خانه هنرمندان , وزیر ارشاد , عدالت فرهنگی " />

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

فضاهای فرهنگی و هنری شبکه گسترده ای برای کارآفرینی است

تهران - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اعلام کرد: فضاهای فرهنگی و هنری شبکه گسترده ای برای اشتغال و کارآفرینی است و این نکته را همگان از جمله دولت باید مد نظر قرار دهند.
خانه هنرمندان وزارت ارشاد را به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی روز یکشنبه با حضور در خانه هنرمندان ضمن بازدید از بخش ها و گالری های مختلف این خانه در نشستی با مدیرعامل و اعضای شورای عالی این نهاد گفت: جلساتی از این دست با اهالی هنر نقطه عطف و آغازی برای ارتقای هنر ایران است و باید استمرار پیدا کند.
وی با اشاره به ویژگی های مزیتی خانه هنرمندان افزود: خانه هنرمندان در جهات مختلف دارای ظرفیت های بسیاری است و به اعتبار حضور اصناف مختلف هنر و تجمیع حوزه های گوناگون هنر در آن و به عنوان یک نهاد مدنی و سابقه ٢٠ ساله اش از زمان تاسیس قابل توجه است.
صالحی گفت: دیدارهای مختلف در حوزه بین الملل یکی دیگر از مزیت های این خانه است که می تواند مبنای مورد توجه در حوزه دیپلماسی فرهنگی باشد. خطوط ارتباط و تعامل با خانه هنرمندان بسیار است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیگیری کلان پروژهای خود می تواند با مجموعه هنری این خانه تعامل داشته باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در عین حال تصریح کرد: وقتی در حوزه توزیع جغرافیایی عدالت فرهنگی، توزیع استانی را مطرح می کنیم با توجه به اینکه بخشی از خلاقیت های هنری در استان ها است، خانه هنرمندان می تواند در این موضوع و ادامه رویکردهای توزیع عدالت فرهنگی در استان ها و شهرستان ها به کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیاید.
وی با اشاره به الزام معاونت های این وزارتخانه بر اختصاص بخشی از بودجه خود برای انجام فعالیت های فرهنگی و هنری در استان ها ادامه داد: سفرهای استانی که اخیرا دنبال کرده ام در همین راستا انجام شده است و در این سفرها تفاهم نامه های همکاری های مشترک فرهنگی و هنری امضا شده و از این طریق در نظر داریم محیط های فرهنگی را در استان ها گسترش دهیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: سرمایه عظیم فرهنگی و هنری در استان های کشور وجود دارد که نسل به نسل به ما رسیده است و همه ما در صیانت و حفظ آن وظیفه داریم.
وی با تاکید بر اینکه ایران، تهران نیست تصریح کرد: با این رویکرد خانه هنرمندان می تواند در توزیع عدالت فرهنگی در سراسر کشور به کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیاید.
صالحی ادامه داد: شبکه های دسترسی های فرهنگی خود را فعال نکرده ایم و اقتصاد هنر و منزلت آن گرفتار هم مشکلاتی شده است. برای این منظور تلاش کردیم با ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر در استان ها که استان یزد اولین آن بود این مشکل را کاهش دهیم. از طریق گذرهای فرهنگی امکان حضور هنرمندان در یک مکان ثابت وجود دارد و از این طریق جاذبه های هنری در استان ها و شهرستان ها ایجاد می شود. امیدوارم تا پایان سال ١٠ گذر فرهنگی دیگر در استان ها راه اندازی شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایجاد شهرهای خلاق و انتخاب پایتخت فرهنگی در کشور یکی دیگر از کارهایی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال کرده است. با این اقدام در حوزه کتابخوانی رقابت میان استان ها ایجاد شده است و شبکه پایتخت کتاب شکل گرفت. تبدیل فضاهای میراثی و تاریخی به فضاهای فرهنگی نیز یکی دیگر از اقداماتی است که در بخش گسترش فضای دسترسی به شبکه های فرهنگی انجام شده است.
وی با تاکید بر بهبود فضای کسب و کار در فضای فرهنگی و هنری ادامه داد: فضاهای فرهنگی و هنری شبکه گسترده ای برای کارآفرینی است و این نکته را همگان از جمله دولت و حاکمیت باید بدانند که فرهنگ و هنر یکی از کانون های مهم اشتغال آفرینی است.
صالحی با اشاره به شاخه های متنوع هنرهای تجسمی و نقش موثر آن در معرفی فرهنگ و هنر کشور ادامه داد: در این حوزه نیز فرصت های بسیاری برای اشتغال وجود دارد. فارغ التحصیلان زیادی در رشته های مختلف در این حوزه از هنر وجود دارند که توجه به آن از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت گفت و گوی دو جانبه و جدی میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اهالی هنر در حوزه های مختلف تاکید کرد و گفت: هدف از این گفت و گو ها تعامل جدی است نه صرفا شنیدن سخنان اهالی هنر. زیرا هر مقدار فعالیت های هنری از صنف آغاز شود و بجوشد می توان به تضمین های اجرایی آن بیشتر اعتماد داشت.
صالحی ادامه داد: خانه هنرمندان را باید پیشران در حوزه هنر تلقی کنیم. این نهاد می تواند در بخش مصرف، طیف های متنوعی داشته باشد و یکی از وظایف خانه هنرمندان این است که سطح تولید و مصرف را ارتقا دهد. هر چه هنر قوی تولید شود مصرف آن نیز ارتقا می یابد.
در این نشست رجبی معمار مدیر عامل خانه هنرمندان ضمن ارائه گزارشی از مجموعه فعالیت ها و برنامه های این خانه به برخی از مشکلات و تنگناهای مالی این نهاد اشاره کرد.
همچنین در این نشست برخی از اعضا از جمله غلامحسین امیرخانی، ایراج راد، منوچهر شاهسواری، خانم مظفری به ارائه دیدگاه ها و پیشنهادهای خود برای رفع برخی مشکلات و موانع پیش روی خانه هنرمندان پرداختند.
در این نشست علی اصغر کاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع، محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی، سیدمحمدمجتبی حسینی معاون امور هنری، راحله رودکی مدیرکل بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی دیگر از مدیران این وزارتخانه نیز حضور داشتند.
فراهنگ ** 1355 **1418

نظر خود را ثبت کنید