است.

باتوجه به تاییدیه سازمان لیگ در مورد این موضوع و رفتاری که شرکت مذکور تاکنون در پرداخت حق و حقوق باشگاه‌ها داشته، به آسانی به این نتیجه می‌توان رسید که نباید هیچ انتظاری از درآمد حاصل از تبلیغات محیطی در دیدار سوپرجام داشت که اکنون سازمان لیگ از آن به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کند و باشگاه استقلال را مقابل باشگاه‌های دیگر لیگ برتری قرار می‌دهد. به همین دلیل به نظر می‌رسد سازمان لیگ نباید با اهرم نداشته‌اش باشگاه‌ها را تهدید کند.

از بازی سوپرجام که فاصله بگیریم، تبلیغات محیطی لیگ هجدهم هم در فاصله ۱۰ روز مانده به آغاز لیگ، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. پس از پایان لیگ هفدهم، سازمان لیگ که از شرکت امین‌سیما زخم خورده بود، تصمیم گرفت که خودش متولی تبلیغات محیطی لیگ برتر باشد. تصمیمی که از نظر خیلی‌ها هوشمندانه بود و حداقل دست واسطه‌ها را در رسیدن باشگاه‌ها به پولی که حق‌شان است، کوتاه می‌کرد.

کمیته بازاریابی سازمان لیگ اما در ادامه با انتشار آگهی مناقصه، از شرکت‌ها برای برعهده گرفتن تبلیغات محیطی دعوت کرد. مسوولان سازمان لیگ در رابطه با این موضوع اعلام کردند که با آمدن شرکت جدید، باز هم سازمان لیگ، مسوولیت تبلیغات محیطی را برعهده دارد و شرکت جدید الورود تنها این سازمان را در این زمینه یاری می‌کرد. با تمامی این توضیحات، باز هم این نحوه کار با ابهاماتی روبه‌رو بود. با این حال در حالی که ۱۰ روز به آغاز لیگ هجدهم مانده هیچ شرکتی برای این کار انتخاب نشده است.

صادق درودگر درباره انتخاب این شرکت به ایسنا گفت: بنویسید که رییس کمیته بازاریابی در رابطه با این شرکت و تبلیغات محیطی بی‌خبر است.

او هم‌چنین در ادامه می‌گوید: سازمان لیگ هم‌چنان ۱۷ میلیارد تومان از قرارداد تبلیغات محیطی را دریافت کرده اما در روزهای آتی قرار است دوباره مبلغی واریز شود که من از میزان آن بی‌اطلاعم.

با این اوصاف و ابراز بی‌اطلاعی و پاسخگو نبودن مسوول رسیدگی به تبلیغات محیطی در سازمان لیگ، باشگاه‌ها نباید امیدی به رسیدن به درآمد حاصل از تبلیغات محیطی داشته باشند و همانند فصل گذشته باید با نون و تره سر کنند تا شاید بالاخره به نون و کره هم برسند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید