وزیر جهاد کشاورزی:

کمتر به پرورش نژاد شیری شتر پرداخته شده است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: کمتر به پرورش نژاد شیری شتر پرداخته شده است.


به گزارش ایسنا، محمود حجتی صبح امروز (20 آبان) در جمع خبرنگاران در شهرستان طبس، گفت: در سیستم‌های نوین آبیاری ایران طی سال‌های اخیر خوب کار شده و یکپارچه‌سازی اراضی به افزایش بهره‌وری در مصرف آب کمک می‌کند.

وی افزود: در شهرستان طبس با پرورش دام سبک متوسط تولید شیر روزانه در این منطقه از دو دهم لیتر اکنون به دو لیتر رسیده و بازدهی تولید شیر 10 برابر افزایش یافته است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید اجرای طرح استفاده از نژادهای پربازده سبک ادامه پیدا کند، اظهار کرد: باید در ارتباط با دو قلوزایی، چند قلوزایی و افزایش تولید شیر متوسط تولید را افزایش دهیم.

حجتی با بیان اینکه در کشور کمتر به پرورش نژاد شیری شتر پرداخته شده است، گفت: ظرفیت‌های زیادی در خراسان جنوبی برای پرورش شتر شیری داریم که با واردات این نژاد شترها، تلاش می‌شود 13 تا 15 لیتر شیر روزانه تولید شود.

وی ادامه داد: با توجه به ارزش غذایی فوق العاده زیادی که شیر شتر دارد و با توجه به تقاضای زیاد آن و قیمتی که بیش از10 برابر در مقایسه با شیر گاو دارد، لازم است به ظرفیت‌هایی خراسان‌جنوبی در این خصوص توجه ویژه شود.

با تکنولوژی روز آب را به مزارع کشاورزی منتقل کنیم

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در بخش کشاورزی تلاش می ‌ کنیم آسیب کمتر به طبیعت برسد، گفت: اگر بناست از طبیعت استفاده کنیم باید همراه و همگام و سازگار با طبیعت بهره‌برداری کنیم.

حجتی ادامه داد: اگر در مرتع می‌رویم در حفظ خاک همراه و همگام با طبیعت باشیم، از طرف بارشی را که خداوند در اختیار ما قرار داده است، این آب را بتوان حفظ کرد و نگذاریم به صورت سیلاب وارد طبیعت و به شوره‌زار تبدیل شود.

وی با بیان اینکه باید با تکنولوژی روز آب را به مزارع کشاورزی منتقل کنیم تا راندمان آبیاری افزایش یابد، عنوان کرد: در سیستم سنتی راندمان آبیاری 20 تا 30 درصد است، اما با سیستم‌های نوین آبیاری می‌توان راندمان آبیاری را تا 80 درصد افزایش داد .

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه باید با احداث گلخانه‌ها و مصرف حداقل آب بیشترین محصولات کشاورزی را تولید کنیم، افزود: باید بذرهای مرغوب، سازگار با محیط و با تنش‌های محیطی کشت شود تا محصول بیشتر بدهد.

وی با بیان اینکه تجربه علمی ثابت کرد که بذر مرغوب ۲۵ تا ۳۰ درصد در افزایش محصول تاثیر دارد، یادآورشد: همچنین شناسایی و مبارزه با آفات و بیماری‌ها نیز در افزایش بهره‌وری آب موثر است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید