شاخص بورس , فرابورس , اصلاح شاخص " />

نوسان چهار واحدی شاخص بورس در آخرین روز کاری هفته

تهران- ایرنا- شاخص بورس امروز (چهارشنبه) در همسنجی با دیروز چهار پله افت کرد و در جایگاه 107 هزار و 776 واحدی ایستاد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزایش محافظه کاری سهامداران در هفته های گذشته به سبب تحولات اقتصادی و سیاسی داخلی و خارجی، شاخص بورس را وارد مرحله اصلاح و تعدیل کرده است.
در معاملات امروز یک میلیارد و 557 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 6 هزار و 327 میلیارد ریال در 183 هزار و 396 نوبت دادوستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، یک واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 36 واحد کاهش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 25 واحد پایین آمد؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، شاخص آزاد شناور نیز 156 واحد افت کرد؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) 115 واحد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز 523 واحد افزایش یافت.

**شیمیایی ها؛ صدرنشین معاملات
گروه شیمیایی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 195 میلیون سهم به ارزش چهار هزار و 407 میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه خودرو به ارزش 843 میلیارد ریال و فلزات اساسی به ارزش 216 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
همچنین در رده چهارم معاملات امروز، گروه بانک ها با دادوستدی به ارزش 122 میلیارد ریال قرار گرفت و گروه کانی های فلزی نیز با معاملاتی به ارزش 121 میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.
برپایه معاملات امروز، نمادهای پارس (پتروشیمی پارس) و ومعادن (توسعه معادن و فلزات) بیشترین تاثیر مثبت و فملی (ملی صنایع مس) و اخابر (مخابرات) بالاترین فشار منفی را بر شاخص وارد کردند.

** افت یک واحدی فرابورس
شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز بیشتر از یک واحد رشد کرد و در جایگاه یک هزار و 210 واحدی قرار گرفت.
در بازار فرابورس، بیش از 252 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از 2 هزار و 31 میلیارد ریال دادوستد شد.
در معاملات امروز نمادهای زاگرس (پتروشیمی زاگرس) بیشترین سهم را در رشد شاخص بازی کرد. در مقابل، هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) و میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه) بیشترین تاثیر منفی را داشت.

اقتصام*2022*1961*

نظر خود را ثبت کنید