روی دیگر این سکه خوش‌نقش!

  • تاریخ انتشار : 1397/4/28 ساعت : 12:00 - 5 سال قبل
  • از گروه : ورزشی
  • زیرگروه : توپ و تور
بعد از گذشته چهار روز از فینال جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، همچنان واکنش‌ها به رفتار رییس جمهور کرواسی ادامه دارد. واکنش‌هایی که برخی آن را مبنی بر جنسیت‌گرایی می‌دانند و برخی دیگر عکس‌ها و فیلم‌های رییس‌جمهور زنِ کرواسی را که با لباس تیم ملی کشورش در کنار دو سیاستمدار مرد (پوتین و مکرون) که با لباس رسمی در فینال جام جهانی حاضر شده‌اند، ایستاده، با حسرت نگاه می‌کنند.

رفتارهای رییس‌جمهور کرواسی در فینال جام‌جهانی فوتبال، واکنش‌های بسیاری را از سوی کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت. چند روز بعد از این رویداد جهانی بود که سرمربی تیم ملی کروات‌ها در سخنانی انتقادی درباره وضعیت اقتصادی و سیاسی این کشور، روی دیگر این سکه خوش نقش را نشان داد.

به گزارش ایسنا، بعد از گذشته چهار روز از فینال جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸، همچنان واکنش‌ها به رفتار رییس جمهور کرواسی ادامه دارد. واکنش‌هایی که برخی آن را مبنی بر جنسیت‌گرایی می‌دانند و برخی دیگر عکس‌ها و فیلم‌های رییس‌جمهور زنِ کرواسی را که با لباس تیم ملی کشورش در کنار دو سیاستمدار مرد (پوتین و مکرون) که با لباس رسمی در فینال جام جهانی حاضر شده‌اند، ایستاده، با حسرت نگاه می‌کنند.

کولیندا گرابار کیتاروویچ قبل از شروع بازی فینال، پیراهن تیم ملی کشورش را به پوتین هدیه کرد، سپس با لباس تیم ملی در استادیوم ورزشی حاضر شد و عکسش در میان مردم را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد اما در نهایت بازی فینال را از جایگاه ویژه دنبال کرد!

او بعد از نتیجه، بازیکنان فوتبال کشورش را در آغوش کشید و از آنها قدردانی کرد. رفتار کیتاروویچ به عنوان یک زن تا جایی مورد توجه قرار گرفت که برخی پیام‌هایی از جمله «کاش دنیا رهبران زن بیشتری داشت»، «فرانسه جام را برد و رییس جمهور کرواسی دل ها را» درباره او بنویسند.

تصاویری که از به آغوش کشیدن بازیکنان تیم ملی کرواسی برخلاف تصور از رسانه ملی ایران پخش شد، واکنش عادل فردوسی‌پور ـ گزارشگر ورزشی ـ را نیز به همراه داشت. او بعد از پخش این تصاویر گفت: «از دوستان پخش ممنونم برای اینکه مراسم اهدای جام را کامل پخش کردند. رئیس جمهور کرواسی در مراسم اهدای جام نه تنها با همه دست داد، بلکه همه را بغل کرد. دوستان پخش یکی دو صحنه سعی کردند این تصاویر را حذف کنند ولی دیدند همه تصاویر از بین می‌رود و از خیرش گذشتند.»

علی مطهری، نایب رییس مجلس ایران نیز ضمن «مادرانه» خواندن در آغوش کشیدن بازیکنان توسط رییس جمهوری کرواسی در مراسم فینال جام جهانی، از پخش این صحنه‌ها در تلویزیون ایران انتقاد کرد که این انتقاد منجر به واکنش دوباره بسیاری از کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی شد و تاکنون هم ادامه دارد.

همچنین زن بودن رییس جمهور کروواسی و رفتارش موجب شد که برخی درباره زندگی شخصی او جستجوی بیشتری کنند تا متوجه شوند او به چهار زبان زنده دنیا تسلط دارد و سلطان اقتصاد مقاومتی است. به جای آنکه از هواپیمای اختصاصی برای سفر به روسیه استفاده کند با اکونومی کلس و در کنار مردم دیگر به این کشور سفر کرده است. حتی تصاویری از او در حال رنگ کردن خانه‌اش منتشر شد و برخی درباره‌اش نوشتند با وجود آنکه رییس جمهور یک کشور است حتی کارهای خانه را به تنهایی انجام می‌دهد.    

گفته می‌شود کیتاروویچ اولین زن و جوان‌ترین کسی است که پس از اولین انتخابات چندحزبی به این مقام در کراوسی دست پیدا کرده‌ و قبل از آن وزیر امور خارجه و معاون دبیرکل ناتو بوده است. به گفته مجله فوربز، او سی و نهمین زن قدرتمند دنیاست.

رییس جمهور کرواسی اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ نیز به ایران سفر کرد. همزمان با سفر او به ایران تصاویری از کیتاروویچ در ساحل منتشر شد که بعدها مشخص شد این تصاویر مربوط به کوکو آستین مدل آمریکایی بوده است.
تصاویر پخش‌شده از جام جهانی و رفتار رییس جمهور کرواسی، حس مهربانی و مادرانه‌ای را به بسیاری از مردم دنیا مخابره کرد در حالی که اظهارات سر مربی تیم ملی فوتبال کرواسی تصورات این حس مادرانه را بهم زد.

بعد از پایان فینال جام جهانی، بازیکنان و سرمربی تیم ملی کرواسی اعلام کردند ۲۳ میلیون یورو دریافتی خود از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را به یک موسسه کودکان اهدا می‌کنند.

زلاتکو دالیچ ـ سرمربی تیم‌ ‌ملی فوتبال کرواسی ـ در این باره نوشت: این تیم نشان داد که یک گروه از  فوتبالیست‌های بزرگ می‌توانند بدون اهمیت داشتن ملیت به بالاترین جایگاه در جهان دست یابند. این مطلب را به خاطر شرایط بد کرواسی می‌نویسم. کرواسی فقیرترین کشور اتحادیه اروپاست و توسط اعضایی اداره می‌شود که مانند یک سازمان جنایت‌کار است. کرواسی کشوری است که در ۲۰ سال اخیر میلیون‌ها نفر از آن مهاجرت کردند. امروز در کشورمان بازنشسته‌ها توانایی پوشش نیازهای اولیه خود را ندارند و جوانان نمی‌توانند هزینه تحصیل خود را بپردازند. وضعیت سلامتی در شرایط بدی قرار دارد.

او گفت: از سیاستمداران و همه کسانی که باعث شدند مردم به این جهنم وارد و نابود شوند می‌خواهم تیم ملی را رها کنند. به شما در تیممان خوشامد نمی‌گوییم و نمی‌خواهیم با شما عکس بگیریم. شما باعث شدید که کرواسی فقیرترین کشور اروپا شود. برخی از کودکانمان با وجود کیلومترها ساحل هنوز دریا را ندیده‌اند. کودکانی هستند که گرسنه به خواب می‌روند چون پدرانشان بیکار شدند و چیزی برای خوردن ندارند. لطفا به تصمیم ما احترام بگذارید. پیراهن تیم ملی فوتبال را برتن نکنید و از موفقیت ما برای تعهد خود استفاده نکنید. با این کار تلاش ما را زیر سوال می‌برید.


نظر خود را ثبت کنید