از «بهشت» فقط خاکستر مانده است

آنطور که روزنامه‌ها نوشته‌اند، اهالی شهر «پارادایس» تا قبل از اینکه دود سیاه و سوزان آتش وحشی جنگل‌های کالیفرنیا به نزدیک‌ترین فاصله با شهرشان برسد، اصلا فکرش را هم نمی‌کردند که قرار است در کمتر از چند روز، از پارادایس که قرار بود بهشت کوچکشان باشد، تنها تلی از خاکستر و اسکلت سوخته ساختمان‌ها باقی بماند.

۳۰ هزار نفر را به سرعت با هر وسیله امدادی که ممکن بود از شهر خارج کردند. با این حال، بعد از خاموش کردن آتشی که با باد به همه جای شهر سرایت کرده بود فهمیدند خیلی‌ها از ماشین‌های امدادی و فرمان تخلیه شهر جا مانده‌اند. تا اینجا دست کم ۴۸ جسد کشف شده است، برخی بیرون خانه خفه شده‌اند، برخی در خانه و برخی در ماشین‌هایشان؛ درست مثل آنها که در پمپی مردند. انگار بلای آسمانی آن طورها هم که می‌گویند به تاریخ نپیوسته است. حداقل نه الان.


از باقی‌مانده پیکرهای سوخته‌ای که از شهر پارادایس کشف‌ شده، نمونه DNA گرفته‌اند تا بتوانند هویتشان را معلوم کنند و بعد به خاک بسپارند اما وضعیت آنها که باقی مانده‌اند و از شهر فرار کرده‌اند حتی از این هم پیچیده‌تر است.

شهر پارادایس یک بار دیگر در سال ۲۰۰۸ درگیر چنین آتشی شده بود، البته نه به قدرت آتش فعلی، اما آن وقت هم دستور تخلیه فوری صادر شده بود و خیلی‌ها شهر را ترک کرده بودند. وقتی برگشتند البته شهر هنوز سر جایش بود یا حد اقل به آنچه باقی مانده بود، می‌شود گفت شهر. این بار ماجرا کمی فرق می‌کند. تقریبا تمام زیرساخت‌های شهر نابود شده است. مدرسه‌ها سالن‌های ورزش ساختمان‌های اداری و هر چیز دیگری که می‌شود در شهر وجود داشته باشد توسط آتش بلعیده شده. بیش از ۱۰۰ هزار بنا از بین رفته که اکثر آنها خانه‌های مردم بوده است.

رئیس پلیس شهر می‌گوید تا کنون بیش از ۱۱۰ نفر به عنوان شهروندان گمشده لیست شده‌اند؛ آدم‌هایی که کسی از حال و مکان آنها خبر ندارد و همین مساله باعث می‌شود خیلی‌ها فکر کنند تعداد کشته‌شده‌های آتش‌سوزی می‌تواند بیشتر از آن چیزی که تا الان اعلام شده است، باشد.




آتش‌نشان‌ها، پلیس و نیروهای امدادی در تلاش هستند که آتش وحشی کالیفرنیا را خاموش کنند. وسط این گیر و دار، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا آتش‌سوزی را به گردن سوءمدیریت مسئولان محلی انداخته و گفته کسانی که مراقبت از جنگل‌ها را به عهده دارند نباید اجازه دهند چنین اتفاق‌هایی رخ دهد، وگرنه نمی‌توانند بیش از این از بودجه دولت برای مدیرت جنگل‌ها استفاده کنند! این توییت درست در زمانی نوشته شده است که بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مردمی که در حوالی مناطق درگیر آتش زندگی می‌کردند ناچار به تخلیه خانه‌هایشان شده‌اند و معلوم نیست که بتوانند دوباره به جایی که در آن زندگی می‌کردند برگردند. چندتایی از چهره‌های دانشگاهی و تعدادی از شخصیت‌های مشهور هالیوود واکنش ترامپ نسبت به آتش‌سوزی کالیفرنیا را «بی‌شرمانه» خوانده‌اند.



برخی از شهروندانی که مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند می‌گویند سیستم‌های هشدار در مورد آتش‌سوزی به درستی کار نکرده است و آنها نتوانسته‌اند به‌موقع خانه‌هایشان را ترک کنند. گلایه‌ها بسیار زیاد است اما اریک ریبولد، یک افسر پلیس که خانه‌اش را در آتش‌سوزی از دست داده می‌گوید: «هیچ سیستم هشداری نمی‌تواند کامل باشد. ما مدت‌ها منتظر چنین فاجعه‌ای بودیم اما حالا مهم این است که همه ما با هم در حال زندگی کردن این وضعیت هستیم، همه در کنار هم باید با این موقعیت کنار بیاییم. هیچ کس نیست که از این حادثه متاثر نشده باشد».

رندی استمپ، شهروند دیگری که وقتی آتش وحشی به شهر پارادایس زد تنها کمتر از دو کیلومتر با موج آن فاصله داشت در این مورد می‌گوید: «ما شاهد بودیم که تانک‌های آب را به طرف آتش می‌برند و شاهد بودیم که دود از جنگل بلند می‌شود اما تا وقتی که هرم آتش به نزدیک خودمان نرسید نمی‌دانستیم خطر چقدر نزدیک است». او که توانسته با برادر و سگش از خانه فرار کند، می‌گوید: «همه چیز مثل عراق بود. همه چیز نابود شده است، درست مثل کابوس».



از بیشتر ساختمان‌های مهم شهر پارادایس تنها اسکلت باقی مانده است؛ شهری که بیشتر مردم آن بازنشسته هستند و اغلب وقتی تصمیم به فرار از شهر گرفتند در ترافیک راه‌های خروجی گیر کردند.

در طول روزهای گذشته، باد کار آتش‌نشان‌ها را برای خاموش کردن «شهر» سخت کرده است. هر بار که جهت باد تغییر کرده تلاش برای کنترل آتش شروع شده اما آتش‌نشان‌ها می‌گویند خودشان هم می‌دانند که وقتی باد دوباره به سمت شهر حرکت کند، آتش برمی‌گردد! مشکل بیشتر مردمی که شهر را ترک کرده‌اند البته «برگشتن آتش» نیست، مشکل بیشتر این است که آنها نمی‌دانند باید به «کجا» برگردند.

آنتونیو سانچز که بعد از تماس اقوامش از شهرهای دیگر در مورد آتش احساس خطر کرده و همراه دوست و دخترش شهر را ترک کرده می‌گوید: «فرصت نداشتیم هیچ چیز را برداریم. فقط هدیه‌های کریسمس را برداشتم. از خانه دیگر چیزی باقی نمانده است که بخواهیم به آن برگردیم».

کالر نیکسون که به همراه پدر و مادر پیرش شهر را ترک کرده است، می‌گوید: «نمی‌دانم مردم بعد از آتش‌سوزی قرار است سر چه کاری برگردند.»

ایسنا - فاطمه کریمخان

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید