رییس سازمان صنایع دریایی:

قرن بیست و یکم تحت تاثیر فناوری‌های رباتیک و نانو قرار دارد

رییس سازمان صنایع دریایی با بیان اینکه قرن حاضر تحت تاثیر فناوری‌های رباتیکی و نانو است، گفت: ایران در حوزه صنایع دریایی بسیار غفلت کرده است و اگر بخواهیم از آن غافل شویم، باید تن به فناوری‌های سایر کشورها دهیم.

به گزارش ایسنا، امیردریادار امیر رستگار امروز در مراسم افتتاح دریا مسیر پیشرفت  با تاکید بر این که بستر کار مار دریایی است به لحاظ عظمت و بزرگی بیش از 41 بار نام آن در قرآن کریم آورده شده است افزود: سه چهارم کره زمین را آب فراگرفته است ولی دانشمندان ناسا در مطالعات خود به این نتیجه رسیده‌اند که حجم آب معلق در فضا صد هزار برابر خورشید و 140 هزار میلیارد برابر حجم آب در کره زمین است.

معاون وزیر دفاع با بیان این که آب موجود در کره زمین نسبت به کل حجم خشکی بیشتر است ادامه داد: دریاها در مالکیت هیچ حکومتی نیست و این حوزه هیچ مالکی ندارد و بستری برای استفاده همه انسان‌های کره زمین است. ضمن آن که هیچ انسانی نیز بر روی ان نمی‌تواند زندگی کند و میزان بهره برداری کشورها از منابع آبی به میزان دانشی است که در اختیار آنها قرار دارد.

رستگار عدم انتشار امواج به غیر از امواج صوتی را از دیگر مزایای محیط دریاها نام برد و اظهار کرد:  تاکنون بشر توانسته است تنها 5 درصد بستر دریاها و اقیانوس‌ها را شناسایی کند. و بخش عمده‌ای از بستر دریاها  بکر مانده است.

رییس سازمان صنایع دریایی با بیان این که بشر از دهه 60 تاکنون ایستگاههای فضایی زیادی راه اندازی کرده است افزود: ولی تاکنون انسان به عمق یازده کیلومتری اقیانوس‌ها دست نیافته است. و دسترسی انسان به اعماق شش تا 7 هزار متری با استفاده از سیستم‌های رباتیکی بدون حضور انسان بوده است.

رستگار دریاها را موجب اقتدار ملت‌ها دانست و افزود: امروزه اعمال اراده کشورها از طریق دریاها و اقیانوس‌ها صورت می‌گیرد و در گذشته نیز زمانی که ایران بزرگترین قدرت تمدنی را داشته ، قدرت دریایی آن بسیار قوی بوده است.

معاون وزیر دفاع با اشاره به مطالبات انجام شده در کشورهای اروپایی افزود: بر اساس این مطالعات ، تا سال 2030 جمعیت جهان به 9 تا 10 میلیارد نفر می‌رسد که غذا، شغل، انرژی و مواد خام از جمله نیازهای اساسی بشر خواهد بود.

وی اقتصاد اقیانوسی را یکی از حوزه‌های تامین کننده نیازهای جمعیت جهان نام برد و گفت: بر این اساس چرخه مالی حدود 3 هزار میلیارد دلاری برای رفع نیازهای بشر خواهد شد.

رستگار با تاکید بر این که ایران در حوزه دریا بسیار غفلت کرده است گفت: این در حالی است که موقعیت دریایی ایران و موقعیت کشور دارای موقعیت استراتژیکی است چرا که ایران در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب و همچنین درمسی رجاده ابریشم قرار دارد.

وی با اشاره به ضرورت توجه به سواحل دریایی کشور افزود:‌ قرن 21 قرن ربات‌ها و تجهیزات بدون سرنشین و هوشمند است و از این رو با استفلاده از فن آوری‌های رباتیکی در کنار فناوری نانو زندگی جوامع بشری تحت تاثیر مانده و هر کشوری که از این مسیر غافل بماند مجبور است تا فن آوری‌های سایر کشورها را بپذیرد.

رییس سازمان صنایع دریایی با تاکید بر ضرورت تدوین برنامه‌های مدون برای قرن حاضر گفت: قرن حاضر به شدت فناوری محور است و امیدواریم با برگزاری رویدادهای علمی شاهد توسعه‌ی روز افزون کشور در حوزه‌های دریایی باشیم.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید