کشاورزی , آبخیزداری , خراسان شمالی " />

طرح های آبخیزداری 300 میلیون دلار اعتبار دارد

بجنورد- ایرنا- عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: 300 میلیون دلار اعتبار برای اجرای طرح های آبخیزداری در بودجه سال 97 مصوب شده است که با تخصیص این میزان اعتبار روند اجرای طرح ها شتاب می گیرد.
به گزارش ایرنا، علی اکبری چهارشنبه شب در نشست خبری اظهار داشت: در زمینه تامین اعتبار برای لایروبی قنوات و تجهیز زمین های کشاورزی به سیستم های آبیاری تحت فشار هم اقدامات خوبی توسط دولت انجام شده است که نشان از توجه به بخش کشاورزی است.
وی گفت: دولت پرداخت تا 85 درصد از هزینه های اجرای سیستم های آبیاری نوین کشاورزی را تقبل کرده است اما بعضا تولیدکنندگان این عرصه، توانایی پرداخت همان میزان کم و تامین سهم 15 درصدی خود را ندارند.

* لایحه خاک هنوز در دست رسیدگی
اکبری درباره اقدامات انجام شده در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: برای صیانت از منابع خاک، لایحه حفاظت از خاک در ماه گذشته در صحن مجلس مطرح شد، البته این لایحه دوره های متعددی از مجلس را طی کرده و اکنون در نوبت طرح در صحن مجلس شورای اسلامی است.
رئیس سابق کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: کلیات طرح تاسیس سازمان عمران و توسعه روستایی در کمیسیون کشاورزی به تصویب رسیده است و امید می رود که با این طرح گام های خوبی برای توسعه روستاها برداشته شود.

* محصول گندم کاران خوراک دام می شود
نماینده پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به گلایه ها از قیمت خرید تضمینی گندم گفت: طبق قانون، دولت موظف است در پایان شهریور ماه هر سال، قمیت تضمینی برای خرید محصولات کشاورزی را متناسب با نرخ تورم اعلام کند اما در 2 سال متوالی با وجود کساد وضعیت شغلی و کمبود رونق در این بخش اقدام خوبی در این باره انجام نشده است.
وی تصریح کرد: در 2 سال گذشته، 3.7 درصد و برای امسال هیچ گونه افزایشی در نرخ خرید گندم اعمال نداشته است.
وی گفت: با این وضعیت، اکنون گندم کاران تمایلی به فروش محصول خود به دولت ندارند و بر اساس بررسی ها، این تولیدکنندگان گندم خود را به دامداران و یا مرغداران می فروشند و دامداران نیز به علت بالا بودن قیمت نهاده های وارداتی از جمله سویا به خرید گندم سوق یافته اند.

* حجم ذخیره گندم مناسب است
اکبری افزود: دولت اعلام کرده است که تاکنون حجم ذخیره سازی گندم در سطح کشور مناسب بوده است اما در صورتی که دولت نتواند به اندازه کافی گندم ذخیره کند، مجبور به واردات می شود که در این صورت با توجه به بالا بودن قیمت ارز، مجبور به تحمل هزینه های زیاد است.
نماینده بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم و مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال های پیش که نرخ خرید تضمینی گندم از نرخ جهانی بیشتر بود، عده ای گندم را وارد و با قیمت بیشتری به دولت می فروختند اما اکنون قیمت جهانی گندم از قیمت خرید آن بالاتر است و حتی می توان برای صادرات این محصول برنامه ریزی کرد.

* امهال وام کشاورزان
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به برنامه های دولت برای امهال وام های کشاورزی اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون، دولت موظف است برای امهال وام های بخش کشاورزی به مدت سه سال اقدام کند اما این اتفاق در سال 95 و 96 نیفتاد.
وی افزود: در 2 هفته قبل، دولت قدری از این قانون را عمل کرد و مصوبه ای مبنی بر اینکه در نقاط خسارت دیده، موظف شد وام بخش شاورزی را به مدت 2 سال امهال کند البته در برنامه پنج ساله ششم این اقدام به مدت سه سال دیده شده بود اما این اتفاق محقق نشد.

* اعتبار طرح امهال وام تامین نشد
اکبری گفت: بخشودگی سود وام های کمتر از یک میلیارد ریال از سال 95 آغاز و در سال 96 تمدید شد اما دولت نتوانست اعتبار مورد نیاز را تامین کند و از این رو به طور کامل اجرایی نشد.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: این قانون برای سال سوم در سال 97 تمدید شد و بر این اساس کشاورزان بدهکار تا اول مهر ماه فرصت دارند تا برای تسویه وام های کمتر از یک میلیارد ریال خود اقدام کنند و در صورت پرداخت اصل وام، سود و جریمه ها بخشوده و وام تسویه می شود.
7185/ 6042

نظر خود را ثبت کنید