ارابه‌های مرگ در اصفهان چه می‌کنند؟

ورود خودروهای سنگین در طول روز، به شهر ممنوع است، با این حال روز شنبه، یک کامیون حمل سیمان در شهر اصفهان جان یک شهروند را گرفت و به پانزده خودروی دیگر خسارت زد.

به گزارش ایسنا، شنبه گذشته، ساعت 13 و 40 دقیقه، یک خودرو میکسر حامل چندین تن بتن، با ورود به خیابان مطهری، منجر به ایجاد یک تصادف زنجیره‌ای شده و بعد از وارد کردن خسارت به پانزده خودرو سواری، بر روی یک پژو پارس سقوط کرده و راننده را می‌کشد.

این در حالی است که تردد خودروهای سنگین در طول روز در شهر ممنوع است و خودروهای ساختمانی به خصوص در موارد خاص و با شرایطی ویژه، با رعایت اقدامات ایمنی و داشتن معاینه فنی معتبر، می‌توانند به تعداد محدود در شهر تردد کنند. 

این قانون در وهله نخست، به دلیل خطراتی است که تردد این خودروها در شهر به دلیل اندازه‌های بزرگشان ایجاد می‌کنند. همچنین آلودگی‌هایی که این خودروها برای شهر به همراه دارند در کیفیت هوای طول روز بسیار تاثیرگذار است.

نیم نگاهی به خیابان‌های شهر نشان می‌دهد تردد خودروهای سنگین در طول روز چندان هم "در شرایط خاص" رخ نمی‌دهد و شمار این خودروها قابل توجه است. سوال این است که این ارابه‌های مرگ در شهر چه می‌کنند؟ به خصوص که صدور مجوز تردد خودرو، برای خزانه دولت درآمد دارد.

ابوالقاسم چلمقانی- رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان معتقد است تردد خودروهای سنگین در طول شب نیز برای شهروندان موجب نارضایتی می‌شود. او می‌گوید درخواست‌های زیادی از جانب شهروندان عنوان می‌شود که نباید خودروهای سنگین در طول شب کار کنند.

چلمقانی می‌گوید با وجود پروژه‌های عمرانی بسیار زیادی که در سطح شهر از جمله مترو، تقاطع‌های غیر همسطح و ساختمان‌سازی مردم وجود دارد ناچار هستیم در ساعات غیر پیک، اجازه تردد به برخی از این خودروهای سنگین را صادر کنیم.

رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان در حالی از لزوم صدور مجوز تردد در طول روز و مغایر با قانون به دلیل پروژه‌های عمرانی سخن می‌گوید که اطلاعی از مقصد و پروژه مربوط به این میکسر بتن حادثه آفرین نداشته و تنها از شرکت دارنده این دستگاه نام می‌برد. این میکسر بتن متعلق به شرکت بنیاد بتن اصفهان است؛ یکی از شرکت‌های قدرتمند و متنفذ کشور در امر بتن آماده و سازه‌های بتنی.

به هر روی چلمقانی باور دارد از ساعات یک تا پنج بعد از ظهر می‌توان بنابر قانون برای تردد آنها مجوز صادر کرد و "نمی‌توان ساخت و ساز مردم را خواباند!". به هر حال رییس پلیس راهور می‌گوید به تعداد خاصی این مجوز صادر می‌شود و اگر جلوی آنها گرفته نشود تعداد بسیار زیادی خواهند بود.

وی همچنین تاکید می‌کند "به این سادگی مجوزی برای تردد خودرو سنگین در شهر صادر نمی‌شود". چلمقانی مدعی است این خودرو بار بتن به همراه داشته همین مساله موجب شده است راننده در کنترل وسیله ناتوان باشد.

از طرفی از آنجایی که این خودرو مجوز تردد داشته، به طور حتم باید معاینه فنی خودروهای سنگین را نیز دارا باشد. چرا که بدون معاینه فنی، صدور مجوز تردد در شهر ممنوع است. با این حال تصاویر نشان می‌دهد برچسب معاینه فنی که باید بر روی شیشه جلوی خودرو قرار داشته باشد، نصب نشده است.

چلمقانی می‌گوید راننده از آنجایی حامل بتن بوده و خودرویی چندتنی را هدایت می‌کرده باید پیش از قرارگیری در شیب، از دنده سنگین استفاده می‌کرد که رعایت نکردن این مساله موجب شده است این حادثه به وقوع بپیوندد.

اما جواد درستکار- مدیر مرکز اطلاع‌رسانی پلیس اصفهان به ایسنا می‌گوید خودرو بتن پر نبوده که اگر چنین بود قطعا خسارت‌ها و تلفات این حادثه بیش از این بود. از طرفی جمشید جمشیدیان- رییس ستاد معاینه فنی شهرداری اصفهان گفته این خودرو هرگز در مراکز شهرداری اصفهان معاینه فنی را نگذرانده است. با این حال ممکن است در مراکز سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای معاینه شده باشد.

در هر حال آنچه باید مدنظر قرار بگیرد اینکه تردد خودروهای سنگین در طول روز در شهر باید چنان محدود و انگشت شمار باشد که ماموران پلیس راهور با مواجهه با هر خودرو سنگین، آن را متوقف کرده و مدارک تردد آن را بررسی کنند. این در حالی است که امروز چنان تردد خودروهای سنگین با همه آسیب‌هایشان در طول روز در اصفهان روتین شده است که کمتر مامور راهنمایی و رانندگی با مشاهده خودرو سنگین آن را متوقف می‌کند. چه بسا بسیاری از خودروهای سنگین موجود در شهر جواز تردد هم نداشته باشند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید