موسیقی , رسانه , هفته نامه ساباط " />

موسیقی، به عنوان یک رسانه

هفته نامه ساباط یزد در سرمقاله شماره هشتم خود نوشت: اگر رسانه را هرچیزی بدانیم که بتواند پیامی را منتقل کند پس می توان در کنار ابزارهایی مانند تلویزیون، رادیو، روزنامه، وب سایت، منبر، تبلت، ماهواره، موبایل، کتاب، پوستر و تابلوی نقاشی، موسیقی را نیز جای داد و آن را یک رسانه دانست.
در این مطلب به قلم داود پاک طینت مدیرمسئول این نشریه نوشته شد: تاریخ بشر، موسیقی را به عنوان بخشی از تمدن و فرهنگ به حساب می آورد و قدمتی چند هزار ساله برای آن تخمین زده است.
این در حالی است که تنها حدود یک قرن از پیدایش رسانه هایی مانند رادیو و تلویزیون می گذرد و با وجود این اختلافِ شدید سنی، این رسانه ها [ موسیقی و رسانه های صوتی و تصویری]، به حدی از آمیختگی رسیده اند که وجود و حضور موسیقی در برنامه های رادیویی و تلویزیونی یک امر بدیهی به حساب می آید و ایجاد گسست بین آن ها، کاری غیر ممکن و غیر عقلانی است.
به عبارتی رسانه های صوتی و تصویری با موسیقی به قدری عجین شده اند که، بیانِ جملۀ «حیات رسانه های صوتی و تصویری به موسیقی است» گزاف نیست.
بسیاری از کارشناسان، موسیقی را روح برنامه های رسانه های صوتی و تصویری می دانند و معتقدند بارِ بخش قابل توجهی از انتقال مفاهیم در رسانه های صوتی و تصویری بر دوش موسیقی است و این پیوندِ رسانه های صوتی و تصویری با موسیقی تا جایی عرض اندام می کند که مناقشۀ بر سر دو عبارتِ
« موسیقی، خود یک رسانه» یا «موسیقی در خدمت رسانه» جایگاهی ندارد.
به عبارتی موسیقی در عین حال که در رسانه های صوتی و تصویری به خدمت گرفته می شود، خود نیز یک رسانه است و می تواند انتقال دهنده پیام باشد و ای بسا انتقال پیام ها از طریق رسانه ای به نام «موسیقی»، به واسطۀ خصلت هایی همچون سمعی بودن و قابلیت رخنه در روح و روان انسان بتواند کامل تر انجام گردد.
از طرفی باید موسیقی را که به عنوان یک ابزارِ قدرتمند، در خدمت رسانه های صوتی و تصویری قرار گرفته است، به عنوان یک رسانه مستقل نیز دیده شود و از قابلیت های آن به عنوان یک رسانۀ تاثیرگذار در انتقال مفاهیم به جامعۀ هدف، کمال استفاده برده شود و جذابیت های آن برای سنین مختلف کودکان تا سالمندان مورد غفلت قرار نگیرد.
باید توجه شود تا قدرت تاثیرگذاری یک رسانه، مانند موسیقی با برداشت های سلیقه ای و نگاه های سیاسی به وادی فراموشی سپرده نشود و جامعه از این ابزار قدرتمند در انتقال مفاهیم محروم نگردد.
تاکید این نوشتار بر روی رسانه بودن موسیقی به این جهت است که اهمیت بکارگیری این ابزار را یادآور شود و خاطر نشان سازد که نه تنها موسیقی با مذهب منافاتی ندارد بلکه این رسانۀ قدرتمند می تواند در خدمت مذهب باشد و مفاهیم مورد نظر خود را به نحوی تاثیر گذار به جامعه منتقل کند.
هفته نامه ساباط یزد به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی پاک طینت در گستره استان یزد منتشر و توزیع می شود.
160 رسانه در استان یزد مجوز دارند که از این تعداد ١١٦ مجوز متعلق به نشریات چاپی، ٢٨ مورد متعلق به رسانه های برخط (خبرگزاری و پایگاه خبری) و ١٦ مجوز هم مربوط به رسانه های الکترونیک غیر برخط است.
7532/ 2047/

نظر خود را ثبت کنید