امسال صورت گرفت؛

پذیرایی از 160 هزار زائر کربلا در موکب حضرت فاطمه معصومه(س)

‌مدیر موکب آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها با اشاره به رویکرد فرهنگی این موکب گفت: اعزام سفیران کریمه به مواکب مختلف و برگزاری مراسم‌های مذهبی از جمله محافل قرآنی و نمازهای جماعت با استقبال پرشور زائران اربعین حسینی روبرو شد.

به گزارش ایسنا منطقه قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین صفر فلاحی شب گذشته در آیین شکرانه خدمت در موکب آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) که در شبستان نجمه خاتون(س) برگزار شد، ضمن تقدیر از تلاش خادمان حرم مطهر در راستای ارائه خدمت به زائران اربعین حسینی در عمود 1080 اظهار کرد: در حوزه فنی و مهندسی نیروهای مختلف تلاش کرده‌اند تا مقدمات و زیرساخت‌های مورد نیاز را فراهم سازند.

معاون فرهنگی حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) با اشاره به اینکه در حوزه امنیت و حراست نیز خادمان تلاش‌های بسیاری را دنبال کردند، تصریح کرد: در راستای ارائه خدمات رفاهی و اسکان نیز ایجاد ایستگاه‌های صلواتی، اسکان دادن به زائران و رفع دغدغه‌های زائران دنبال شده است.

وی از ارائه خدمات رفاهی از جمله تعمیر ویلچر و کفاشی به 60 هزار نفر یاد و خاطرنشان کرد: امسال در مهمانسرای موکب حرم مطهر از 160 هزار زائر پذیرایی شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین فلاحی با بیان اینکه خادمان افتخاری موکب حرم مطهر روزانه هفت تن آرد را به نان تبدیل و در میان زائران توزیع می‌کردند، عنوان کرد:‌ در حوزه فناوری و اطلاعات نیز زمینه ایجاد ارتباط زائران با خانواده‌هایشان فراهم شد.

وی از تلاش خدام در راستای فضاسازی موکب حرم مطهر تقدیر کرد و افزود: دو هزار و 500 دقیقه ارتباطات زنده که در موکب حرم مطهر رقم خورد اتفاق بزرگ و قابل تقدیری است که در این راستا باید از صدا و سیما و عوامل مرتبط تقدیر کنیم.

مدیر موکب آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها خاطرنشان کرد: امسال در حوزه خدمات فرهنگی ویژه خواهران برنامه‌های مختلفی اجرا شد؛ غرفه کودک و نوجوان موکب آستان مقدس نیز یکی از شلوغ‌ترین غرفه‌های موکب بود که روزانه نزدیک به 100 کودک به آن مراجعه می‌کردند.

وی با تاکید بر اینکه امتیاز مهم موکب حرم مطهر داشتن رویکرد فرهنگی بوده است، تصریح کرد: اعزام سفیران کریمه به مواکب مختلف و برگزاری مراسم‌های مذهبی از جمله محافل قرآنی و نمازهای جماعت با استقبال پرشور زائران اربعین حسینی روبرو شد.

انعکاس 2500 دقیقه پخش زنده از موکب حرم حضرت معصومه(س)

در این جلسه همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین عرفاتی نماینده شورای معارف سیما در اربعین شب گذشته در آیین شکرانه خدمت در موکب آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) که در شبستان نجمه خاتون(س) برگزار شد، با اشاره به اینکه قرارگاه رسانه‌ای موکب 1080 فعالیت خود را به شیوه مطلوب در ایام اربعین دنبال کرده است، اظهار کرد: برای صدا و سیما افتخاری است که توانسته در موکب حرم مطهر خدمات رسانه‌ای خود را در اربعین دنبال کند.

وی با بیان اینکه در ایام اربعین با شبکه‌های مختلف استانی و ملی ارتباط زنده برقراری شده است، اضافه کرد: شبکه‌های برون‌مرزی همانند سحر آذری، عربی و اردو زبان است نیز از قرارگاه رسانه‌ای موکب حرم مطهر به شیوه مطلوب استفاده کردند.

نماینده شورای معارف سیما در اربعین خاطرنشان کرد: قرارگاه رسانه‌ای موکب حرم مطهر با برقراری 130 ارتباط با شبکه‌های مختلف رسانه‌ای انعکاس دو هزار و 500 دقیقه برنامه پخش زنده از کشور عراق را رقم زد.

وی یادآور شد: امسال 48 اس‌ان‌جی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ویژه مراسم اربعین حسینی در کشور عراق مستقر شد که در روز اربعین توسط آمریکایی‌ها خاموش شد اما با ایجاد تغییراتی توانستیم مشکل را رفع و ارتباط‌های رسانه‌ای را برقرار کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عرفاتی اضافه کرد: برای رشد کمی و کیفی قرارگاه رسانه‌ای موکب حرم مطهر نیز پیشنهادات مشخصی وجود دارد که امیدواریم به آن‌ها توجه شود؛ روایت‌گری و بازخوانی معجزه حرکت پیاده‌روی اربعین حسینی در طول تاریخ می‌تواند در حوزه رسانه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

خدمت به زائران باید از هر حاشیه‌ای دور باشد

تولیت حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) با بیان اینکه فعالیت موکب حرم مطهر به ایام اربعین محدود نمی‌شود، گفت: این موکب باید در طی سال از زائران حسینی میزبانی کند و در این راستا امیدواریم به صورت گسترده‌تر از مشارکت خیرین مردمی استفاده شود.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سید محمد سعیدی هم در این مراسم ‌با اشاره به اینکه موکب و موکب‌داری شرایط و الزامات خاص خود را دارد، اظهار کرد: تلقی ما از موکب‌داری این است که پذیرایی از زائران امام حسین(ع) ‌رسالتی الهی و دینی است که زیباترین، خالصانه‌ترین و هنرمندانه‌ترین نوع پذیرایی  را در مواکب عراقی مشاهده می‌کنیم.

وی اضافه کرد: بدون هیچ مبالغه و بدون نادیده گرفتن تلاش موکب‌داران مختلف در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی باید موکب‌داری را از عراقی‌ها یاد بگیریم که در جایگاه نخست موکب‌داری قرار دارند.

تولیت حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) با بیان اینکه نقش اول میزبانی از زائران اربعین حسینی به عراقی‌ها اختصاص دارد، گفت: ایرانی‌ها و علاقه‌مندان به اهل‌بیت(ع) از کشورهای مختلف مکمل حرکت عراقی‌ها هستند.

وی با اشاره به اینکه مواکب ایرانی در ابعاد مختلف باید به نکته‌هایی توجه داشته باشند، عنوان کرد: برخی عراقی‌ها اعتقاد دارند که اگر در ایام اربعین حسینی از مهمان امام حسین علیه‌السلام پذیرایی نکنند، مورد عذاب الهی واقع شده‌اند؛ این افراد برای میزبانی از زائر اربعین از همه دارایی خود می‌گذرند.

آیت‌الله سعیدی بر لزوم ارتباط میان مواکب ایرانی و عراقی تاکید و خاطرنشان کرد: همانطور که در موکب حرم مطهر با استفاده از ظرفیت سفیران کریمه این موضوع مهم دنبال شده است، در مواکب دیگر نیز باید برای ارتباط‌‌گیری برنامه‌ لازم دنبال شود.

وی با تاکید بر اینکه حفظ حرمت میزبانی عراقی‌ها در اربعین حسینی برای مواکب ایرانی لازم است، گفت: خدمت به زائران اربعین حسینی باید از هر حاشیه‌ای دور باشد تا حماسه و معنویت کربلا حفظ شود.

امام‌جمعه قم خاطرنشان کرد: در مواکب اربعین باید با کمترین امکانات و نیروها بیشترین خدمات را به زائران حسینی ارائه دهیم که این اقدام هنر بزرگی است که نیازمند هنرمندان خلاق است.

وی ادامه داد: کار فرهنگی در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی این نیست که مزاحم استراحت زائران شویم و به خود اجازه نمی‌دهیم که برای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی مانع پیاده‌روی زائران باشیم.

آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه فعالیت موکب حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) به ایام اربعین محدود نمی‌شود، مطرح کرد: این موکب باید در طول سال از زائران حسینی میزبانی کند و در این راستا امیدواریم به صورت گسترده‌تر از مشارکت خیرین مردمی استفاده شود.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید