انتظار شما از آقای وزیر چیست؟

  • تاریخ انتشار : 1397/8/21 ساعت : 11:23 - 5 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : زنجان
​بخش‌های مختلف اقتصادی از دولت‌مردان انتظاراتی داشته و منتظر برآورده شدن آن هستند.

به گزارش ایسنا،  مدام سرش در حساب و کتاب است، چرتکه می‌اندازد و با ماشین‌حساب کار می‌کند، غر می‌زند و به حساب ناتراز و فیش‌های پرداخت نشده زل می‌زند، با وجود اینکه می‌داند خودش مقصر اصلی مشکلاتش است ولی باز هم برای خلاصی از فشار روانی با خود می‌گوید اگر امورات دست من بود الان وضعیت این‌گونه نبود؛ اگر من رئیس یا وزیر می‌شدم همه چیز فرق می‌کرد، در حالی که حتی یادش نمی‌ماند قبض تلفن را واریز کند تا بتواند با طلبکارانش تماس بگیرد و زمان بخواهد.

تغییر شرایط اقتصادی ماه‌های اخیر به دلیل تغییراتی همچون افزایش قیمت ارز، محدودیت‌های خارجی اعمال شده و ... سبب شده که بخش‌های مختلف اقتصادی کشور نیازمند همراهی بیشتر مسئولان بخش دولتی باشند تا ضعف مدیریتی و یا تصمیمات ناگهانی، میخی بر تابوت تولیدات و اقتصاد کشور نشود. شرایط جدید اقتصادی که بر اثر تحریم‌ها در کشور به وجود آمده، سبب شده که بخش‌های مختلف انتظاراتی از بخش دولتی به‌خصوص وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر اقتصاد و دارایی داشته باشند.

شفاف‌سازی اطلاعات را پیش بگیرید

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در فضای اقتصادی دنیا به عنوان یک پیش‌فرض وجود دارد، شفافیت اطلاعات است. دارایی‌ها و اطلاعات مردم، شرکت‌ها، سرمایه‌داران، دولت‌مردان، فعالان مختلف اقتصادی اعم از تجار و تولیدکنندگان، اطلاعات زمین و مسکن، تولیدات داخل، مقدار و اقلام وارداتی و صادراتی همه و همه در اختیار دولت‌ها قرار دارد.

با این اطلاعات شفاف‌سازی شده است که دولت‌ها قابلیت برنامه‌ریزی اقتصادی پیدا می‌کنند و می‌توانند اقتصاد را در کنترل خود داشته باشند و به عبارتی دیگر، حکم‌رانی کنند. همچنین اطلاعات اقتصادی لازم در اختیار همگان قرار دارد تا با نگاه به تحولات و تغییرات برنامه‌ریزی کنند. در این فضا، فعالان اقتصادی اطمینان لازم برای سرمایه‌گذاری را می‌یابند و اقتصاد به پیش می‌رود. با این وجود، شفافیت اطلاعات در کشور ما دچار اشکالات فراوانی است و بسیاری از اطلاعات اقتصادی حتی در اختیار دولت نیز قرار ندارد و دولت‌مردان با بی‌اطلاعی از وضعیت واقعی اقتصاد کشور، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری می‌کنند.

در رابطه با این موضوع، رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر در اختیار قرار دادن شفاف اطلاعات در اختیار مردم، می‌گوید: انتظار می‌رود که وزرای جدیدی که بر سر  کار آمده‌اند از این دستور تبعیت کرده و آن را به مرحله اجرا برسانند. همچنین برای اینکه بتوانند شفاف‌سازی اطلاعاتی را از بخش‌خصوصی دریافت کنند، باید اطلاعات را به صورت شفاف در اختیار بخش خصوصی بگذارند.

غلامحسین جمیلی ادامه می‌دهد: با شفاف‌سازی اطلاعات، از انحصار جلوگیری به عمل می‌آید و با شکستن انحصارها، دسترسی به کالاها و خدمات و در نهایت اشتغال افزایش یافته و بازارها به سمت رقابتی شدن و بهبود شرایط پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اقتصاد کشور نیازمند مشارکت جمعی در تصمیم‌گیری‌ها است، اظهار می‌کند: انتظار می‌رود در تصمیم‌گیری‌ها بخشی‌نگری وجود نداشته باشد و در تصمیمات و سیاست‌گذاری‌ها شاهد هم‌پوشانی از جانب همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها باشیم.

این مسئول، پشت سر گذاشتن مشکلات اقتصادی و ترسیم چشم‌انداز آینده اقتصاد را از اولویت‌های امروز جامعه و اقتصاد می‌داند و خاطرنشان می‌کند: در سال‌های قبل شاهد آن بودیم که وزراء، بخش‌هایی از مسئولیت‌ها را به مدیران در استان‌ها و استانداران محول کرده بودند که امیدواریم این مهم ادامه یابد؛ چرا که بسیاری از مشکلات که در سطح استانی قابل حل است دیگر به پایتخت ارجاع داده نشده و سریع‌تر حل و فصل می‌شود.

برای برنامه‌ریزی در صنعت، قیمت ارز را ثابت کنید

افزایش نرخ ارز از طریق افزایش صادرات باعث رونق گرفتن تولیدات داخل می‌شود. با این افزایش، صادرکننده بابت صادراتش ریال بیشتری دریافت می‌کند و در نتیجه انگیزه خواهد داشت تا با تولید بالاتر، سود بیشتری به دست آورد. از سویی دیگر این افزایش هزینه، زمینه قاچاق کالا را برای قاچاقچیان افزایش می‌دهد.

از طرف دیگر افزایش صادرات نیازمند افزایش کیفیت کالاها و رقابت‌پذیری بین بنگاه‌ها است نه افزایش نرخ ارز و چون تولیدکنندگان ما این ویژگی‌ها را ندارند؛ لذا نباید انتظار بالایی برای افزایش صادرات داشته باشیم. همان‌گونه که نباید انتظار کاهش واردات را به علت افزایش نرخ ارز داشته باشیم، زیرا بخش اعظمی از واردات ما کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای است.

ثبات نرخ ارز در اقتصاد نیاز واحدهای تولیدی است تا بتوانند برنامه‌ریزی‌های خود را برای بازه‌های زمانی مختلف انجام دهند و  علاوه‌ بر تولید در تجارت و دست‌یابی به بازارهای خارجی نیز موفق باشند.  در این رابطه، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، اظهار می‌کند: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در حال حاضر صنعت و تولید کشور با آن دست به گریبان است عدم ثبات نرخ ارز است که سبب شده واحدهای صنعتی نتوانند برای بلندمدت برنامه‌ریزی کنند.

سیدسجاد نباتچیان بر تسهیل قوانین تجارت تاکید کرده و می‌گوید: در حال حاضر برخی قوانین دست و پاگیر صادرات و واردات شده‌ و کالاها، ماه‌ها در گمرک می‌مانند که این مهم تولید را به تعویق می‌اندازد و تولیدکنندگان و صادرکنندگان در قبال مشتریان، اعتبار خود را از دست می‌دهند.

وی، بار مالیات را بر دوش تولید می‌داند و عنوان می‌کند: همه بخش‌ها باید با توجه به توان مالی و میزان فعالیت‌شان، مالیات پرداخت کنند تا فشار از صنعت برداشته شود و با روال موجود دیگر نمی‌توان بیش از این مالیات پرداخت کرد.

مدیر اقتصادی تربیت کنید

سرمایه انسانی، دانش و مهارتی که در اشخاص وجود دارد و به‌ واسطه آن ارزش اقتصادی می‌آفریند، مهم‌ترین عامل موفقیت کشورها در بلندمدت است. منظور از «سرمایه انسانی» تحصیلات و مهارت‌های دانشگاهی نیست. این سرمایه در طول زمان ارزشمندتر می‌شود؛ چراکه استفاده از آن باعث رشد و عدم استفاده از آن موجب کاهش ارزش این سرمایه خواهد شد.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان می‌گوید: انتظار می‌رود در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها از اصناف و بخش خصوصی استفاده شود؛ چرا که برخی از فعالان صنفی در کشور برهه‌های مختلف زمانی و شرایط اقتصادی مختلفی را تجربه کرده‌اند و راهکارهای خوبی برای برون‌رفت از مشکلات دارند.

سیدمحمود موسوی با تاکید بر لزوم تربیت مدیر اقتصادی در کشور، اظهار می‌کند: اصناف در طی سال‌ها مدیران و استادکارانی را برای آینده بازرگانی داخلی کشور تربیت کرده‌اند که در گذر زمان بتوانند امورات را در دست بگیرند. به همین دلیل اقتصاد کشور نیز با تربیت مدیر برای سال‌های آتی می‌تواند کشور را از مشکل تصمیمات نادرست رها کند.

کشاورزی و معدن‌کاری، از دیرباز یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های بشر بوده است و هر دو این صنایع جزو صنایع مادر محسوب می‌شوند که در تامین مواد اولیه سایر صنایع نقش حیاتی دارند.  به راحتی می‌توان اقتصاد مقاومتی را در معادن تعریف و اشتغال و به تبع آن تولید را ایجاد کرد؛ چرا که معدن پتانسیل‌های بالایی را در ایجاد اشتغال دارد و تولیدات حاصل از معادن با فرآوری می‌تواند صادر شود و علاوه‌ بر تولید و اشتغال، تجارت خارجی را فعال و ارزآوری ایجاد می‌کند. بخش معدن ظرفیت بسیار بزرگ و بی‌بدیلی است که می‌تواند در توسعه اقتصاد ملی نقش موثر و فعالی را ایفا کند.

معادن را دریابید

رئیس خانه معدن استان زنجان با اشاره به هزینه بالای تعمیر و نگه‌داری خرید ماشین‌آلات معدنی، می‌گوید: در حال حاضر با تشدید تحریم‌ها مشکل تامین قطعات به‌خصوص در معادن تمام مکانیزه، بیشتر به چشم می‌خورد که این مهم سبب افزایش هزینه‌های معدن‌کاری می‌شود.

آرمین سلسانی ادامه می‌دهد: بالا رفتن هزینه حمل و نقل، افزایش قیمت تجهیزات و تعمیر و نگه‌داری آن سبب افزایش بهای ‌تمام‌شده محصولات نسبت به نیمه دوم سال گذشته شده است.

وی خواستار احیای معادن به خصوص معادن کوچک مقیاس است و می‌افزاید: انتظار می‌رود در برنامه‌ریزی‌ها معادن کوچک و مسائل و مشکلات‌ها مربوط به این بخش مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه معادن کوچک سرمایه در گردش اندکی دارند و افزایش قیمت سبب شده که این معادن با مشکل مواجه شوند و به سمت تعطیلی بروند که این مهم از مشکلات اصلی معادن کوچک مقیاس شده است و در معادن بزرگ مقیاس نیز افزایش قیمت تمام‌شده ماده معدنی به دلیل افزایش حقوق دولتی معادن و افزایش هزینه سربار و نگه‌داری و سایر موارد، با توجه به اینکه قیمت ماده‌معدنی در بازارها افزایش چندانی نداشته است، شرکت‌ها را به سمت زیان‌دهی هدایت می‌کند.

این مسئول در رابطه با مشکلات صادرات مواد معدنی و عرضه این مواد در بورس، اظهار می‌کند: زمان‌بر بودن عرضه ماده معدنی در بورس سبب می‌شود که بازارهای خارجی برای تامین مواد اولیه موردنیاز خود، با منابع دیگر جهانی تجارت نموده و علاوه‌ بر آن، تحریم‌ها سبب می‌شود که معادن بزرگ در عقد قرارداد به منظور تجهیز و بروزرسانی تجهیزات با کمپانی‌های خارجی با مشکل برخورد کنند.

سلسانی یادآور می‌شود: با از دست رفتن بازارهای خارجی، سرمایه‌گذاری برای معادن کاهش خواهد یافت که این کاهش سرمایه‌گذاری سبب پایین آمدن هزینه‌های اکتشاف در معادن شده که خود سبب مشکلاتی در استخراج و حیات معادن به وجود می‌آورد؛ علاوه‌ بر آن واگذاری اکتشاف در پهنه‌ها به بخش خصوصی در شرایط کاهش فروش، سبب توقف اکتشافات و توقف پروژه‌های در حال اجرا می‌شود که در بلندمدت عواقب ناگواری برای بخش معدنی کشور دارد.

رئیس خانه معدن استان زنجان خاطرنشان می‌کند: در امر معدن‌کاری و صادرات مواد معدنی زمان نقش مهمی دارد و اگر زمان تحویل با دیرکرد مواجه شده و به تعویق بیافتد سبب بی‌رغبتی خریداران خارجی خواهد شد، لذا توجه به این مهم، بسیار ضروری بوده که در مبحث "تحویل به موقع کالا به مشتری"، حمل و نقل یکی از ارکان حیاتی و بسیار موثر است و مشکلات موجود در بحث کشتیرانی و یا مشکلات حمل و نقل جاده‌ای کشور، این مهم را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

انتظار شما از آقای وزیر چیست؟

بخش‌های مختلف اقتصادی درخواست‌های متفاوت و متنوعی از دولت‌مردان داشته و انتظار دارند که مشکلات موجود حل شده و انتظارات آنان نیز برآورده شود و این در حالی است که نباید زیرساخت‌های موجود برای حل مشکلات در کشور و وضعیت کنونی کشور دور از نظر گرفته شود، نباید فراموش کرد که مشکلات و بحران‌ها با اتحاد و همدلی و سیاست‌گذاری و اجرای درست برطرف می‌شود ولی با این وجود دولت‌مردان نیز باید درخواست‌های اقشار مختلف را بشنوند؛ بفرمایید انتظار شما از آقای وزیر چیست؟!

گزارش از: پریسا یوسفی ـ خبرنگار ایسنا (منطقه زنجان)


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید