از برگزاری جشن صد سالگی تئاتر کودک تا اجرای مشارکتی

برگزاری جشن صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان در یادمان جبار باغچه‌بان، نمایش مشارکتی «دوباره» و اجرای نمایشی از یک ضرب المثل گیلکی و... از جمله خبرهای جشنواره‌ی تئاتر کودک و نوجوان است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، آغاز مراسم جشن صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان روز پنجشنبه 24 آبان ماه با حضور هنرمندان و مسئولان تئاتر و تئاتر کودک و نوجوان همچنین مسئولان و مدیران شهرداری تهران و منطقه شهرری در مزار مرحوم جبار باغچه بان برگزار می شود.

این مراسم ساعت 10صبح در شهرری (منطقه 20 تهران) ، جنب نقش برجسته چشمه علی و بر مزار مرحوم جبار باغچه بان آغاز خواهد شد.

اردشیر صالح‌پور؛ قائم‌مقام دبیر بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان درباره این مراسم، گفت: بر اساس پژوهش‌های به‌عمل آمده میرزا جبار عسگرزاده که او را با نام جبار باغچه‌بان می‌شناسیم، فعالیت‌های تئاتری خود در زمینه تئاتر کودک را سال 1296 یا 1297 در شهر مرند آذربایجان آغاز کرده بود و همین تاریخ را به‌عنوان منشا تئاتر کودک در ایران قلمداد شده است. امسال که مصادف با یک‌صدمین سال از آغاز این حرکت فرهنگی است، از سوی اداره‌کل هنرهای نمایشی، بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان همدان و با همکاری بنیاد تئاتر کودک مراسم ویژه‌ای برگزار می‌شود.

وی در ادامه افزود: بزرگ‌داشت جبار باغچه‌بان که بانی و مبدع تئاتر کودک‌ونوجوان بوده است، طلیعه و آغاز رسمی جشنواره تئاتر کودک‌ونوجوان است و این مراسم در تهران و سر مزار این هنرمند مطرح برگزار می‌شود. این مراسم در قالب جشن صدسالگی تئاتر کودک‌ونوجوان در ایران برگزار می‌شود. در روز پنج‌شنبه؛ 24 آبان‌ماه هنرمندان در مزار جبار باغچه‌بان گردهم می‌آیند تا از خدمات و زحمات ارزنده ایشان درباره تئاتر کودک‌ونوجوان تقدیر به‌عمل آورند.

صالح‌پور درباره دست‌آوردهای این دوره از جشنواره برای بیشتر شناخته شدن جبار باغچه‌بان، توضیح داد: آرامگاه پدر تئاتر کودک ایران در شهرری و در منطقه چشمه‌علی (باغ سابق عباس میرزا) قرار داده شده است و بنا بر آن است که با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران و همراهی شهرداری منطقه 20 (شهر ری) آرامگاه ایشان و پس از مطالعات و پژوهشهای اولیه، به فضایی فرهنگی تبدیل شود. به این وسیله می‌توان به‌نوعی خدمات این استاد ارزنده معرفی و بازنمایی شود. در این مراسم مسئولان فرهنگی‌هنری، خانواده تئاتر کودک، ایران، متولیان ومتصدیان فرهنگی شهرداری تهران، دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان، اعضای هیات مدیره بنیاد نمایش کودک و انجمن تئاتر کودک‌ونوجوان خانه تئاتر حضور می‌یابند.

وی در ادامه افزود: همچنین کتاب خودنوشت که شرح زندگی جبار باغه‌بان است و از سوی فرهنگ‌سرای ارسباران منتشر شده است، در این مراسم رونمایی می‌شود. ستاد جشنواره با همکاری اداره‌کل هنرهای نمایشی از کلیه علاقه‌مندان و دوست‌داران تئاتر کودک‌ونوجوان دعوت می‌کند در این مراسم حضور پیدا کنند.

دومین مراسم گرامیداشت صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان ایران نیز در تاریخ جمعه 2 آذرماه در شهر همدان و با حضور مهمانان جشنواره ، هنرمندان و مسئولان استان همدان خواهد بود.

نمایش مشارکتی «دوباره» در جشنواره کودک و نوجوان

نمایش «دوباره» درباره آرزوهای کودکان زلزله‌زده کرمانشاه در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان اجرا می‌شود.

این نمایش درباره مادران و کودکان زلزله‌زده کرمانشاه است، کودکانی که پیش از وقوع زلزله یکسری آرزو دارند و بعد از وقوع آن اما آرزوهایشان کاملا تغییر می‌کند چون دیگر چیزی در زندگی ندارند و آرزوهایشان بسیار ساده‌تر از قبل شده است.

این نمایش بدون دیالوگ و با بهره‌گیری از موسیقی زنده و ترکیبی از حرکت و پرفورمنس اجرا می‌شود.

نمایش «دوباره» که در بخش خیابانی این دوره از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان اجرا می‌شود، نمایشی مشارکتی است که طی آن بازیگران کودک از تماشاگران کمک می‌گیرند تا در ساختن یک بنای جدید کمک کنند و با این کار، به کودکان زلزله‌زده امید ببخشند. 

گروه اجرایی این نمایش به شرح زیر هستند:طراح و کارگردان: مرجان مهرمنش، موسیقی: سارا حجت الاسلامی، بازیگران: سارا حجت الاسلامی، پروانه کوکبی فیضی، مهدی کرمی مصلح، حمیدرضا زارعی، سید سامان باب الحوایجی، محمد شاد، محمد صالح مختاری معین، بازیگران خردسال: شایان پیروز، دلارام قانعی.

مدت زمان این نمایش 15 دقیقه است.

اجرایی نمایشی از یک ضرب‌المثل گیلکی

«یه خال سر بنشینیم» از جمله نمایش‌هایی است که در بخش خیابانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان اجرا می‌شود.

نام این نمایش برگرفته از ضرب‌المثلی گیلکی است که مضمون آن درباره اتحاد و همبستگی است.

موضوع این نمایش که با کارگردانی محسن پورنظری و به عتوان کاری از شهر رودسر اجرا می‌شود، درباره صرفه جویی و استفاده درست از آب است. در این اثر نمایشی که ویژه گروه سنی کودک و نوجوان اجرا می‌شود، در چند قطعه کوتاه نمایشی چندین اشتباه متداول درباره شیوه‌های استفاده از آب توضیح داده می‌شود.

گروه اجرایی این نمایش به شرح زیر هستند:نویسنده و کارگردان: محسن پورنظری، مشاور کارگردان و طراح فضای کار: احمد الفتی‌فر، موسیقی: مجید رهبری آزاد، بازیگران: امید کفشدار، حوریه رجبی، بنفشه صالح پور، ابوالفضل زهرابی، رضا پور قصاب.

این نمایش کاری از گروه تئاتر «هوسم» رودسر است و نام آن ، نام قدیمی رودسر است.

بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از 29 آبان تا 3 آذر ماه با دبیری مریم کاظمی و به میزبانی شهر همدان برگزار می‌شود.

انتهای پیام 


نظر خود را ثبت کنید