چهارمین جایزه جهانی اربعین به کار خود پایان داد

معاون علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اعلام این خبر آثار رسیده به دبیرخانه بسیار ارزنده و در مقایسه با سال گذشته، از رشد دو برابری برخوردار بود گفت: چهارمین جایزه جهانی اربعین از اولین روزهای اعلام فراخوان با استقبال خوب مردمی در سه بخش عکس، فیلم و خاطره مواجه شد.

به گزارش ایسنا، سید محمدحسین هاشمی امروز سه‌شنبه (اول آبان‌ماه) در مراسم اختتامیه چهارمین جایزه جهانی اربعین (فیلم، عکس، سفرنامه) که با حضور آیت‌الله تسخیری مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت سفرای کشورهای اسلامی و شخصیت‌های فرهنگی و برگزیدگان از کشورهای مختلف در حسینیه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد اظهار کرد: گردهمایی باشکوه اربعین حسینی، بزرگترین اجتماع مذهبی جهان و افتخار عالم اسلام و جهان تشیع محسوب می‌شود؛ خلق جلوه‌های عاشقانه و راز و نیاز خالصانه جمع عظیمی از زائران و دلباختگان حضرت سیدالشهدا (ع) از بیش از ۵۰ کشور جهان که نمودی از اقتدار امت اسلامی است، از صحنه‌های بیادماندنی این رویداد عظیم به حساب می‌آید.


دبیر برگزاری این جایزه افزود: مستندسازی جلوه‌های ماندگار این کنگره عظیم از طریق دریافت عکس، فیلم و سفرنامه از نگاه رهپویان راه حسینی از جایگاه ارزنده‌ای برخوردار است.
وی ادامه داد: جایزه جهانی اربعین که توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بنیان نهاده شده در نظر دارد، ضمن ارج نهادن و تقدیر از کسانی که در مستندنگاری این رویداد بی نظیر مشارکت کرده‌اند، با نگاه هنری به آثار دریافت شده به رسم یادبود از برترین‌های هر حوزه قدردانی کند.


هاشمی تصریح کرد: چهارمین جایزه جهانی اربعین از اولین روزهای اعلام فراخوان با استقبال خوب مردمی در سه بخش عکس، فیلم و خاطره مواجه شد. آثار رسیده به دبیرخانه بسیار ارزنده و در مقایسه با سال گذشته، از رشد دو برابری برخوردار بود.


وی به جمع آثار رسیده به دبیرخانه جایزه جهانی اربعین اشاره کرد و گفت: آثار رسیده به دبیرخانه جایزه جهانی اربعین از ۲۵ کشور بوده که در بخش عکس ۵۱۲۷ اثر و در بخش فیلم ۱۷۳ فیلم کوتاه، بلند، مستند و داستانی و در حوزه سفرنامه و خاطره ۲۱۵ اثر است.


هاشمی خاطرنشان کرد: هیأت داوران چهارمین جایزه جهانی اربعین که از شخصیت‌های برگزیده هر سه حوزه است، آثار دریافتی از کشورهای عراق، بوسنی، پاکستان، هند، افغانستان، ایتالیا، استرالیا، آذربایجان و ترکیه را به عنوان آثار برگزیده انتخاب کردند.


وی افزود: براین اساس ۱۵ تندیس و جایزه نقدی به برگزیدگان هر سه بخش اعطا خواهد شد و ۴۵ لوح تقدیر به راه یافتگان به چهارمین دور جایزه جهانی اربعین تقدیم می‌شود.


چهارمین دوره جایزه جهانی اربعین با قرائت بیانیه و تجلیل از نفرات برتر سه بخش فیلم، عکس و سفرنامه به کار خود پایان داد.


در بخشی از این بیانیه آمده است: «کربلا امروز مقصد آزادگان جهان و اربعین هر سال، موسم رهسپاری میلیون‌ها عاشق دلباخته از جای جای این کره خاکی نمایش شور شیدایی است. عاشقان دلباخته طی طریق کرده و با پای پیاده با کاروانیان تربت پاک رهسپار دیار عشق می‌شوند تا با سرور آزادگان حسین بن علی (ع) پیمان ببندند.


کلام در بیان این شور شیدایی عاجز است، شاید زبان هنری با بیانی تازه دلدادگی‌های و رویدادهای این راهپیمایی عظیم را ثبت و با ترسیم تصویری در قالب فیلم و عکس و سفرنامه روایتی در خورشان ارائه کند. امید است که هنرمندان معاصر در سراسر جهان بتوانند از این رهگذر توشه‌ایی زیبا تهیه و ارائه کند.


افزایش حضور هنرمندان در مقایسه با سال اول در بخش عکس ۵ برابر در فیلم از دوره دوم تا دور چهارم سه برابر و در بخش سفرنامه با ارزیابی داوران بسیار خوب و در خور تحسین است و حضور و استقبال کشورها در مقایسه با دوره اول رشد سه برابری را شاهد هستیم.


هیأت داوران با توجه به آثار رسیده به دبیرخانه چهارمین جایزه جهانی اربعین در سه بخش فیلم، عکس و سفرنامه از اقصی نقاط دنیا و در بخش بین‌الملل از ۲۵ کشور این ظرفیت و استقبال را ارج نهاده و امید دارد در سال‌های آینده با فراخوان گسترده‌تر شاهد هرچه با شکوه‌تر این جایزه باشیم.


هیات داوران از تمامی عکاسان انتظار دارد تا در دوره آتی از نگاه سطحی پرهیز و به محتوای کار توجه بیشتری مبذول دارند.


هیات داوران بخش فیلم از دبیرخانه جایزه جهانی انتظار دارد که به لحاظ فنی زمینه لازم برای دریافت فیلم‌های با کیفیت و حجم بالا را در سال آینده فراهم کند و از فیلم‌سازان انتظار دارد تا به محتوا و بحث فنی و حرفه‌ای توجه ویژه‌ای مبذول دارند. همچنین با توجه به ظرفیت آثار ارسالی و علاقه‌مندی جهانیان به این فرهنگ متعالی امکان نمایش آثار در سایر کشورهای دیگر مهیا شود.


هیات داوران بخش عکس مرکب از افشین بختیار، رسول اولیازاده و امیرعلی جوادیان؛ هیات داوران بخش فیلم مرکب از جواد رمضان نژاد، سلیم غفوری و امیر رضازاده؛ هیات داوران بخش سفرنامه غلامعلی رجایی، گلعلی بابایی و هادی عسگری بودند.»


محمد حنیف بیسمی، فوزیه بیسمی از استرالیا، احمد عبدالامیر، محمد مجید الیاسری، جمیله خزاعی از عراق، محمد ایلیا از هند، یاسمین مردان از بوسنی، مهدی مؤمنی از پاکستان، سباستیانو کاپوتو از ایتالیا، معصومه گره گوش از ترکیه، نورالدین میرجوادف از جمهوری آذربایجان، معصومه احمدی، احمد بهشتی و امیر حسین کمالی از ایران به عنوان نفرات برتر این دور از جایزه جهانی تجلیل شدند.


در ادامه برگزاری مراسم اختتامیه چهارمین دوره جایزه جهانی اربعین علاوه بر رونمایی از فراخوان پنجمین دور این جایزه، نمایشگاهی برگرفته از آثار برگزیدگان با موضوع راهپیمایی عظیم اربعین حسینی و جلوه‌های ماندگار زیارت اباعبدالله الحسین (ع) و صحنه‌های دلدادگی و ابراز ارادت به آن حضرت در ایام اربعین برپا شد.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید