پخت ۸۴ تن آش ‌به مناسبت 28 صفر در شیراز

  • تاریخ انتشار : 1397/8/13 ساعت : 11:42 - 5 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : فارس
مدیر گروه فرهنگی مذهبی کمیل شیراز گفت: امسال ۸۴ هزار کیلو آش سبزی به مناسبت ۲۸ صفر با همراهی و مشارکت خیران و شهروندان در قالب یک فعالیت مردمی غیردولتی در شیراز طبخ می شود.

‌به گزارش ایسنا‌، محمد اسدی صبح یکشنبه ۱۳ آبان در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر، به هجمه هایی که همواره به چنین فعالیت هایی وارد می شود، اشاره و اظهار کرد: مردم این کار را به عشق رسول الله (ص) انجام می دهند و برای مشارکت در پخت آش هیچگونه اجباری وجود ندارد‌.

وی با بیان اینکه متاسفانه مراسم عزاداری خاص و ویژه ای جهت رحلت حضرت رسول (ص) در شیراز برگزار نمی شود، خاطرنشان کرد: ۱۹ سال پیش پخت آش صلواتی با حجم ۱۱۰ کیلوگرم با مشارکت مردم در شیراز آغاز شد و اکنون حجم آن به ۸۴ هزار کیلو افزایش یافته است.

مدیر گروه فرهنگی مذهبی کمیل شیراز با اشاره به اینکه سال گذشته این هجمه به مراسم پخت آش ۲۸ صفر در شیراز وارد بود که چرا هزینه آن را صرف زلزله زدگان کرمانشاه نمی کنید، تصریح کرد: ما امانتدار مردمی هستیم که پول خود را نذر پخت آش سبزی در ۲۸ صفر کرده اند و بنا بر این نذر حتی نمی توان حلیم پخت یا این پخت را در روز ۲۹ صفر انجام داد‌.

اسدی اضافه کرد: سال گذشته علاوه بر جمع آوری کمک های مردمی برای پخت آش ۲۸ صفر، کمک های بسیاری نیز برای کمک به هموطنان زلزله زده کرمانشاه جمع آوری و دو برابر هزینه آش سال گذشته از کانکس‌های سرویس بهداشتی تا انواع مواد غذایی به این عزیزان تقدیم شد‌.

وی همچنین به انتقادهای برخی افراد مبنی بر اینکه چرا هزینه آش را به فقرا کمک نمی کنید اشاره کرد و گفت: امسال یک هزار بسته از محتوای مورد نیاز برای پخت آش تهیه می شود و در اختیار خانواده های نیازمند تحت پوشش چند موسسه خیریه در شیراز قرار می گیرد تا خودشان طبخ کنند‌.

مدیر گروه فرهنگی مذهبی کمیل شیراز با بیان اینکه پخت آش ۲۸ صفر که با هدف رساکردن صدای مظلومیت رسول الله (ص) انجام شده هر سال گسترش یافته است، عنوان کرد: حضور مردم با میل و رغبت در تمام ابعاد برای پخت این آش قابل توجه است و امیدوارم ما نیز امانتداران خوبی برای مردم باشیم‌.

اسدی از آغاز فعالیت‌ها برای تهیه لوازم و اقلام مورد نیاز پخت آش خبر داد و بیان کرد: 4500 کیلوگرم برنج، 2500 کیلوگرم لوبیا، 1500 کیلوگرم عدس و 1500 کیلوگرم نخود، 4000 کیلوگرم تره بعلاوه سایر اقلام نظیر ترخون، زردچوبه، فلفل و البته 30 حلب روغن 17 کیلویی و غیره استفاده می شود‌.

وی با بیان اینکه امسال 120 راس گوسفند برای طبخ آش سبزی استفاده می‌شود،‌ اظهار کرد: تمام هزینه‌های پخت آش سبزی را مردم تامین کرده اند و برای اجرای مقدمات هم شهروندان کمک و همراهی می‌کنند، به نحوی که بیش از ۷۰۰ نفر از آقایان و ۳۰۰ نفر از خانم ها برای کمک مورد نیاز است اما تاکنون بیش از هزار نفر از بانوان برای کمک ثبت نام کرده اند‌.

مدیر گروه فرهنگی کمیل شیراز با بیان اینکه حضور شهروندان برای آماده سازی مقدمات طبخ آش نذری شیراز، بسیار گسترده است،‌ گفت: هر سال هموطنان ما از تمام استان‌ها برای مشارکت در طبخ آش به شیراز می‌آیند و با توجه به محدودیت‌های موجود، گاه امکان همراهی را پیدا نمی‌کنند‌.

اسدی با بیان اینکه ساعت ۵ صبح ۲۸ صفر مقارن با ۱۵ آبان، توزیع آش آغاز می شود، گفت: سال گذشته ۳۰ هزار نفر در صف بودند و آش دریافت کرده و بیش از ۳۰۰ هزار نفر از آش استفاده کردند‌.

رئیس خیریه امام صادق(ع) شیراز اضافه کرد: بخشی از آش بین چند موسسه خیریه و سرای سالمندان و همچنین یک مرکز نگهداری از معلولین ذهنی در شیراز تحویل داده می شود اما بستر لازم برای توزیع آش در بیمارستان‌ها فراهم نیست‌.

مدیر گروه فرهنگی مذهبی کمیل شیراز تاکید کرد: امسال با توجه به نیازهای موجود، همزمان با آغاز کار و فراهم کردن بسترها برای پخت آش سبزی،‌ بستری برای اجرای برنامه‌های فرهنگی مذهبی از جمله توزیع کتاب های یک صفحه ای، برپایی ایستگاه چای صلواتی، اقامه نماز جماعت صبح و غیره فراهم خواهد شد‌.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید