رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد

ضرورت بازبینی قوانین و مقررات حمایتی ایثارگران

رئیس دانشگاه تهران بر ضرورت بازبینی قوانین و مقررات حمایتی از دانشجویان شاهد و ایثارگر در کشور تاکید کرد و گفت: با توجه به گذشت بیش از حدود چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از این قوانین حمایتی، نظیر سهمیه پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌ها و استخدام اعضای هیات علمی خانواده‌های ایثارگر به ضرر جامعه و خود این افراد است.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود نیلی‌احمدآبادی در گردهمایی مدیران کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور که امروز در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به جایگاه ویژه و بالای خانواده‌های شاهد و ایثارگر در تمامی جوامع دنیا، گفت: اهمیت و جایگاه ویژه خانواده‌های شاهد و ایثارگران امری است که درباره آن بین تمامی جناح‌های سیاسی و با عقاید متقابل جای هیچ منازعه‌ای وجود ندارد و در کشور ما به لحاظ ملی و دینی نگاه ویژه‌ای به خانواده‌های شاهد و ایثارگر وجود دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به اهمیت جایگاه دانشجویان شاهد و ایثارگر در کشور، قانون‌گذاران نیز در جهت حمایت و بهره‌مندی از توانمندی‌های آنان یکسری مقررات را وضع کردند که به واسطه اجرای این قوانین دانشگاه‌ها شاهد ورود ایثارگران و خانواده‌های شهدا به درون مجموعه خود باشند.

رئیس دانشگاه تهران همچنین خاطرنشان کرد: بخش دوم حمایت‌ها از دانشجویان شاهد و ایثارگر ایجاد تشکیلاتی برای دانشجویان شهدا و ایثارگران برای توانمندسازی و بهره‌مندی از آن‌ها می‌باشد که قانون برای آن‌ها در نظر گرفته‌ است با توجه به اینکه چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران می‌گذرد و ما قوانین متعددی در حمایت از این دانشجویان در کشور داشته‌ایم.

دکتر نیلی همچنین بر ضرورت بازبینی قوانین حمایت از دانشجویان شاهد و ایثارگر در کشور تاکید کرد و گفت: باید این بازبینی از قوانین و مقررات صورت بگیرد تا مشخص شود که اجرای آن به چه میزان به اهداف قانون‌گذار نزدیک شده است.

به گفته وی، دانشگاه تهران با توجه به اینکه بیشترین جمعیت دانشجویی کشور را در مجموعه خود دارد، لذا براساس قانون موظف است 20 درصد اعضای هیات علمی،‌ کارکنان و از خانواده ایثارگران انتخاب کنند. بنابراین بیشترین خانواده‌های رزمندگان، ایثارگران و شهدا در دانشگاه تهران حضور دارند.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: مثلا براساس قانون،‌ اعضای هیات علمی خانواده‌های رزمندگان و ایثارگران باید به محض تایید به صورت رسمی و قطعی به استخدام دانشگاه درآیند، ولی سایر اعضای هیات علمی باید در دوره‌های پیمانی و آزمایشی مورد ارزیابی قرار بگیرند. با توجه به این قانون دانشگاه نیز مجبور می‌شوند در بدو استخدام اعضای هیات علمی خانواده‌های ایثارگران دقت بیشتری داشته باشد، لذا این موضوع در نهایت ممکن است به ضرر خود این افراد تمام شود.به همین دلیل معتقد هستیم این قوانین باید مورد بازبینی قرار بگیرند.

دکتر نیلی در خصوص افزایش سهمیه ورود به دانشگاه خانواده‌های شاهد و ایثارگر گفت: مثلا سال گذشته مجلس سهمیه پذیرش دانشجویان شاهد و ایثاگر برای ورود به دانشگاه‌ها را افزایش داد که این قانون مجددا به منظور اصلاح به مجلس بازگشت خورد، لذا چرا که اجرای آن می‌توانست به ضرر جامعه باشد. لذا بازنگری قوانین مربوط به دانشجویان شهدا و ایثارگر جز ضروریاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس دانشگاه تهران همچنین با بیان اینکه فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران از کیفیت لازم در دوران تحصیل بهره‌مند شده‌اند، گفت: فارغ از اینکه دانشجو به چه نوع و چه شیوه‌ای وارد دانشگاه شده است،‌ اما در طول تحصیل توانمندی‌های لازم را کسب می‌کند، در نتیجه بعد از فارغ‌التحصیلی، دانشجویانی با کیفیت بالای علمی وارد جامعه می‌شوند.

دکتر نیلی در پایان خاطرنشان کرد: آشنایی با محیط و شرایط دانشگاه و ایجاد اعتماد به نفس به دانشجویان از مهم‌ترین برنامه‌ها و سیاست‌هایی است که دانشگاه در کنار ارائه تسهیلات و امکانات رفاهی، آموزشی و غیره... به دانشجویان شاهد و ایثارگران ارائه می‌دهد و امیدوار هستیم شاهد موفقیت هر چه بیشتر این دانشجویان در عرصه‌های علمی کشور باشیم.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید