فرهنگ , ارشاد " />

معاون وزیر ارشاد :

هنر، تصویری بی‌دروغ از فرهنگ‌هاست

تهران- ایرنا- معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هنر نه ‌تنها زبان گفت و گو، بلکه یکی از محورهای گفت وگو بوده و تصویری بی‌دروغ از فرهنگ ارائه می‌دهد.
به گزارش ایرنا، سید محمد مجتبی حسینی روز یکشنبه در پیامی به دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، نوشت: 11 دوره پیش از این، جشنواره ملی موسیقی جوان در میان رویدادهای ثابت هنر کشور سر برآورد و زودتر از آنچه انتظار می‌رفت جایگاه ویژه‌ای یافت و همین جایگاه ویژه بود که بالندگی امروز را رقم زد.
دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با مشارکت گسترده استادان برجسته موسیقی از سوی انجمن موسیقی ایران و با حمایت معاونت امور هنری، همکاری دفتر موسیقی، بنیاد رودکی و فرهنگسرای نیاوران از دوشنبه ۲۲ مردادماه تا ۱۸ شهریورماه امسال در تهران برگزار می شود.
معاون امور هنری در ادامه پیام خود به این جشنواره خاطرنشان کرده است: جشنواره ملی موسیقی جوان فرصت مبارکی است برای آنکه بتوانیم سرمایه‌های ارزشمند هنری دیروز را که امروز در دستان استادان مبرز جای و جان دارد به دستان جویا و جوانی رسانیم که رو به فردا دارند و نغمه‌پردازان آینده هستند.
در پیام حسینی با طرح این سوال که فایده این پیوند گذشته و حال و آینده چیست؟ آمده است: هنر ویژگی‌ها و اقتضائات فراوان دارد، منشوری چندوجهی و شگفت‌انگیز است و این ویژگی‌هاست که آن را چنین زیبا و خواستنی می‌کند، ماندگار و نامیرا می‌سازد و آن را نه‌تنها زبان گفت وگو، که به یکی از محورهای گفت وگو بدل می‌کند. هنر آینه‌ای است که می‌توان ویژگی‌های فرهنگ را در آن به تماشا نشست.
به گفته معاون هنری وزیر ارشاد،« کافی است چشم‌مان را ببندیم و خود را در تالاری فرض کنیم که در آن موسیقی نواخته می‌شود. از نغمه و از ساز و صدا می‌توان دانست که آن موسیقی از شرق دور آمده یا از غرب، متعلق به هندوهاست یا عرب‌زبان‌ها و یا ساکنان سواحل مدیترانه، جزیی‌تر از آن می‌توان نغمه ایرانی را شناخت که از کدام ناحیه و خطه آمده است حتی اگر با یک ساز مشترک باشد؛ میان کمانچۀ ترکی، لری و خراسانی چندان تفاوت است که می‌شود تصاویر مختلف طبیعت و طبع آدمیان هر ناحیه را بجا آورد و شناخت».
حسینی با تاکید بر اینکه نغمه‌ها را باید جدی گرفت و به جد شناخت؛ یادآور شده است: نغمه های موسیقی شناسنامه شنیداری ما و یا هر قوم و ملت‌اند و چگونه خواهد بود حال و احوال ملتی که شناسنامه نداشته باشد!
به گفته وی، نغمه های موسیقی صدای آرزوها و امیدهای ملتی موحد است که تاریخ پرفراز و فرودی را به نور باور پشت‌ سر گذاشته‌ و آداب و آیین‌های برآمده از عمق شناخت خود را در جان نواها به ودیعه نهاده‌اند.
در پیام معاون امور هنری اضافه شده است: این نغمه‌ها چه در قالب مقام‌های موسیقی نواحی، چه ردیف موسیقی دستگاهی و چه در قبای ترانه‌های مردمی و یا هر گرایش و شکل دیگر با رشته‌ای اصیل به هم پیوند خورده‌اند، همان رشته‌ای که با مخاطب می‌گوید خاستگاه این نغمه از کجاست؟ راوی شادی است یا شکایت‌کننده از غم‌ها.
حسینی خطاب به «هنرمندان فردا» تاکید کرده است:بر این باورم، امروز که روزگار به کام رسانه‌های نوین است و شبکه‌های گسترده اجتماعی و نرم‌افزارهای رنگارنگ و زمان نیروهای سخت، اما بی‌صدا و اصحاب آن می‌کوشند تا سلیقه‌های مختلف را محدود و هنر یکنواختی را ترویج کنند،‌ وقت آن است که ما درهای گفت وگو را بگشاییم و با مهر و دوستی از خود بگوییم. از تاریخ‌، از باورهای ناب و انسانی‌، از هنر متعالی و معنویمان.
معاون وزیر ارشاد با بیان اینکه وقت آن است که به هویت یکپارچه و دلپذیری که مای تاریخی را به مای امروزی رسانده است بیشتر از همیشه و هر زمان توجه کنیم، تصریح کرد: بدانیم در جهان فردا که بیش از همه متعلق به شماست، آن سرمایه ارزشمندی که می‌توان تکیه‌گاه قابل اعتماد دانست، رشته اصیل ارتباط گذشته و آینده است. آنچه که در بستر جشنواره ملی موسیقی جوان با حضور شما جوانان و استادان بزرگ موسیقی شکل می‌گیرد و در قالب آموزه‌ها و تجربه‌ها منتقل می‌شود.
معاون وزیر ارشاد در این پیام خطاب به جوانان اهل موسیقی یادآور شده است: شما قلب امید هستید و امید از چشمه قلب پاک شما می‌جوشد. امیدی که می‌تواند بر پرده‌های روشن ساز نوید عزت و اعتلای ایران اسلامی و سرافزار ما باشد.
حسینی در پایان از استادان موسیقی کشور به‌ویژه همراهان دلسوز و آگاه جشنوارۀ ملی موسیقی جوان، همکاران این دوره و تمامی دوره‌های پیشین جشنواره و جوانان که به گفته او بهانه مبارک و مغتنم این گردهمایی هستند، قدردانی نموده است.
فراهنگ **9012**1085

نظر خود را ثبت کنید