عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس:

حضور کشتی‌های چینی با رانت گره خورده است/ اعلام‌کنندگان آمار بیکاری در هرمزگان در خواب هستند

  • تاریخ انتشار : 1397/8/23 ساعت : 10:41 - 5 سال قبل
  • از گروه : سیاسی
  • زیرگروه : مجلس
‌عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس با اذعان به اینکه برخی در مورد نرخ بیکاری در هرمزگان با ارائه آمار 8.4 درصدی، آمار واهی می دهند و در عالم خواب به سر می‌برند، افزود: هم اکنون ۳۰۰ هزار بیکار در هرمزگان وجود دارد که اکثرآنها فارغ التحصیل دانشگاه ها هستند در حالی که مجموع ظرفیت اشتغال صنایع استان ۳۰ هزار نفر است و این نشان دهنده آمار 26 درصدی بیکاری در استان هرمزگان است.

‌به گزارش ایسنا، ‌احمد مرادی عصر گذشته(22 آبان) در نشستی خبری، در خصوص مشکلات صید سنتی در هرمزگان افزود: کشتی های چینی تا پیش از این، با پرچم کشور خودشان در آب های خلیج فارس و دریای عمان به صید و صیادی مشغول بودند.

مرادی حضور کشتی های چینی را ظلم بزرگی نسبت به صیادان سنتی هرمزگان، بوشهر، خوزستان و سیستان و بلوچستان دانست و افزود: یکی از دلایل اصلی کاهش صید در استان های جنوبی به ویژه هرمزگان همین موضوع است.

عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس با بیان اینکه شک نکنید که پشت این ماجرا رانت وجود دارد و ما نمایندگان مردم این موضوع را از هر طریق تا حصول نتیجه دنبال خواهیم کرد، گفت: من طرح سوال ملی کردم و در کمیسیون قانع نشدم و باید وزیر به صحن مجلس بیاید و پاسخگو باشد.

وی همچنین از طرح سوال از وزیر نفت در خصوص چرایی اعطا سوخت یارانه ای به کشتی های چینی و پیگیری تا حصول نتیجه لازم خبرداد.


مرادی میزان رضایت خود از عملکرد استاندار هرمزگان طی مدت یکسال حضورش در استان را مثبت دانست و عنوان کرد: اجازه دهید تا در ادامه کار تحقق اولویت ها و حصول نتیجه را مشاهده کنیم اما تاکنون عملکرد ایشان در حوزه پیگیری از مرکز و اجرا مثبت است و سعی ما بر این است تا در چارچوب تعامل، مسایل و مشکلات استان را حل و فصل کنیم.

وی به حضور خود در روستاها و بررسی مشکلات روستائیان اشاره و تصریح‌کرد: به شوراها و دهیاری‌ها تاکید شده که قدرت و جسارت پیدا کنند تا در جهت استیفای حقوق مردم گام بردارند و حضورم در روستاها تنها به دلیل تسریع در انجام امور است.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس در ادامه در پاسخ به پرسشی در رابطه با عملکرد نمایندگان استان، گفت: همه مسائل و مشکلات استان را در سه سطح ریز، متوسط و کلان دسته بندی کرده ام و براساس یک برنامه ریزی زمانبندی شده به دنبال پیگیری برای حل آن هستم.

وی با اشاره به انتقاد برخی افراد از حضورش در روستاها و نشستن پای درد دل روستانشینان، افزود: برخی از بنده ایراد می گیرند که کار یک نماینده جاده کشیدن، برق و آبرسانی و ... در روستاها نیست؛ به نظر شما آیا اگر نماینده مردم با حضور در روستا دهیار و شورا را برای پیگیری و احقاق حقوق مردم تشویق کند کار بدی انجام داده است.

مرادی به پیگیری هایش در زمینه افزایش سهم استان از مازاد درآمدها اشاره و تصریح کرد: هم اکنون یک‌هزار میلیارد تومان از محل مالیات ارزش افزوده در استان هرمزگان در حال توزیع است.

وی همچنین با اشاره به ورود ۷۰۰ لیتر فاضلاب در ثانیه به دریا در شهر بندرعباس، بر مهار پساب و استفاده از آن برای آبیاری فضای سبز تاکید کرد و گفت: معمولا دیگر استان ها اجازه ورود فاضلاب به دریا را نمی‌دهند، متاسفانه هرمزگان، تنها استانی است که نتوانسته ورود فاضلاب به دریا را مهار کند، شهرداری باید از ورود فاضلاب به دریا جلوگیری و از آن برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کرد، اصحاب رسانه باید تا حصول نتیجه، این موضوع را پیگیری کنند.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس در رابطه با وضعیت مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان نیز گفت: تا کنون چند نفر با مشورت استاندار به وزارتخانه جهت انجام مصاحبه رفته اند و قرار است تا هفته آینده تعیین تکلیف شود و در سفرم به تهران این موضوع را به طور حتم پیگیری می‌کنم.

وی افزود: همچنین از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد عدم حمایت از جوانان و بانوان در عرصه فرهنگ و هنر سئوال داشتم که از بنده فرصتی خواستند تا آن را برطرف کنند.


مرادی در خصوص آخرین وضعیت پرونده آلومینیوم المهدی، اظهار کرد: به عنوان مخالف فساد و رانت پای موضوع پرونده آلومینیوم همچنان ایستاده ام و اصل واگذاری در دست بررسی است و در ضمن باید یادآوری کنم که با ورودم به این موضوع از اخراج ۶۰۰ نفر از کارگران این مجتمع جلوگیری شد.

وی در پاسخ به طرح موضوع دخالت نمایندگان در انتصاب ها، عنوان کرد: بنده خودم چنین روحیه ای ندارم و زمانی هم که فرماندار بودم چنین اجازه ای را به احدی نمی دادم و اختیار کامل انتصاب ها با شخص استاندار است اما در بعضی از موارد نیز با نمایندگان مشورت می کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس به موضوع فروچاله ها پرداخت و وضعیت دشت میناب را وحشتناک ارزیابی کرد و گفت: به عنوان عضو کمیسیون انرژی از دشت میناب و فروچاله ها بازدید داشتم و گزارش آن را نیز به کمیسیون اعلام کردم که قرار شد چند نفر از اعضای کمیسیون با سفر به میناب از وضعیت دشت آن و فرونشست ها بازدید داشته باشند و هنوز پیگیر موضوع هستم و تا جایی که وظیفه ایم اقتضا کند، کوتاه نخواهم آمد.

وی افزود: در رابطه با دلایل بی توجهی سازمان زمین شناسی در رابطه با بحث فروچاله ها باید گفت که متاسفانه در این زمینه همگرایی لازم وجود ندارد و پیگیری بیشتر نماینده شرق استان و کمک از تمامی نمایندگان مجلس و استاندار را طلب می کند.

مرادی در پاسخ به سوالی در رابطه با تقسیم کار نمایندگان، اظهار کرد: اینکه کسی بگوید تقسیم کار شده که مرادی به روستاها سرکشی کند و فلانی در مرکز کارهای کلان را پیگیری کند کذب محض است و اصلا چنین چیزی صحت ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به طرح مطالبه گری از سوی برخی از جوانان تازه دست به قلم شده در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: به این افراد می گویم که قدر مطالبه گری و چارچوب های آن را بدانید زیرا باید برای گرفتن حق و حقوق مردم باید یکصدا شویم.


این نماینده مجلس در توضیح وضعیت بلاتکلیفی جذب نیرو در پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس نیز گفت: با احدی تعارف ندارم و باید از ظرفیت نیروهای بومی استفاده شود و بنا به تاکید استاندار هرمزگان، تمامی قبول‌شدگان بومی در آزمون استخدامی الزاما باید در مصاحبه نیز پذیرفته شوند و در همین خصوص جلسه ای با مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس برگزار و این موضوع را پیگیری می کنم.

وی با اذعان به اینکه برخی در مورد نرخ بیکاری در هرمزگان با ارائه آمار 8.4 درصدی، آمار واهی می دهند و در عالم خواب به سر می برند، افزود: هم اکنون ۳۰۰ هزار بیکار در هرمزگان وجود دارد که اکثرآنها فارغ التحصیل دانشگاه ها هستند در حالی که مجموع ظرفیت اشتغال صنایع استان ۳۰ هزار نفر است و این نشان دهنده آمار 26 درصدی بیکاری در استان هرمزگان است.

مرادی با اشاره به علت تاخیر در انتصاب مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان، وجود اختلاف‌نظرها در بین نمایندگان استان را دلیل این تاخیر عنوان کرد و افزود: تاکنون 7 تا 8 گزینه برای مصاحبه به وزارت آموزش و پرورش معرفی شده اند اما در این بین تنها از سوی استاندار آقایان دادی زاده و بیت اللهی به صورت کتبی معرفی شده اند و تمامی مجمع نمایندگان جز نماینده شرق هرمزگان با انتخاب آقای دادی زاده موافق هستند.

وی با بیان اینکه قول استفاده از مدیرکل فعلی آموزش و پرورش هرمزگان در وزارتخانه مربوطه داده شده است، ادامه داد: از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام شد تا دادی زاده به استانی دیگر رود و فردی از استانی دیگر به هرمزگان بیاید اما با پیشنهاد انتصاب نیروی غیربومی برای مدیرکل آموزش و پرورش استان مخالفت کردیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه استاندار باید خود به وزارت آموزش و پرورش رفته و پرونده انتصاب مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان را ببندد، خاطرنشان کرد: معطلی هرچه بیشتر در انتصاب مدیرکل آموزش و پرورش هرزگان لطمات جبران ناپذیری بر پیکره این نهاد مهم خواهد زد.

مرادی در خصوص اتفافات صورت گرفته در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: بنده شاید تنها یکبار مختاری را پیش از انتصاب دیده بودم و به هیچ وجه با انتصابش موافق نبودم و از حکم مدیرکلی اش مطلع نبودم و از وی حمایت نکردم.


وی با بیان اینکه پیش از آن نیز دو فرد بومی از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان معرفی شدند که مونسان با انتصاباشن مخالف بود، اضافه کرد: سپس پیشنهاد دکتر برومند ارائه شد که با توجه به شناخت کامل مونسان از وی، به دنبال انتصابش در خوزستان بود که برومند مخالفت کرد و پس از اتفاقات پیش آمده این بار استاندار خود نام بروند را به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد و مورد موافقت قرار گرفت.

عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس با اشاره به اینکه طبق دستور استاندار از محل مازاد ارزش افزوده و عوارض آلایندگی نیز 13 میلیارد تومان طبق توافق صورت گرفته به حساب شهرداری بندرعباس واریز شده است، اضافه کرد: این پول باید طبق توافق پرداخت شود و معطلی آن معنا ندارد و طبق صحبتی که با استاندار و معاون عمرانی اش داشتم مصوبه کمک به تیم فوتسال آذرخش در فرمانداری بندرعباس قرار دارد که باید کمیته تطبیق به آن پاسخ دهد که طبق صحبت های صورت گرفته بزودی این امر رخ می دهد و کمک مالی به تیم آذرخش باید از جانب شهرداری بندرعباس پرداخت شود.

وی در خصوص میزان حقوق یک نماینده مجلس گفت: بنده 5 میلیون و 700 هزار تومان میزان حقوقم است که با سایر هزینه ها شامل تلفن همراه، دفتر، آب و برق، بلیط، نوشت افزار و سایر هزینه های جانبی ذکر شده در قانون به 15 میلیون تومان میزان پرداختی ها می رسد.

مرادی همچنین درباره احتمال جابجایی استاندار هرمزگان اظهار کرد: در مقطعی حتی معاون اول رئیس‌جمهوری از همتی به‌عنوان گزینه استانداری تهران نام می‌برد و نمایندگان استان فارس و مازندران در خصوص عملکرد فریدون همتی سوالاتی می پرسیدند اما به نظر می‌رسد این مباحث تمام‌شده باشد و اگر اتفاق خاصی نیفتد، استاندار فعلی در استان ماندنی است و به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

وی با اشاره به عدم تصویب طرح شفاف‌سازی در مجلس گفت: با این طرح موافق بودم و به آن رأی مثبت دادم؛  اما متأسفانه علی‌رغم توافق قبلی تنها ۵۰ نفر از نمایندگان به آن رأی دادند و درنهایت تصویب نشد.


نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی‌آباد، ابوموسی و بندر خمیر در مجلس در آخرین بخش از سخنان خود با اشاره به برخی نابسامانی‌ها در بازار هرمزگان و مشکلاتی که در تأمین مایحتاج مردم وجود دارد، اظهار کرد: دلیل گرانی مرغ و ماهی در استان خروج این اقلام از استان اعلام‌ شده اما حل نشدن مشکلات بازار را ناشی از سوءمدیریت می‌دانم.

مرادی در خصوص شرایط اقتصادی فعلی در کشور، اظهار کرد: مجلس از 5 سوال مطرح شده از رئیس جمهور از 4 مورد آن قانع نشد و رأی منفی داد و باید این موضوع به قوه قضاییه می رفت که همچنان این موضوع مطرح است و باید گفت آن عزم و اراده جدی در دولت برای کاهش فشار اقتصادی بر مردم را مشاهده نمی کنم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ایجاد رانت در خرید و فروش زمین در شهرستان جاسک پس از صحبت های مطرح شده در خصوص ایجاد منطقه مکران، افزود: توسعه مکران به محض تصویب سبب شد بسیاری به دنبال خرید زمین در جاسک باشند که سازمان بازرسی ورود کرده و پرونده ای تشکیل شده و در حال جمع بندی هستند اما باید گفت در این زمینه رانت وجود داشت و باید سازمان بازرسی هر چه زودتر رأی لازم را صادر کند.

عضو کمیسیون انرژی در پایان در خصوص آب‌شیرین کن یک میلیون مترمکعبی بندرعباس، افزود: سرانجام سهم 30 درصدی استان هرمزگان نیز بر روی کاغذ آمد و مورد تأیید قرار گرفت و بزودی محل‌های تحویل این سهم نیز مشخص می شود و در آینده استان هرمزگان مشکلی در خصوص آب شرب نخواهد داشت.

تهیه و تنظیم از: امیرحسین طالبی، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج‌فارس


انتهای پیام

نظر خود را ثبت کنید