فلج مغزی , اتیسم , سلولهای بنیادی " />

بیماران فلج مغزی و اوتیسم با سلولهای بنیادی درمان می شوند

  • تاریخ انتشار : 1397/6/24 ساعت : 17:41 - 5 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : سایر
مشهد - ایرنا - پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد کاربرد سلولهای بنیادی در درمان بیماران فلج مغزی و اوتیسم را با موفقیت بر روی بیماران مختلف انجام دادند.
به گزارش روز شنبه روابط عمومی این دانشگاه، این اقدام در راستای طرح مطالعاتی استفاده از سلول های بنیادی با همکاری پژوهشگاه رویان و بیمارستان قائم (عج) مشهد انجام شده است.
رئیس بخش پیوند مغز استخوان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این باره گفت: استفاده از سلولهای بند ناف بر روی سه بیمار فلج مغزی و 18 بیمار مبتلا به اوتیسم انجام شد.
دکتر علی قاسمی افزود: در اجرای طرح کشوری استفاده از سلولهای بنیادی نیز یک بیمار مبتلا به اوتیسم و 2 بیمار مبتلا به فلج مغزی در بیمارستان دکتر شیخ تحت درمان قرار گرفتند.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه نمونه سلول های بند ناف از نظر تعداد بسیار زیاد است این سلول ها باید تغلیظ شده و در میزان های 5 تا 10 سی.سی در شرایط کاملا استریل به بیماران تزریق شود که این اقدام طی سه مرحله انجام شد.
وی گفت: در هر مرحله 5 تا 10 سی.سی مایع مغز نخاع از بیمار گرفته می شود و به همین میزان سلول بنیادی که بین 30 تا 50 میلیون سلول است به بیماران تزریق می شود.
این پزشک فوق تخصص بیماری های انکولوژی و خون کودکان افزود: بیماران مزبور مدت 2 روز در بیمارستان بستری هستند و پس از آن مرخص خواهند شد و به فاصله های یک ماه، 6 ماه، یک سال و 2 سال مورد ارزیابی قرار می گیرند.
دانشگاه علوم پزشکی مشهد که به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است، هم اکنون دارای بیش از 9 هزار دانشجو و بیش از 20 هزار کارمند بهداشتی و درمانی است.
3027 / 6053

نظر خود را ثبت کنید