در جشنواره‌ی سینما حقیقت چه خبر است؟

از تقاضای «شغل پدر» تا مشارکت 14 درصدی بانوان

مستند «شغل؛ پدر» متقاضی جشنواره‌ی سینما حقیقت و مشارکت 14 درصدی بانوان در این رویداد از جمله دو خبر منتشر شده در روز اول آبان است.

مستند «شغل؛ پدر» به کارگردانی آرمین یاری که متقاضی حضور در دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت شده است، به بررسی ارتباط پدر و فرزندی می‌پردازد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، آرمین یاری در مستند «شغل؛ پدر» به بهانه تولد فرزندش به واکاوی ارتباط خود با پدرش و ارتباط پدرش با پدربزرگش می‌پردازد تا بتواند روابط بهتری با فرزندش داشته باشد.

یاری درباره‌ی این مستند ۸۸ دقیقه‌ای توضیح داد: من با ساخت این فیلم قصد داشتم به واسطه‌ی حضور دوربین، به بیان کردن و شنیدن حرف‌هایی با پدر و پدربزرگم بپردازم که بصورت مستقیم توانایی گفتن و یا شنیدنش را نداشتم.

وی افزود: رابطه میان پدر و فرزند یک رابطه اسطوره‌ای است و در هر کشور و خانواده‌ای وجود دارد؛ به همین دلیل مخاطبان با تماشای این مستند در بسیاری از سکانس‌ها با کاراکترهای فیلم همذات‌پنداری خواهند کرد.

مستند «شغل؛ پدر» در صورت پذیرش از سوی هیات انتخاب، برای نخستین بار در بخش مسابقه ملی مستندهای بلند جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت روی پرده می‌رود.

آرمین یاری فیلمبردار، کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم مستند است. از دیگر عوامل تولید «شغل؛ پدر» می‌توان به سعیده شریعتی (عکاس، دستیار کارگردان و فیلمبردار)، حسن مهدوی و شاهین خاکپور (صداگذار)، علی پژمان (تدوینگر) اشاره کرد.

از سوابق فیلمسازی آرمین یاری می‌توان به ساخت فیلم‌های کوتاه داستانی یک نگاه ساده (۸۷)، ما نگاه (۸۸)، مستند کوتاه یک دلیل ساده (۹۳) و تهیه مستند «پسین» اشاره کرد که این فیلم به کارگردانی «سعیده شریعتی» موفق به کسب لوح افتخار بخش بین‌الملل دهمین جشنواره سینماحقیقت شد.

در خبری دیگر از جشنواره‌ی سینما حقیقت آمده است که  ۱۴ درصدی بانوان مستندساز در سینماحقیقت مشارکت دارند.

از جمع ۶۳۴ فیلم مستند ثبت شده در دبیرخانه دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، ۸۹ فیلم توسط بانوان مستندساز کارگردانی شده که نمایانگر مشارکت ۱۴ درصدی آنان در مهمترین رویداد سینمای مستند کشور است.

به گزارش روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، از جمع این ۸۹ فیلم مستند ارائه شده به دفتر جشنواره، ۶۵ مستند کوتاه، ۱۸ مستند نیمه‌بلند و ۶ مستند بلند هستند.

سال گذشته آمار مشارکت زنان فیلمساز در سینماحقیقت، ۰۵/۱۰ درصد بود که به این معنا، میزان تولید آثار مستند توسط بانوان مستندساز کشور در مقایسه با آقایان، حدود ۴ درصد افزایش یافته است.

هیات انتخاب جشنواره در سه گروه مستندهای کوتاه (تا ۴۰ دقیقه)، نیمه‌بلند (۴۰ تا ۷۰ دقیقه) و بلند (بالای ۷۰ دقیقه)، هم‌اینک مشغول بازبینی و انتخاب آثار منتخب بخش مسابقه ملی جشنواره هستند.

اسامی فیلم‌های منتخب بخش «مسابقه ملی» جشنواره سینماحقیقت در نیمه دوم آبان‌ماه ۹۷ اعلام خواهد شد.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۱۳۹۷، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید