موسیقی , صبا , موزه صبا " />

موزه صبا مهجور مانده است

تهران - ایرنا - بزرگان و اساتید موسیقی اعلام کردند برای شناساندن ابوالحسن صبا و دستاوردهای موسیقایی اش، برنامه هایی برای معرفی وی و موزه موسیقی صبا طراحی می شود.
به گزارش ایرنا از اعلام روز سه شنبه انجمن موسیقی ایران، حسن علیزاده، داریوش پیرنیاکان، بهداد بابایی، بهروز همتی، هومان اسعدی، سیدمجتبی حسینی؛ معاون امور هنری؛ علی ترابی؛ مدیر کل دفتر موسیقی؛ علی ثابت نیا مدیر عامل انجمن موسیقی ایران و مهدی افضلی؛ رییس موسسه توسعه هنرهای معاصر، از موزه موسیقی صبا دیدن کردند که طی آن بر طراحی برنامه هایی متناسب با جایگاه موزه صبا تأکید شد.
سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری؛ در این بازدید گفت: برنامه های رویداد محور، موضوعی، آموزشی، پژوهشی که متناسب با موزه صبا و در راستای معرفی ابوالحسن خان صبا و مشخصه های موسیقی او باشد؛ می تواند در موزه صبا با توجه به جایگاه و شأن و فضای موزه، برنامه ریزی شود و امیدواریم با همراهی و مشارکت هنرمندان و ارایه نظرات، پویایی بیشتر موزه را شاهد باشیم.
حسینی همچنین در این بازدید بر برطرف کردن نیازهای موزه موسیقی صبا از نظر امکانات تأکید کرد.
در این دیدار قرار شد هنرمندان بزرگ موسیقی کشور نیز طرح های خود برای اعتلای موزه صبا را ارائه دهند.
ابوالحسن صبا متولد به سال 1281 در تهران بی شک از بزرگترین نوازندگان، آهنگسازان صد ساله گذشته ایران است. جدای اجرای کوک ردیف موسیقی ایرانی بر روی سازها، تدوین و زنده کردن آثار موسیقایی نواحی و آموزش نسلی از بزرگان موسیقی از جمله کارهای استاد صبا است.
او که با ویولن معجزه می آفرید، استاد سازهای سه‌تار، سنتور، تنبک، نی، کمانچه، پیانو و تار نیز بود.
موزه صبا، که پیش از این محل زندگی استاد بود، جایی است که برخی از نت آهنگ های وی، سازهای اش و صفحه هایی از آن دوره نگه داشته می شود و جا دارد که برای شناخت بهتر موسیقی اصیل ایرانی و ارکسترال از ظرفیت های این موزه استفاده شود.
فراهنگ ** 9012** 1418

نظر خود را ثبت کنید