جان کری: بعد از برجام می‌‌خواستیم به ایران فشار بیاوریم

وزیر خارجه سابق آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان اعتراف هدف آمریکا این بوده بعد از توافق هسته‌ای برجام از حمایت‌های بین‌المللی برای فشار بر ایران استفاده کند.

به گزارش فارس، «جان کری»، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با «کریستین امان‌پور»، مجری و تحلیلگر شبکه خبری «سی‌ان‌ان» اهداف مد نظر خود برای بعد از دوران توافق هسته‌ای برجام با ایران را بازگو کرد.

او در این مصاحبه ضمن اذعان به اینکه هدف «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از خروج از توافق هسته‌ای با ایران سرنگونی نظام این کشور بوده گفت: «آمریکا چنانکه تاریخ نشان می‌دهد، آمریکا در زمینه تغییر نظام خوب عمل نمی‌کند.»

جان کری گفت: «رئیس‌جمهور اوباما و من بسیار صریح صحبت کردیم. گفتیم که با دخالتشان در یمن مخالف هستیم.با کارهایی که با حزب‌الله انجام می‌دهند مخالفیم، با حملاتشان به اسرائیل مخالفیم. با حضورشان در عراق مخالفیم. کارهایی که برای به هم ریختن منطقه انجام می‌دهند را دوست نداریم.»

وی اضافه کرد: «همه اینها مسائل درستی هستند، اما ما تصمیم گرفتیم که اگر می‌خواهیم روی آنها فشار بیاوریم و کاری که انجام می‌دهند را تغییر بدهیم، بهتر این است که با کشوری سر و کار داشته باشیم که سلاح هسته‌ای در اختیار ندارد.»

جان کری اضافه کرد: «بنابراین ما می‌خواستیم سلاح هسته‌ای را بگیریم و آن را کناری بگذاریم و بعداً به حمایتی که از روسیه، چین و سایر کشورها داشتیم اتکا کنیم تا ایران را وادار کنند کارهایی که در سایر جاها را انجام می‌دهند را تغییر دهد. ما می‌خواستیم با آنها همکاری کنیم تا به مدالیته جدیدی برای امنیت منطقه برسیم. آنها نشان دادند که آماده گفت‌وگو درباره این مسائل هستند.»


نظر خود را ثبت کنید