ورود بیش از ۶۷ هزار زائر پاکستانی اربعین از طریق مرز میرجاوه به ایران

دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون بیش از ۶۷ هزار نفر از زائران پاکستانی اربعین از طریق مرز میرجاوه وارد کشور شده‌اند.

‌رضا بختیاری در گفت‌و‌گو با ایسنا-‌ افزود: از این تعداد 32 هزار و 617 نفر با 741 دستگاه اتوبوس و 35 هزار و 294 مسافر پیاده بوده‌اند که کار جابه‌جایی این زائران را 801 دستگاه اتوبوس ایرانی بر‌عهده داشته است.

دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان گفت: این زائران پس از انتقال به زاهدان در زائر‌سرای امام رضا(ع) استراحت کرده‌اند و از آنجا به سمت مشهد مقدس و مرزهای غربی کشور رفته‌اند که خوشبختانه  با برنامه ریزی و پیگیری‌های انجام شده امسال تسهیلات بهتری نسبت به سال گذشته از لحاظ ارائه خدمات رفاهی و بهداشتی برای این زائران فراهم شده است‌.

بختیاری عنوان کرد: سال گذشته 53 هزار زائر پاکستانی از طریق مرز میرجاوه برای شرکت در پیاده روی اربعین وارد ایران و عازم کربلا شدند که تاکنون ورود زائران پاکستانی به خاک ایران برای عزیمت به کربلا 49 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

افزایش 45 درصدی ورود زائران پاکستانی به کشور از طریق پایانه مرزی میرجاوه

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان نیز از افزایش 45 درصدی ورود زائران پاکستانی به کشور از طریق پایانه مرزی میرجاوه خبر داد.

علی خانقائی در بازدید از پایانه مرزی میرجاوه گفت: این زائران به وسیله 642 دستگاه اتوبوس پاکستانی و 731 دستگاه اتوبوس ایرانی به سمت مرزهای غربی کشور روانه شده اند‌.

وی بیان کرد: اقدامات بسیار خوبی در راستای افزایش ظرفیت ورود مسافر، در پایانه مرزی میرجاوه صورت گرفته است که در این میان می‌توان به احداث سالن تشریفات مسافری با مساحت 230 متر مربع با هشت گیت جدید، 218 متر کریدور اختصاصی جهت عبور زوار، 30 چشمه سرویس بهداشتی جدید، 210 متر سایبان جهت استقرار موقت زوار، نصب آب سرد کن و استقرار سایر امکانات رفاهی در جای جای پایانه اشاره کرد‌.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان افزود: برنامه های دیگری نیز جهت توسعه پایانه مرزی میرجاوه به منظور تسهیل ورود و ارائه خدمات به مسافرین و زائرین در دست اقدام است که در این بین می‌توان به عملیات توسعه و افزایش مساحت سالن مسافری به میزان 3300 متر اشاره کرد که در حالت حاضر این پروژه 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است‌.

رئیس کمیته حمل و نقل ستاد اربعین استان سیستان و بلوچستان با اشاره به هماهنگی بسیار مطلوبی که میان همه  دستگاه های اجرایی و نهاد های مستقر در پایانه در زمینه خدمات رسانی به زوار وجود دارد، بیان کرد: خوشبختانه ورود و تردد زائرین بسیار روان و مطلوب است به طوری که در روز گذشته مقارن با 2 آبان تعداد 12 هزار و 540 نفر زائر وارد مرز میرجاوه شده اند که از این میان 8 هزار و 536 نفر توسط 194 دستگاه اتوبوس پاکستانی و 4 هزار و 4 نفر به صورت پیاده وارد کشورمان شده اند که توسط 92 دستگاه اتوبوس ایرانی به مقاصد مختلف منتقل شده‌اند.

47 هزار زائر پاکستانی خدمات بهداشتی دریافت کردند

رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین سیستان و بلوچستان نیز در بازدید از پایانه مرزی میرجاوه گفت: 47 هزار زائر پاکستانی عازم کربلای معلی از 22 مهر تاکنون در مرز میرجاوه خدمات بهداشتی رایگان دریافت کردند‌.

دکتر سید محمد هاشمی شهری افزود: نیروهای بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان همزمان با اربعین با توجه به ورود تعداد زیادی از زائران پاکستانی به استان خدمات رسانی مطلوب به این زائران را در دستور کار قرار داده‌اند.

وی افزود: در این راستا انجام فعالیت های مستمر بهداشتی، خدمات ویزیت سرپایی، تزریقات، پانسمان، دندانپزشکی، مامائی و داروخانه در پایگاه سلامت واقع در پایانه مرزی میرجاوه ارائه می شود و چهار دستگاه آمبولانس و یک دستگاه داروخانه سیار نیز در این محل مستقر شده اند‌.

‌رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: از اول مهرماه همزمان با محرم تاکنون بیش از 60 هزار نفر زائر پاکستانی در پایانه مرزی میرجاوه و زائرسرای امام رضا(ع) خدمات بهداشتی و درمانی دریافت کرده اند‌.

وی ادامه داد: همچنین تاکنون 35 نفر از زائران اربعین حسینی در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بستری شده اند که 10 نفر از این عزیزان در سانحه تصادف در خاک پاکستان دچار مجروحیت شده بودند‌.

هاشمی شهری خدمت به زائران اباعبدالله الحسین (ع) را افتخار و سعادتی بزرگ عنوان کرد و افزود: تا ورود آخرین نفر از زائرانی که قصد عزیمت به عتبات عالیات را داشته باشند و تا زمان برگشت آنان به کشورشان تیم‌های بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در مرز میرجاوه حضور دارند‌.

وی خاطر‌نشان کرد: بجز زنان باردار، تمامی زوار ورودی از مرز میرجاوه تحت واکسیناسیون بر علیه بیماری فلج اطفال قرار گرفته اند‌.

هاشمی ادامه داد: تمامی زوار عزیز پاکستانی بر اساس معیارهای بهداشت بین الملل (IHR) و دستورالعمل های مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت از نظر پانزده گروه ازعلایم و نشانه های سندرمیک بررسی شده اند‌.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از نظارت های ویژه بهداشت محیطی بر نحوه طبخ و توزیع مواد خوراکی و آشامیدنی بر اساس iop  مدیریت بحران بعنوان حرکتی ماندگار برای مقابله با بحران در عرصه سلامت نام برد‌، و افزود: در راستای مدیریت بحران و تا کنون بالغ بر 7 هزار متر مربع از مکان های اسکان و وسائل نقلیه مورد سم‌پاشی قرار گرفته است‌.

وی همچنین باحضور در نشست کارشناسی خدمات بهداشت و درمان ضمن تقدیر از همه دست اندرکاران عرصه سلامت گفت: بیش از ۱۰۰ نفر از تلاشگران عرصه بهداشت ودرمان و فوریت‌های سلامت با استقرار در مرز میرجاوه به زوار، خدمات سلامت ارائه می کنند. و آنچه شاهد هستیم‌، تدوین چارت  مدیریت صحیح بحران بر اساس اصول علمی، هماهنگی و همکاری بین بخشی است ‌که ضمن هماهنگی با سازمان ها و نهادهای مرتبط با سلامت واستفاده از ظرفیت های انسانی و تقویت مشارکت و همچنین انجام اقدامات ابتکاری و بومی سازی دستورالعمل ها‌،‌ تجارب مفیدی برای دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در عملیات اربعین امسال رقم زده است‌ که یک نمونه مشهود آن ‌استفاده از ظرفیت داوطلبان سلامت برای ارائه خدمات آموزشی، مراقبتی و بهداشتی و علاوه بر آن کمک گرفتن از خود زوار در قالب داوطلب سلامت، از ابتکارات ارزشمندی است که توسط همکاران حوزه بهداشت انجام شده است.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید