توافق دوجانبه روسیه و ترکیه به تعلیق عملیات نظامی در ادلب سوریه

هنوز مشخص نیست موضع جدید روسیه و ترکیه تا چه میزان با نظر دولت‌های سوریه و ایران هماهنگ شده است.

روسیه و ترکیه به صورت دوجانبه توافق کردند عملیات نظامی در استان ادلب سوریه تعلیق شود.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، این توافق در نتیجه دیدار امروز روسای جمهوری دو کشور در شهر سوچی روسیه حاصل شده است.

در نشست خبری پس از دیدار اردوغان و پوتین، دو رهبر بر توافق دو کشور بر تعلیق عملیات نظامی در ادلب سوریه و ایجاد یک منطقه غیرنظامی در این استان شمال غرب سوریه، تاکید کردند.

نشست خبری روز دوشنبه پوتین و اردوغان در شهر سوچی روسیه

به گفته پوتین در نشست خبری، این منطقه غیرنظامی به وسعت 15 تا 25 کیلومتر مربع خواهد بود. به گفته رییس جمهوری روسیه این منطقه غیرنظامی میان نیروهای ارتش سوریه و شبه‌نظامیان مسلح تا نیمه دسامبر (اواخر آذرماه) ایجاد خواهد شد. واحدهای نظامی ترکیه و روسیه در این منطقه گشت‌زنی خواهند کرد.  

 در نشست روز دوشنبه اردوغان و پوتین در سوچی، هیچ نماینده‌ای از سوی دولت‌های سوریه و ایران حضور نداشت.

هنوز مشخص نیست موضع جدید روسیه و ترکیه تا چه میزان با نظر دولت‌های سوریه و ایران هماهنگ شده است.

بر اساس برآوردها حدود 50 هزار تروریست که غالب آنها از اعضای وابسته یا متحد گروه القاعده هستند، در این استان سوریه موضع گرفته اند. ادلب آخرین نقطه از خاک سوریه است که همچنان در اشغال و تحت سیطره تروریست‌های مسلح است.

ترکیه مخالف آغاز عملیات نظامی در استان ادلب بود و حتی در جریان نشست دو هفته پیش در تهران بین روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه، رجب طیب اردوغان خواستار اضافه کردن بندی به توافق بود که حاکی از آتش بس در ادلب سوریه باشد، اما روسای جمهوری ایران و روسیه با این پیشنهاد اردوغان موافقت نکردند.

دولت ترکیه می گوید عملیات نظامی در ادلب پیامدهای امنیتی و مهاجرتی زیادی بر این کشور خواهد داشت. ادلب در مرز ترکیه قرار دارد و نزدیک به 3 میلیون جمعیت دارد. دولت ترکیه هم اکنون پذیرای بیش از 2.5 مهاجر سوری است.

 


نظر خود را ثبت کنید