خشم کتاب‌فروشان فرانسوی از یک جایزه ادبی

انتخاب کتاب «گروه فرانسوی» نوشته «مارکو کاسکاس» در میان نامزدهای جایزه «رنودو» نه تنها به نویسنده بلکه به کتاب‌فروشان نیز زیان می‌رساند و نشانه‌ای نگران‌کننده برای آینده تولید و توزیع کتاب است.

 انتخاب کتابی در میان نامزدهای جایزه ادبی «رنودو» که تنها از طریق سایت آنلاین و آمریکایی آمازون عرضه می‌شود با انتقاد شدید کتاب‌فروشان فرانسوی روبه‌رو شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، در میان ۱۷ نامزد اولیه جایزه «رنودو» امسال نام کتاب «گروه فرانسوی» نوشته «مارکو کاسکاس» دیده می‌شود که تنها از طریق سایت آمازون در اختیار خوانندگان قرار گرفته و به همین دلیل کتاب‌فروشان فرانسوی عملا هیچ راهی برای فروش این کتاب در قفسه‌های فروشگاه‌های خود ندارند.

اتحادیه کتاب‌فروشان فرانسه با انتشار بیانیه‌ای ضمن انتقاد از مسئولان برگزاری جوایز «رنودو» از آن‌ها خواسته از کتاب‌ها حمایت کنند و نه آن‌چه در واقع تهدیدی برای آن‌هاست. به اعتقاد آن‌ها، کمپانی آمازون (بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی آنلاین جهان) نه تنها می‌خواهد به یک بازیگر اصلی در بازار جهانی کتاب تبدیل شود بلکه می‌خواهد با حذف رقیبان، ایجاد رقابت‌های نابرابر، پرداخت نکردن مالیات و جایگزین کردن ناشران، توزیع‌کنندگان و کتاب‌فروشی‌ها، خود به بازار اصلی کتاب تبدیل شود.

در این بیانیه‌ همچنین آمده است: انتخاب کتاب «گروه فرانسوی» نوشته «مارکو کاسکاس» در میان نامزدهای جایزه «رنودو» نه تنها به نویسنده بلکه به کتاب‌فروشان نیز زیان می‌رساند و نشانه‌ای نگران‌کننده برای آینده تولید و توزیع کتاب است.

امسال نیز در اتفاقی مشابه سینمادارن فرانسه به حضور فیلم‌های ساخته کمپانی نتفلیکس در جشنواره کن اعتراض کردند چرا که این فیلم‌ها نیز تنها در سایت نتفلیکس عرضه می‌شوند و سینماهای فرانسه اجازه اکران آن را نداشتند. در نهایت مسئولان کن اعلام کردند فیلم‌های ساخته نتفلیکس نمی‌توانند در بخش رقابتی اصلی این رویداد سینمایی حضور داشته باشند و نتفلیکس نیز در اعتراض به این تصمیم تمامی فیلم‌های خود را از جشنواره بیرون کشید.

جایزه «رنودو» در سال ۱۹۲۶ توسط چند منتقد هنری در تکمیل جایزه‌ «گنکور» راه‌اندازی شد و به نویسنده‌ای که جایزه‌ ادبی بزرگی دریافت نکرده است، اعطا می‌شود. «ژولین کراگ» تنها نویسنده‌ای بود که در سال ۱۹۵۱ با وجود آن‌که برای کتاب «ساحل جزیره‌ سرت» موفق به کسب این جایزه شد، از دریافت جایزه خودداری کرد.


نظر خود را ثبت کنید