آغاز مراسم حج با بیش از 2 میلیون زائر

بیش از دو میلیون زائر از سراسر جهان با حضور در منطقه منا در حومه شهر مکه مناسک حج سال ۲۰۱۸ را آغاز کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، در مراسم رسمی و پنج روزه حج که امسال در گرمای ۴۰ درجه‌ای برگزار خواهد شد، زائران فریضه حج را طبق سنت در دره منا، کوه عرفات و مکه به جای خواهند آورد.

بر اساس اعلام مقامات سعودی طی ۲۵ سال اخیر بیش از ۵۴ میلیون نفر از از نقاط مختلف جهان برای انجم فریضه حج واجب به این کشور سفر کرده‌اند و در حج امسال نیز حدود ۱۴ هزار پرواز داخلی و خارجی به همراه ۲۱ هزار دستگاه اتوبوس برای حمل و نقل حجاج استفاده شده است.

در چند سال اخیر تامین امنیت جانی حجاج یکی از چالش‌های اصلی سعودی‌ها بوده است؛ چرا که در سال ۲۰۱۵ سقوط یک دستگاه چرثقیل در مسجدالحرام منجر به کشته شدن ۱۱ نفر شد و در فاجعه‌ای به مراتب بزرگ‌تر در همان سال و بر اثر ازدحام پیش از حد جمعیت بالغ بر دو هزار نفر از حجاج جان خود را دست دادند، گرچه مقامات سعودی تعداد کشته‌شدگان را ۷۶۷ نفر اعلام می‌کنند.

در مناسک حج سال گذشته در مجموع ۲.۴ میلیون نفر زائر داخلی و خارجی برای انجام این فریضه الهی عازم مکه و مدینه شدند. رکورد بیشترین تعداد حجاج در مناسک حج واجب از سال ۱۹۹۵ تاکنون به سال ۲۰۱۲ میلادی بازمی‌گردد که در مجموع ۳.۱۶ میلیون نفر عازم سرزمین وحی شدند.

از سال گذشته و پس از تکمیل طرح توسعه مسجدالحرام سهمیه کشورهای مختلف برای حضور در مراسم حج پس از چند سال کاهش دوباره با افزایش رو به رو شده است.

مراسم رسمی حج امسال از تاریخ ۲۸ مرداد تا دوم شهریور برگزار می‌شود.


نظر خود را ثبت کنید