الجزایر , ایتالیا " />

دیداریک روزه نخست وزیر ایتالیا از الجزایر، برنامه ها و نتایج

الجزیره-ایرنا- « جوزپه کونته» نخست وزیر ایتالیا روز دوشنبه برای دیداری یک روزه وارد الجزیره شد و با مقام های الجزایری در خصوص روابط دوجانبه و راه های تقویت آن و همچنین مسائل منطقه ای گفت و گو کرد.
به گزارش ایرنا، خیابان های الجزیره به ویژه خیابان های محل رفت و آمد هیات ایتالیایی ، از صبح روز دوشنبه پر از نیروهای پلیس بود و آن ها تا بعدازظهر که نخست وزیر این کشور الجزیره را ترک کرد، حضور پررنگی داشتند.
خبرگزاری رسمی الجزایر (واج) اعلام کرد این دیدار بنا بر دعوت «عبدالعزیز بوتفلیقه » رئیس جمهوری الجزایر صورت گرفت اما رسانه های الجزایری خبری مبنی بر دیدار وی با بوتفلیقه منتشر نکردند.
نخست وزیر ایتالیا صبح روز دوشنبه در فرودگاه بین المللی «هواری بومدین » الجزیره، مورد استقبال «احمد اویحیی » نخست وزیر،«عبدالقادر مساهل » وزیر خارجه و «مصطفی قیتونی » وزیر انرژی الجزایر قرار گرفت .حضور وزیران انرژی و خارجه الجزایر در مراسم استقبال و بدرقه نخست وزیر ایتالیا نشان می داد بررسی روابط دوجانبه، مسائل منطقه ای و همکاری های دو کشور در زمینه انرژی برنامه اصلی این دیدار باشد.
کونته پس از برگزاری مراسم استقبال به منطقه موسوم به ریاض الفتح رفت و در آنجا به مقام شهیدان انقلاب الجزایر ادای احترام کرد و پس از آن با همتای الجزایری اش دیدار کرد.
اویحیی نخست وزیر الجزایر پس از این دیدار، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با کونته گفت، در این دیدار در خصوص روابط دوجانبه، راه های تقویت آن، افزایش همکاری های دو کشور به ویژه در بخش انرژی و همچنین مساله مهاجران غیر قانونی ، اوضاع در لیبی، مالی و منطقه ساحل آفریقا بحث و گفت و گو شد.
نخست وزیر الجزایر در این کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد، کشورش به هیچ وجه با ایجاد اردوگاه هایی در خاک خود برای نگهداری مهاجران غیر قانونی موافقت نمی کند و به جای چنین راه حل هایی، کشورها باید در اندیشه از بین بردن علل مهاجرت در کشورهای آفریقایی باشند و به چنین راه حل هایی اکتفا نکنند .
وی در خصوص الجزایری های مقیم ایتالیا نیز گفت، اکنون 40 هزار الجزایری به صورت قانونی در ایتالیا اقامت دارند، کمتر از 900 الجزایری به صورت غیر قانونی به این کشور رفته اند و اگر ثابت شود هر شهروند الجزایری به صورت غیر قانونی در این کشور به سر می برد، مقام های الجزایری بلافاصله مقدمات لازم برای بازگشت او را فراهم می کنند.
از سوی دیگر نخست وزیر ایتالیا هم این دیدار را فرصتی برای تقویت روابط دو کشور و دمیدن جانی تازه در شراکت الجزایر و ایتالیا دانست و گفت، الجزایر بزرگترین شریک اقتصادی ایتالیا در آفریقا و خاورمیانه است ، حجم تبادلات تجاری میان دو کشور در سال 2017 حدود هشت میلیارد دلار بوده است و با توجه به طرح های در حال انجام و توافقات صورت گرفته پیش بینی می شود به زودی حجم تبادلات تجاری دو کشور به 10 میلیارد دلار برسد.
کونته مذاکرات با همتای الجزایری اش را مثبت و بسیار سازنده توصیف کرد و گفت، ایتالیا با الجزایر روابطی دوستانه بر اساس اصل احترام متقابل دارد و دو کشور طرح های مشترک در زمینه انرژی و زیرساخت ها در حال اجرا دارند.
وی همچنین از الجزایر برای شرکت در کنفرانس «پالرمو» در خصوص لیبی که طی روزهای آینده در این کشور برگزار می شود، دعوت کرد و حضور الجزایر در آن را به عنوان کشوری که پیوسته در پی یافتن راه حلی سیاسی برای حل بحران لیبی بوده، بسیار مهم دانست.
روز دوشنبه مسئولان شرکت نفت الجزایر (سوناتراک) قراردادی با شرکت مهندسی ایتالیایی «تکنیمون» برای انجام یک طرح تولید گاز مایع در منطقه «حاسی مسعود» الجزایر به امضا رساندند.
الجزایر و ایتالیا در سال 2003 پیمان دوستی و حسن همجواری و همکاری امضا کرده و پس از آن نیز بیش از 50 توافقنامه در زمینه های مختلف به امضا رسانده اند .
خاورم **2041**

نظر خود را ثبت کنید