موسیقی , مقامی , خراسان شمالی " />

ماندگاری موسیقی مقامی نیازمند سرمایه گذاری است

بجنورد- ایرنا- نماینده اسفراین درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موسیقی مقامی خاستگاهی فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و جغرافیایی دارد گفت: برای ماندگاری موسیقی مقامی باید از ابعاد دیگرهنرها همچون فیلم بهره برد که این نشان از ضرورت سرمایه گذاری دراین حوزه را دارد.
به گزارش ایرنا هادی قوامی روز چهار شنبه در حاشیه آیین افتتاحیه سومین جشنواره موسیقی مقامی خراسان شمالی با اشاره به جایگاه خاص این نوع موسیقی در خراسان بزرگ بویژه در خراسان شمالی اظهارکرد: موسیقی مقامی روایتگر آداب، رسوم و سنن و آنچه در تاریخ حضور کرمانج ها در شمال خراسان رخ داده است.
وی افزود: داستان های شناخته شده در میان کرمانج ها با زبان منحصر به فرد موسیقی ماندگار شده است.
قوامی با اشاره به اینکه اکنون نواهای ماندگاری نسل به نسل و سینه به سینه در قالب موسیقی مقامی منتقل شده است که سابقه تاریخی دارد گفت: باید با فرآیندهای مطالعاتی و پیوست های پژوهشی از جایگاه موسیقی اصیل مقامی خراسان شمالی صیانت و حراست کرد.
نماینده اسفراین در مجلس شورای اسلامی گفت: با تکیه برموسیقی مقامی خراسان شمالی به عنوان یک ثروت وسرمایه می توان بیش از پیش خراسان شمالی رامعرفی کرد.
وی جشنواره های موسیقی مقامی خراسان شمالی را یک فرصت ارزشمند برای ارائه قابلیت های این هنر ناب با مضامین دینی و عرفانی ذکر کرد .

** کوک ساز برترین نوازندگان مقامی خراسان شمالی در اسفراین
سومین جشنواره موسیقی مقامی خراسان شمالی امروزبا حضور برترین تک نوازان و گروه نوازان استان در شهرستان اسفراین به مدت2روز آغاز به کارکرد.
نوای موسیقی مقامی خراسان شمالی که از ظهرامروز چهارشنبه با حضور مسئولان شهرستانی واستانی و اهالی موسیقی مقامی با اجرای 34تک نواز و16گروه نواز در مجتمع فرهنگی هنری اسفراین طنین انداز شد تا عصر پنجشنبه ادامه دارد .
دبیرسومین جشنواره موسیقی مقامی خراسان شمالی درحاشیه افتتاحیه این جشنواره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از 200اثر رسیده به دبیرخانه این جشنواره 34 اثر تک نوازی برای رقابت به مرحله نهایی راه یافته که 22 نفرآنان در بخش تک نوازی زیر30سال و 12نفردربخش تک نوازی بالای 30سال در روزنخست جشنواره آثار آنها را برای داوری اجرامی کنند.
حسین حصاری افزود: دراین بخش 7 اثر تک نوازی برگزیده خواهد شد.
وی گفت: دربخش گروه نوازی 16 گروه روز پنجشنبه دردومین روز برگزاری جشنواره آثارخود را اجرا می کنند که ازاین میان 4 گروه برگزیده خواهند شد .
حصاری افزود: 10اثر پژوهشی درحوزه موسیقی مقامی نیزبه دبیرخانه جشنواره رسیده که از میان آنان 3 اثرپس ازداوری برگزیده خواهد شد.
وی برگزاری گارگاه بررسی آثارپژوهشی حوزه موسیقی مقامی،تجلیل ازنوازندگان موسیقی دررشته های نی، قوشمه ،آثار تولیدی موسیقی مقامی و پیشکسوتان این حوزه را ازدیگربرنامه های سومین جشنواره موسیقی مقامی خراسان شمالی ذکرکرد.
به گزارش ایرنا آیین اختتامیه سومین جشنواره موسیقی مقامی خراسان شمالی پنجشنبه عصر با حضور معاون هنری وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی ومدیر کل دفترموسیقی این وزاتخانه دراسفراین برگزارمی شود.
شهرستان 120هزار نفری اسفراین در60کیلومتری جنوب شرقی بجنورد مرکز خراسان شمالی قرار دارد.
7189 / 6042

نظر خود را ثبت کنید