ثبت 10 اثر ایران در فهرست جهانی میراث مستند

مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ثبت 10 اثر ایران در فهرست جهانی میراث مستند خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر فرهاد نظری در حاشیه کارگاه آموزشی حافظه جهانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این کارگاه با همکاری سازمان اسناد کتابخانه ملی ایران، میراث فرهنگی و نهادهای دیگر و با حضور سمن‌‎ها برگزار می‎شود که هدف آن آشنا ساختن مخاطبان با ارزش‎های میراث فرهنگی و میراث مستند است.

وی با بیان اینکه بخش عظیمی از این مستندات در اختیار مردم و گنجینه‎های خصوصی است، افزود: امروز تلاش می‎کنیم که راه‎های شناخت و مراقبت از آنها را به مردم انتقال بدهیم چراکه بسیاری از این گنجینه‎ها یونیک و تجزیه‎ناپذیر هستند و نظیر آنها در جاهای دیگری پیدا نمی‎شود.

نظری بیان کرد: مردم باید از داشته‎های خود آگاه باشند و میراث مستند طیف بسیار وسیعی از عکس‎های تاریخی و کتابخانه‎ها، نسخ اسناد خطی و قباله‎ها و عقدنامه‎ها و فیلم‎هایی هستند که همه آنها را در بر می‎گیرد.

مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: خوشبختانه خانواده‎های ایرانی فرهنگ حفظ این آثار را دارند و با دید یادگار به آنها نگاه می‎کنند. قصد داریم در این کارگاه شیوه‎‌های علمی و نوین حفظ و حراست از آنها را آموزش داده و نیز آثاری که قابلیت ثبت دارند را شناسایی کنیم.

وی ادامه داد: در مقوله میراث مستند یا حافظه جهانی تا به حال نزدیک به 60 اثر در فهرست ملی، 5 مورد در لیست منطقه‎ای آسیا- اقیانوسیه و 10 اثر در فهرست جهانی ثبت شده‎اند که جهانی‎ها به معنای این است که جزو آثار بشری محسوب شده و به قوم و کشور خاصی مربوط نمی‎شوند.

نظری اظهار کرد: این آثار میراث فکری کل بشریت است و شامل اثرهایی مانند شاهنامه فردوسی، ذخیره خوارزمشاهی، پنج گنج نظامی، کلیات سعدی، التفهیم ابوریحان و... می‎شوند که خوشبختانه آنها را در آرشیو خود داریم و ایران از این حیث به خاطر تاثیرگذاری و جایگاهی که در دنیا دارد، داشته‎هایش بسیار زیاد است.


نظر خود را ثبت کنید