افسردگی کودکان چگونه التیام می‌یابد؟

  • تاریخ انتشار : 1397/8/20 ساعت : 09:20 - 5 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : قم
یک کارشناس ارشد روانشناسی با بیان اینکه ‌درمان کودکان افسرده به دلیل سن پایین با دشواری و پیچیدگی بیشتری نسبت به درمان بزرگسالان روبروست‌، ‌گفت: افسردگی در کودکان عارضه‌ای جدی است که جنبه وراثتی و اکتسابی دارد، اما قابل درمان است.

‌مرجان انصاری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا‌، در خصوص افسردگی کودکان عنوان کرد: واژه افسردگی عموما تداعی کننده تلاطم روحی در بزرگسالان است اما بر اساس تحقیق و تجربه، کودکان نیز در معرض افسردگی قرار می گیرند‌.

این پژوهشگر روانشناسی و امور اجتماعی افزود: نشانه های افسردگی در کودکان به طور عمومی با بزرگسالان مشابه است اما این علایم متاسفانه در اکثر اوقات به بحران بلوغ نسبت داده می شوند و در نتیجه درمان مناسبی برای کودک و نوجوان مبتلا در نظر گرفته نمی شود‌.

وی تصریح کرد: کودکان در زمان افسردگی دچار اندوه، گریه‌های متوالی، پرخاشگری، دردهای جسمی بی علت، کسالت، بی‌حوصلی،ربی نظمی در چرخه خواب، تغییرات وزن و اشتها و عدم تمرکز در امر اموزش و تحصیل می‌شوند‌.

موسس گروه سلامت روان والایش بیان کرد: در دهه ۸۰ حدود ۲ درصد از کودکان ایرانی مبتلا به افسردگی بودند که این رقم در حال حاضر به ۵ درصد افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل عقاید فرهنگی نادرست کودکان دختر بیشتر تحت فشار روحی و در نتیجه ابتلا به افسردگی هستند.

این کارشناس ارشد بالینی گفت: افسردگی در کودکان جنبه وراثتی و اکتسابی دارد، بدین صورت که برخی کودکان پیش زمینه وراثتی ابتلا به این بیماری را دارند‌.

وی افزود: از سوی دیگر بافت ارتباطی و عاطفی خانواده نقش تعیین کننده در نوع روحیه کودک دارد بدین صورت که والدین افسرده قادر به برقراری ارتباط گرم و پایدار با کودک خود نیستند، همچنین اختلافات و از هم گسیختگی زوجین کودک را دچار تشویش و اندوه عمیق می‌کند‌.

انصاری تصریح کرد: درمان کودکان افسرده به دلیل سن پایین با دشواری و پیچیدگی بیشتری نسبت به درمان بزرگسالان روبروست‌.

وی خاطرنشان کرد: " خانواده درمانی" و "دارو درمانی" اغلب در کنار هم پاسخ مناسبی برای بهبود حال بیمار است.

این پژوهشگر روانشناسی و امور اجتماعی عنوان کرد: نکته بسیار مهم در تربیت کودک ‌شاد و سالم این است که والدین هرگز و به هیچ عنوان با کودک خود درددل نکنند‌.

وی بیان کرد: کودکان قادر به درک و هضم مشکلات و دنیای بزرگسالان نیستند و این امر بواقع نوعی کودک آزاری محسوب می شود، زیرا انها نمی توانند در برابر تشویش و اضطراب از روح و روان خود دفاع کنند.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید