گردهمایی هنرمندان پیشکسوت / «ما به جایگاه محکم‌تری نیاز داریم»

مراسم تولد تیر ماهی‌های هنرمندان پیشکسوت با حضور پررنگ مسوولان برگزار شد و رضا فیاضی به نمایندگی از هنرمندان پیشکسوت تاکید کرد که "ما به جایگاه محکم‌تری نیاز داریم."

به گزارش ایسنا، مراسم نشست صمیمی اعضای موسسه هنرمندان پیشکسوت و همچنین تقدیر از هنرمندان پیشکسوت متولد تیرماه با حضور وزیر ارشاد، معاون هنری وزارت ارشاد، رئیس شورای شهر تهران، رئیس برنامه و بودجه و همچنین هنرمندان پیشکسوت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که 25 تیر ماه در سالن همایش «هامی پارسه» برگزار شد؛ اسماعیل آذر اجرای آن را بر عهده داشت.

سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت ارشاد بعد از بیان خاطره‌ای گفت: ما به شدت به همکاری جوانان نیاز داریم زیرا که با حضور آن‌ها افکار نو رشد خواهند کرد. آن‌ها باید از کتاب‌ها و از شما پیشکسوتان که سرمایه این مملکت هستید استفاده کنند. دعا کنید که بتوانم برای خدمت‌گذاری لایق باشم.

سپس موسسه هنرمندان پیشکسوت تابلویی به معاون هنری وزیر ارشاد اهدا شد.

در ادامه مراسم محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در سخنانی ضمن تبریک سالروز تولد هنرمندان پیشکسوت تیرماه بیان کرد:‌این محفل طوری تدارک دیده شده که محل دیدار باشد و جایی برای سخنرانی نیست اما امروز من به نمایندگی از شورای شهر در این مراسم حضور پیدا کردم.

او با اشاره به اینکه در هفته کرامت قرار داریم، بیان کرد: اصولا پیشکسوتان در هر رشته‌ای مایه مباهات و افتخار کشور هستند و مردم باید با احترام از آن‌ها یاد کنند. می‌دانیم که آن‌ها هستند که کشوری را به جهانیان معرفی می‌کنند. تفاوت پیشکسوتان هنرمند با دیگران در این است که مخاطبان آن‌ها همه مردم هستند و در عرصه‌های بین‌المللی هم برای خودشان و هم کشورشان افتخار می‌آفرینند. تفاوت دیگر آن ها در مهارت و ذوق و جوشش زیبایی از دستان آن‌هاست که باعث می‌شود تبلور جدیدی در عرصه‌های هنری ایجاد کنند و در نهایت بتوانیم بگوییم هنر نزد ایرانیان است و بس.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه هنرمندان پیشکسوت مشکلاتی نیز دارند و باید به آن‌ها پرداخته شود، گفت: اولین مشکل حقوق معنوی و مادی این هنرمندان است که ضعف در حمایت از آن‌ها موجب شده پیشکسوتان ما روزگار نه چندان مناسبی را سپری کنند. یکی از سیاست‌های جدید در شهرداری گشودن درهای امکانات این سازمان به روی هنرمندان است. برای اینکه بتوانیم این ضعف‌ها را جبران کنیم باید کمیسیون فرهنگی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد و دیگر نهادهای مرتبط در این حوزه تحولی ایجاد کنند که اقتصاد هنر طوری آن را حل کند که ضعف‌های مادی آن برطرف شود.

او ادامه داد: من مشتاقم هر گونه کمکی که از دستمان برمی‌آید انجام دهیم. در ادامه باید یادی هم از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کنیم زیرا که در آستانه پذیرش قطعنامه 598 هستیم که با پیگیری‌های ایشان به ثمر رسید و باعث شد با وجود آنکه امام خمینی (ره) آن را "جام زهر" نامیدند پیشرفت‌های خوبی در کشور اتفاق بیفتد و رژیم سفاک عراق به عنوان مقصر شناخته شود و در نهایت اسرای ما آزاد شوند و شیعیان در عراق حکومت را به دست بگیرند. ما خواهان ایرانی آباد و آزاد هستیم با کمترین فشار بر مردم.

در ادامه این مراسم رضا فیاضی از بازیگران پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون بیان کرد: من در همایشی به همسر آقای نوبخت گفتم که شما می‌دانید که همسر شما یک وزنه‌بردار بزرگ است زیرا او همه این کارها را با یک دست بلند می‌کند. ما پیشکسوتان خانواده بزرگی شدیم که اکنون تنها بخشی از آن‌ها حضور دارند. بنابراین به جایگاه محکم‌تری نیاز داریم و همچنین حمایت‌های بیشتری می‌خواهیم و این مسیر، میسر نمی‌شود مگر با همراهی شما مسئولان.

او سپس از مسئولان که در این مراسم حضور داشتند از جمله وزیر ارشاد، معاون هنری وزارت ارشاد و رئیس شورای شهر تهران درخواست کرد تا بالای سن بیایند و به آن‌ها نشان موسسه پیشکسوتان را اهدا کرد.

سپس در ادامه این مراسم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این مراسم بهانه‌ای است تا هنرمندان را گردهم آورد، اظهار کرد: پیشکسوتان سرمایه اجتماعی این جامعه‌اند و خط ارتباطی نسل‌ها با هم هستند و می توان با تدبیر این افراد شور جوانان را به یک طلای اجتماعی تبدیل کرد.

او همچنین گفت: هنر یک معرفت متفاوت از جهان و انسان است و جهانیان به هنرمند به شکل دیگری نگاه می‌کنند زیرا مهارت‌ها و هنر او متفاوت است. پیشکسوتان در جامعه ایران از افراد مهمی شناخته می‌شوند زیرا خلاقیت‌های آنان و همچنین مهارت‌هایشان مختص خودشان است و این امر جایگاه و نقش آنان را در جامعه متفاوت می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بسیار خوشحالم که در سر سفره این موسسه نشسته‌ام، گفت: موسسه پیشکسوتان این نگاه را دارد و قطعا قدم‌های نخستین در بحث تکریم و حرمت‌ نهادن به هنرمندان را مهیا کرده است و این کارشان بسیار ارزشمند است. جان هنر به حرمت‌گذاشتن به آن‌هاست و جان هنرمند به این است که ببیند مورد احترام قرار گرفته است.

سیدعباس صالحی افزود: چنین محفل‌هایی احترام به هنرمندان پیشکسوت است که باید ترویج پیدا کند. آن‌ها باید بتوانند در حوزه‌های مختلف تصمیم‌گیری کنند و در زیرساخت‌های هنر نقش داشته باشند. آن‌ها نقش‌های متراکمی دارند بنابراین وزارت ارشاد و همکاران ما باید به این نکته توجه کنند که پیشکسوتان بازنشستگان خانه نشین نیستند بلکه افرادی هستند که باید به کمک هنر بیایند زیرا مشورت‌ها و تجربیات آن‌ها می‌تواند در ساختار تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مهم باشد و نباید از این امر غفلت کنیم.

او با تأکید بر اینکه ارتباط این پیشکسوتان از طریق معاونت‌های ارشاد باید با جوانان برقرار شود، گفت: نسل جدید باید بتواند با نسل گذشته پیوند داشته باشد و وظیفه وزارت ارشاد این است که پیشکسوتان به عنوان موزه‌های گذشته و تاریخی به نظر نیایند. امید است کارهای ما در تکریم پیشکسوتان و مستمری آن‌ها تا پایان تیرماه یا اوایل مرداد ماه صورت بگیرد.

سپس مریم نشیبا از گویندگان رادیو و دوبلور در سخنانی که خارج از برنامه این مراسم بود از فعالیت‌های عباس عظیمی رئیس موسسه هنرمندان پیشکسوت تشکر کرد.

در ادامه‌ی مراسم با حضور وزیر ارشاد، معاون هنری، رئیس شورای شهر، رئیس برنامه و بودجه و داریوش ارجمند از هنرمندان پیشکسوتان متولد تیرماه با اهدای تابلوی یادبودی تجلیل شد.

از جمله هنرمندان تیرماهی می‌توان به علی رحیمیان، رضا روحانی، ابراهیم فلاحی، سیدعلی موسوی گرمارودی، مجید مهرگان، محمد حمزه‌زاده، زهره جهان‌پرور، سیمون آیوازیان، منوچهر والی‌زاده، اکبر نیکان‌پور، محمدمهدی روحانی، ارفع اطرائی، منوچهر آذری، علیرضا رئیس شقاقی، حسن نیک‌نژاد، کیومرث قورچیان، هرمز هدایت، احد ده‌بزرگی، غلامحسین نوری، آذرنوش صدرسالک، حسن ناهید، فرشید مثقالی، اکبر عالمی، رضا جفاری، منوچهر پناهی‌نژاد، رضا فیاضی، مجید انتظامی، غلامحسین شادی، ملیحه سعیدی، بهروز بقایی، ویولت دهقانی، علی‌اکبر کردبچه، محمدرضا بامدادیان، شاپورخان ترابی گودرزی، حسین جعفری دارنجانی، محسن افتاده و همچنین داود رشیدی که احترام برومند همسر او برای دریافت هدیه حضور پیدا کرد، اشاره کرد.

در ادامه محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت که از جمله افرادی بود که به این موسسه کمک‌های بسیاری کرده است، در سخنانی کوتاه اظهار کرد:‌ پیشکسوتان شخصیت‌هایی هستند که ما با آن ها بزرگ شدیم. کسی نیست که «قصه‌های شب» را فراموش کرده باشد و امید است که سال‌های سال سایه پیشکسوتان بر سر ما باشد و ما بتوانیم شخصیت آن‌ها را تکریم کنیم.

در ادامه مراسم نیز از کتاب «بانوی خیال» از آثار نگارگری مهین افشان‌پور، رونمایی شد.

برای این رونمایی از دختر و داماد این هنرمند دعوت شد.

در پایان مراسم نیز موسیقی سنتی با حضور داود فیاضی، بهناز ذاکری و داود یاسری اجرا شد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید