"فینسک"، شمالی در کویر + تصاویر

  • تاریخ انتشار : 1397/7/29 ساعت : 00:53 - 5 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : سمنان
جنگل‌ فینسک از جمله مناطقی است که با آب‌وهوای خزری شاید بتواند یکی از جایگزین‌های شمال باشد، جنگلی که به همراه چندین روستا در شیب جنوبی البرز و در ارتفاع ۱۴۰۰ تا ۲۷۰۰ متر از سطح دریا واقع شده و پوشش گیاهی و معماری عمارت‌ها و خانه‌های روستایی آن بیشتر یادآور گیلان و مازندران است.

منطقه زیبای فینسک در منطقه حفاظت شده پرور شهرستان مهدیشهر در 54 کیلومتری شمال شرقی شهمیرزاد در شهرستان مهدیشهر و در مسیر جاده شهمیرزاد - فولاد محله و در دامنه‌های جنوبی رشته کوه های البرز واقع شده است؛ وجود گونه‌های متنوع جنگلی در این منطقه در کشور بی‌نظیر است و همچنین توپوگرافی و مناظر زیبا و بی نظیر صخره‌ای که مناسب برای ورزش های کوهنوردی است بر زیبایی‌های این منطقه افزوده و سالانه میزبان مسافران و گردشگران زیادی است.

برای دسترسی به این منطقه ابتدا باید از شهمیرزاد به سمت فولاد محله حرکت کرد. پس از طی 40 کیلومتر و قبل از روستای رسم رودبار، در سمت چپ جاده، جاده آسفالته مشخصی وجود دارد و باید به سمت منطقه حفاظت شده پرور حرکت کرد؛ در ابتدای جاده تابلوی بزرگی نصب شده که فاصله روستاها را از ابتدای جاده نمایش می‌دهد. باید به سمت این جاده پیچیده و به سمت فینسک حرکت کرد. پس از عبور از روستاهای پرور، کولیم، تم، تلاجیم، شلیم و... به روستای زیبای فینسک خواهید رسید، فاصله فینسک از ابتدای جاده حدود 14 کیلومتر است.


 جنگل فینسک در 56 کیلومتری شمال شرقی شهمیرزاد و در دامنه‌های جنوبی رشته کوه‌های البرز واقع شده است‌. اقلیم منطقه تحت تاثیر آب و هوای مدیترانه‌ای با باران بهاره همراه است‌. این جنگل از لحاظ زیبایی به دلیل اوج گرفتن بر فراز موه و حرکت در مسیر کنار دره دارای چشم اندازهای بدیع و زیباست‌. بیشترین بازدید از این جنگل در اواسط بهار و اوایل پاییز صورت می‌گیرد. برای دسترسی به این منطقه باید ابتدا از شهمیرزاد به سمت فولاد محله حرکت کرد.

پس از طی 40 کیلومتر و قبل از روستای رسم رودبار، در سمت چپ جاده، جاده آسفالته مشخصی وجود دارد که در ابتدای آن تابلوی بزرگی نصب شده که فاصله روستاها را از ابتدای جاده نمایش می‌ دهد. باید به سمت این جاده پیچیده و به سمت فینسک حرکت کرد. فاصله فینسک از ابتدای جاده حدود 14 کیلومتر است. پس از گذر از روستاهای پرور، کولیم‌، پس از کاورد و 2 کیلومتری روستای فینسک در محلی موسوم به پل شهدا (پل دارای تابلو است) که بر فراز تپه‌ای در شمال شرق آن آثار ساخت و ساز یک ساختمان به چشم می‌خورد.


از کنار سیل شکن‌ها در شمال جاده مسیر پاکوب شکل گرفته و با زیگزاگ‌های متوالی بر فراز تپه می‌رسد. صعود این مسیر حدود 15 دقیقه به طول می‌انجامد. مسیر از کنار آغل گوسفندان به سمت شرق امتداد می‌یابد. مسیر، پاکوب مشخصی است که دامنه کوه را به سمت شرق تراورس می‌کند، سپس با عبور از میان درختچه‌های ازگیل و زرشک وحشی کم کم تغییر چهره داده و به انبوهی پوشش گیاهی آن افزوده می‌شود. در طول مسیر  به منطقه‌ای که چشمه‌های فراوان در آن جاریست می‌رسید. اینجا تنها منبع تامین آب شرب منطقه است‌ و فاصله چشمه‌ها از آغل ابتدای مسیر حدود 1.5 ساعت است. 

فینسک در مسیر شهمیرزاد به ساری واقع شده که از شهرستان‌های خوش آب و هوای سمنان به شمار می‌آید و با تهران نزدیک به ۲۴۵ کیلومتر فاصله دارد. در کیلومتر ۵۵ شهمیرزاد به «فولاد محله» و از سه راهی منطقه حفاظت شده «پرور» یک راه فرعی در سمت چپ جاده آسفالته به طول ۱۵ کیلومتر وجود دارد که از آن می‌توان به فینسک راه یافت. برای گذر از این جاده حتما از قبل آب‌وهوا و وضعیت بارش پرس‌وجو شود، چرا که دسترسی به این منطقه در باران دشوار است. ابتدای این راه تابلو اطلاعات روستاها و به همراه مسافت آن‌ها به نسبت یکدیگر مشخص شده است.

فینسک در واقع بیشتر از آن‌که مسیر گردشگران باشد به خاطر کوه‌های اطرافش توقف‌گاه کوهنوردان است، اما پس از آن‌که یکی از شکارگاه‌های دوره پهلوی در آن به بومگردی تبدیل شد، پای گردشگران هم به آن منطقه باز شد.

انتهای پیام








نظر خود را ثبت کنید