دعوت وزارت ارتباطات از خبرنگاران برای بازرسی از ساختمان سرورها

امروز ساعت ۱۴

پس از اظهاراتی مبنی بر ماهیت فیلترشکن بودن نسخه‌های داخلی تلگرام، در حالی که ادعاهایی مبنی بر حضور سرورهای هاتگرام و طلاگرام در ساختمان وزارت ICT منتشر شد، وزیر ارتباطات در واکنش به این اظهارات از رسانه‌ها خواست با بررسی این موضوع، صحت نداشتن آن را روشن کنند.

به گزارش ایسنا، جنجال‌ها بر سر نسخه‌های غیررسمی تلگرام از جمله هاتگرام و طلاگرام که درواقع نسخه‌های ایرانی‌شده‌ی تلگرام هستند، در روزهای اخیر زیاد شده است. ماجرا از جایی شروع شد که عبدالصمد خرم‌آبادی - معاون دادستان کل کشور - اظهار کرد این نسخه‌ها پیام‌رسان نیستد، بلکه فیلترشکن داخلی با مدیریت واحد هستند که به طور غیرقانونی و برخلاف دستور قضایی با امکانات وزارت ارتباطات، دسترسی کاربران ایرانی را به شبکه اجتماعی فیلترشده «تلگرام» فراهم می‌کنند.

وی همچنین به استناد آمار مرکز ملی فضای مجازی اظهار کرد: تعداد ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از طریق فیلترشکن‌های هاتگرام و تلگرام طلایی، فیلتر تلگرام را دور می‌زنند و اینترنت بدون فیلتر هاتگرام و تلگرام طلایی را وزارت ارتباطات تامین می‌کند. این در حالی است که فعالیت فیلترشکن های داخلی نظیر هاتگرام و تلگرام طلایی برخلاف اهداف و سیاست‌های تعیین شده در مصوبه شورای عالی فضای مجازی است.

از سوی دیگر در برخی رسانه‌ها اظهاراتی به نقل از سردار جلالی -رئیس سازمان پدافند غیرعامل-  مبنی بر انتقاد از عدم حمایت‌ کافی از پیام‌رسان‌های داخلی منتشر شد. به اعتقاد او کمکی به پیام‌رسان‌های داخلی در بخش سی‌دی‌ان و سرورها نشده است و  حتی سرورهایی که در طبقه نهم ساختمان دیتاسنتر مرکز امام خمینی(ره) برای تلگرام بوده، در اختیار هاتگرام و طلاگرام قرار گرفته است، در صورتی که می‌توانستند آن‌ها را به سروش بدهند، اما ندادند.

این موضوع‌ها امروز واکنش محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - را به دنبال داشت که اظهار کرد: شاید نشود دزدی ابرها را ثابت یا رد کرد اما نبودن سرور در طبقه نهم ساختمان امام(ره) را می‌شود ثابت کرد. ما امروز از روابط عمومی خواسته‌ایم ساعت ۱۴، از خبرنگاران دعوت کند تا بروند و طبقه نهم ساختمان امام را بازدید کنند و نتیجه را به قضاوت افکار عمومی بگذارند.

جهرمی درخصوص اظهارات پیرامون نسخه‌های غیررسمی تلگرام نیز بیان کرد: برخی یک بار می‌گویند سرور در طبقه نهم است؛ یک بار می‌گویند اینترنتش را وزارت ارتباطات تامین می‌کند. خوب، همه اینترنت کشور را ما تامین می‌کنیم. نمی‌شود حرف‌های بی ربط بزنیم و صحبت‌هایی مطرح کنیم که مبنایی نداشته باشد. در بحث نسخه‌های غیررسمی هم کسانی که در این مسئله در مرکز ملی ورود کردند، گفته‌اند اینها در دوران گذار باشند تا توانمندی لازم ایجاد شود. این به ما برنمی‌گردد، ما نظرات خودمان را شفاف گفته‌ایم. نمی‌دانم چرا آقایان هر از چندگاهی می آید و صحبت‌های این گونه مطرح می‌کنند؛ فضاسازی می‌کنند و با اهداف سیاسی این حرف‌ها را می‌زنند.

پس از آن نیز بلافاصله روابط عمومی وزارت ارتباطات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پیرو اظهارات مطرح شده در رسانه‌ها مبنی بر استقرار سرورهای هاتگرام و تلگرام طلایی در طبقه نهم شرکت ارتباطات زیرساخت، از خبرنگاران دعوت می‌کند جهت بازدید از این طبقه در روز جاری (دوشنبه ۲۵ تیر) حضور یافته و نتیجه را اعلام کنند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید