رییس کمیسیون قضایی مجلس , خبرنگار 97 " />

رییس کمیسیون قضایی مجلس:

خبرنگاران عناصر مهم در نظارت عمومی هستند

  • تاریخ انتشار : 1397/5/26 ساعت : 08:01 - 5 سال قبل
  • از گروه : سیاسی
  • زیرگروه : مجلس
تهران-ایرنا- رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، نظارت نهادهای نظارتی را دارای برخی اشکالات دانست و گفت: در بحث نظارت عمومی خبرنگاران عناصر بسیار مهم و مفیدی هستند چرا که باعث پیشگیری از خیلی مفاسد می شوند.
الهیار ملکشاهی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره حرفه خبرنگاری و نقش آنها در جامعه افزود: یکی از موضوعات مهمی که باید به آن توجه داشت بحث شفافیت به خصوص شفافیت مالی و شفافیت عملکرد اداری و مدیران است. شاید یکی از اصلی ترین نقص های مدیریت در کشور ما همین موضوع یعنی بحث عدم شفافیت باشد.
رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: گاهی می بینیم پدیده ای مجرمانه شکل می گیرد، رشد می کند و بعد از مدتی طولانی کشف می شود که خیلی اتفاقات زیادی افتاده است ، دلیلش آن است که در بحث شفافیت زیاد جلو نرفتیم.
ملکشاهی با بیان این که نهادهای نظارتی ما نظارت های خوب و صحیح ندارند گفت: در بحث نظارت عمومی خبرنگاران که عناصر بسیار مهم و مفیدی هستند. اگر مسوولین و مدیران و کارگزاران احساس کنند خبرنگاران نظارت می کنند و محدودیتی در انتشار اخبار ندارند، این خود موجب پیشگیری می شود.
این عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با ابراز تاسف از محدودیتهایی در کار خبرنگاران گفت: از نظر قوانین بعضی از محدودیت ها برای خبرنگاران و رسانه ها وجود دارد که به عنوان مثال می توان گفت دادگاه ما به صورت علنی برگزار می شود اما براساس قانون اساسی انتشار آن ممنوع است. البته نص قانون گفته محاکمه باید علنی باشد ، این یعنی انتشار پیدا کند و مردم هم ببیند. این که خبر انتشار پیدا نکند خود باعث عدم شفافیت است و به اعتماد مردم به نظام لطمه می زند.
رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تاکید کرد: شفافیت از طریق تقویت خبرنگاران و اطلاع رسانی اعتماد مردم به نظام را تقویت می کند.
ملکشاهی رسانه و منافع ملی گفت: دایره منافع ملی ما دایره بزرگی است که مربوط به همه می شود . رسانه ها هم در آن هستند اما آنچه مهم است این است که رسانه های ما هم باید بعضی از خطوط قرمز را رعایت کنند.
وی افزود: یکی از خطوط قرمز ما منافع ملی است یعنی خبرنگار نباید خبری بدهد یا اقدامی بکند که به زیان منافع ملی باشد رسانه باید بحث امنیت ملی را به عنوان یک خط قرمز نگاه کند و نباید موجب تضعیف و خدشه به امنیت ملی شود. منافع ملی و هم امنیت ملی با رسانه به هم گره خورده اند.
سیام**1058**

نظر خود را ثبت کنید