موسیقی , کنسرواتوار " />

رییس کنسرواتوار تهران:

مردم باید تفاوت موسیقی فاخر و مطربی را بدانند

تهران- ایرنا- رییس کنسرواتوار تهران،گفت: مردم باید تفاوت موسیقی فاخر و مطربی را بدانند و میان این دو تفاوت قائل شوند.
به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، بهزاد معافی در نهمین دوره هم اندیشی بین المللی اندیشه اسلامی در ایران معاصر، در حوزه موسیقی، معماری و سینما که در کنسرواتوار تهران برگزار شد، افزود: آنچه از آن به عنوان موسیقی فاخر یاد می شود به اعتقاد من «موسیقی مقدس» است. موسیقی است که به انسان نظم می دهد.
معافی با اشاره به آنچه «نابسمانی موجود در وضعیت موسیقی کشور» خواند، تاکید کرد: متاسفانه بخشی از نابسمانی موجود در حوزه موسیقی کشور ناشی از نبود شناخت نسبت به این حوزه است البته گاهی اوقات هم آگاهانه در قبال دریافت مبلغی به افرادی که پول بیشتری دارند و می خواهند دیده شوند مجوز برگزاری کنسرت و حضور در عرصه موسیقی داده می شود.

**موسیقی منافاتی با اسلام ندارد
معافی با تاکید بر این که موسیقی مغایرت و منافاتی با اسلام ندارد، افزود: مطرح شدن چنین مسائلی ناشی از نداشتن آگاهی و شناخت کسانی است که این گونه مسائل را مطرح می کنند.
رییس کنسرواتوار تهران با اشاره به اختلاف سلیقه هایی که در حوزه موسیقی در کشور وجود دارد گفت: برخی موسیقی را در تضاد با دین و مذهب می دانند درحالی که اگر دوران گذشته را مرور کنیم، موسیقی جزو رساله مراجع تقلید بوده و حتی سه تارهایی در ایران به نام «زیر عبایی» بود که برخی علما همراه خود داشتند و در برخی از مجالس خصوصی می نواختند.
وی با بیان اینکه موسیقی یکی از نیازهای روح آدمی است اظهار داشت: انسان های بزرگی مانند بوعلی سینا، رودکی و سایر بزرگان که دانشمندان مذهبی هم بودند در حوزه موسیقی نیز ورود کردند.
رییس کنسرواتوار تهران گفت: بر حسب احساس مسوولیت خود در این حوزه سعی کرده ام موسیقی را در مسیر خود هدایت کنم و بسیاری از فارغ التحصیلان کنسرواتوار به این موضوع اذعان داشته و جایگاه خود را درک کردند.
رییس کنسرواتوار تهران تاریخ موسیقی ایران را 6 هزار سال ذکر کرد و افزود: طی مقاله ای که در سال 82 در کشور روسیه ارائه دادم به قدمت و شاخه هایی از موسیقی که در کشورمان رایج بود مانند؛ موسیقی رزم، موسیقی توصیفی، موسیقی شکار و غیره اشاره کردم که خوشبختانه این مقاله، تنها مقاله ای بود که موفق به کسب دیپلم افتخار فدراسیون روسیه شد.
وی اظهار داشت: مهمانان خارجی که در این مراسم حضور دارند همگی از اساتید و محققانی هستند که به لحاظ مرتبه علمی و تحصیلاتی در جایگاه ممتازی قرار دارند به خصوصی میهمانانی که از کشور روسیه در این نشست شرکت کردند.
معافی با بیان این که محور تحقیق این اساتید بررسی و جایگاه اندیشه اسلامی در ایران معاصر در رشته های هنری مختلف است گفت: با وجود قدمت و پیشرفتی که کشور ما در حوزه موسیقی از آن برخوردار بوده است، متاسفانه نتوانسته ایم در عرصه بین الملل خود را مطرح و معرفی کنیم.
فراهنگ**9012 ** 1701

نظر خود را ثبت کنید