یک استاد اقتصاد:

توسعه کشور از کانال توسعه انسانی می گذرد

یک استاد اقتصاد گفت: دکتر بهشتی حداقل ۵۰ سال از مردم زمان خود جلوتر بود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، عبدالحسین ساسان در آیین نکوداشت نودمین سالروز تولد شهید آیت الله دکتر بهشتی در دانشگاه اصفهان در خصوص اندیشه اقتصادی شهید بهشتی، اظهار کرد: دکتر بهشتی سیره ای گویا از اسلام را ارائه می داد. این سیره علاوه بر گفتار در چهره و رفتار او نمایان بود.

وی با بیان اینکه شخصیت شهید بهشتی در تاریخ روحانیت منحصر به فرد و استثنایی است، افزود: افرادی تنها با توجه به سیمای او جذب اسلام می شدند.

این استاد اقتصاد با اشاره به اینکه دکتر بهشتی به همراه امام موسی صدر، دبیرستان دین و دانش را احداث کرد، ادامه داد: ایشان اهمیت شگفت انگیزی برای دانش قائل بود و تمام عمر خود را برای آموزش و کادرسازی صرف کرد. در این دبیرستان دانش آموزان از آزادی بی نهایت برای طرح مسئله برخوردار بودند و مدیر آن یعنی دکتر بهشتی بسیار انتقادپذیر بود و تمام دانش آموزان را با این روحیه تربیت می کرد. به منتقدین به جای تنبیه امتیاز می داد. بنابراین وی با برخورد مناسب و روی گشاده شبهات را پاسخ می گفت و با این کردار افراد را برای کادرسازی جذب می کرد.

ساسان افزود: زندگی دکتر بهشتی بی ریا بود. او حداقل ۵۰ سال از مردم زمان خود جلوتر بود. مثلا در زنگ ورزش لباس ورزشی که نشانه تجدد در آن زمان بود را می پوشید و ورزش می کرد.

وی ادامه داد: شهید بهشتی در مقابل کتاب طلاق و تجدد به عنوان کتاب مورد توجه محافل مذهبی آن زمان یک تنه مقابله می کرد و بر تشویق نکات مثبت تجدد و نادیده گرفتن جنبه های منفی تجدد تاکید می کرد. بنابراین باید بسیاری از شاگردان شهید بهشتی جزو سرمایه های کشور محسوب شوند.

وی با بیان اینکه مجتهدین خط شکن چراغ اجتهاد را حفظ کردند، افزود: شهید بهشتی زمانی که در مسائل فقهی به نتیجه می رسید در مقابل هر فرد قدرتمندی بسیار قوی و سرسختانه از موضع خود دفاع می کرد. 

این استاد اقتصاد با اشاره به اینکه توسعه کشور و جامعه از کانال توسعه انسانی می گذرد، تاکید کرد : حدود ۷۰ درصد هوش، استعداد و خلاقیت تا سن یک سالگی شکل گرفته است. بخش عمده آموزش و پرورش، مهد کودک و قبل از دبستان است. در دنیا برای تربیت انسان های فرهیخته و توسعه یافته، بسیار در این بخش سرمایه گذاری می کنند.

ساسان با بیان اینکه در حال حاضر در یک بن بست شدید در عصر شتاب علمی در تاریخ هستیم، ادامه داد: در هر دو سه روز، تعداد مقالات علمی ۲ برابر می شود. به سمت دنیای ناشناخته و عجیب می رویم. در آینده به علت پیشرفت پزشکی حجم زیاد سالمندان و کسری صندوق های بازنشستگی روبه رو می شویم.

وی با بیان اینکه برای ورود به دنیای هوش مصنوعی و بسیار شگفت انگیز آماده نیستیم، افزود: اکنون در اعصار گذشته به سر می بریم و مسائل عصر جدید را باید از نو دید و شنید و آموخت و به بحث گذاشت. امیدوارم بحران های در پیش رو را به سلامت بگذرانیم.

این استاد اقتصاد با اشاره به اینکه مردم شاهد تصفیه حساب های خشن نسبت به فعالان اقتصادی هستند، ادامه داد: بنابراین آن ها نمی توانند هزینه سنگین ایجاد تشکل، حزب و ورود به صحنه را بپردازند. داشتن حزب با  نبود روحیه انتقاد در مسئولان بی فایده است.

ساسان افزود: در مسائل زندگی و انتخابات، انتخاب بد از بدتر لازم است. همچنین نیاز به نسلی از فیلسوفان، اقتصادانان، نویسندگان و رمان نویسان داریم.

وی با اشاره به اینکه باید بستر فرهنگی آماده شود، ادامه داد: فرهنگ به همت، نبوغ و ظرافت خاص نیاز دارد. همچنین باید با ضرب المثل های تاریخی مبارزه کنیم. مثلا "این نیز بگذرد"، اما آثارش میلیون سال باقی می ماند و ضرب المثل قناعت که مفهوم قناعت برای مصرف است و به کار و تولید مربوط نمی شود.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید