انتقاد عجیب نخست وزیر مالزی

تاثیرگذاری شیل آمریکا بیشتر از اوپک است

  • تاریخ انتشار : 1397/8/22 ساعت : 11:44 - 5 سال قبل
  • از گروه : اقتصادی
  • زیرگروه : انرژی
نخست وزیر مالزی در اظهاراتی عنوان کرد اوپک در تثبیت قیمت‌های نفت تاثیرگذار نبوده و بازار به تولید شیل آمریکا وابستگی بیشتری نسبت به اقدامات این گروه دارد.

به گزارش ایسنا، ماهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی، این اظهارات را کمتر از یک ماه به زمان برگزاری نشست رسمی اوپک و متحدان‌اش در وین برای رای‌گیری درباره تصمیم سیاست آینده‌شان مطرح کرد.

وی به شبکه سی ان بی سی گفت: اوپک کارآمد نبوده است. این گروه همیشه با دیگران اختلاف نظر دارد بنابراین نمی‌تواند تصمیم بگیرد. نخست وزیر مالزی این پرسش را مطرح کرد که آیا این گروه باید اقدامات بیشتری برای تثبیت قیمت‌های نفت انجام دهد. وی در ادامه افزود: آنچه که اهمیت بیشتری دارد تولید نفت شیل از آمریکا است.

این اظهارات در حالی مطرح شد که کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک که روز یکشنبه در ابوظبی دیدار کرد، اعلام کرد عرضه نفت سریع‌تر از تقاضا رشد کرده و این اتحاد ممکن است ناچار باشد دور جدیدی از کاهش عرضه را اجرا کند.

قیمت‌های نفت که از بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۴ به پایین ۳۰ دلار در اواخر سال ۲۰۱۶ سقوط کرده بود، پس از اقدام اوپک در محدود کردن عرضه از ابتدای سال ۲۰۱۷ بهبود یافته بود. با این حال تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین، افزایش نرخ‌های بهره و سقوط ارزش ارزهای بازارهای نوظهور، نگرانی‌ها را نسبت به کندی رشد اقتصادی و تقاضا برای نفت برانگیخته است.

نخست وزیر مالزی گفت: ما به درآمد نفتی وابسته نیستیم، همان‌طور که می‌بینید ما تولید کننده کوچک نفت هستیم و تولید ۶۰۰ هزار بشکه در روز ما با کشورهایی مانند عربستان سعودی که کاملا به درآمد نفتی وابسته است، قابل مقایسه نیست. ما منابع دیگر درآمد داریم. ما روغن پالم زیادی تولید می‌کنیم و همچنین ۸۲ درصد از صادرات ما کالاهای تولیدی است. بنابراین چه‌طور می‌توانید بگویید که ما به درآمد نفتی وابسته هستیم، در حالی که این‌طور نیست.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید