در گزیده اخبار سیاسی ۲۳ آبان بخوانید؛

تعیین ضرب العجل برای بازنشستگان/اعدام سلطان سکه/انتخاب ۴ استاندار در هیات دولت و...

اعدام سلطان سکه و همدستش، واکنش رییس سازمان بازرسی کل کشور به خبر "دادگاهی شدن بازنشستگان از ۱۵ آذر"، دیدار مدال‌آوران ایران در بازی‌های پاراآسیایی با رهبرانقلاب، انتخاب استانداران همدان، کرمان، زنجان و سیستان در هیات دولت، ۴ سوال مطهری از مصباحی مقدم، احساس امنیت بالای ۸۰ درصدی زائران اربعین در کشور عراق، بی خبری ها از مانیفست نواصولگرایی و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز چهارشنبه، بیست و سوم آبان ماه ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا،  حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار مدال آوران و قهرمانان کاروان ورزشی جمهوری اسلامی ایران در بازیهای پاراآسیایی جاکارتا ۲۰۱۸،  یکی از نکات درس‌آموز در قهرمانی ورزشکاران جانباز و معلول را، به‌کارگیری ظرفیت های پنهان در وجود انسان برشمردند و تأکید کردند: یکی از مشکلات بزرگ کشور در شرایط کنونی، استفاده نکردن از ظرفیت های فراوان ملی همچون ظرفیت های جغرافیایی، فرهنگی، انسانی، منابع زیرزمینی، تجاری و رفت و آمدهای بین المللی است. در ادامه رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کردند: اگر از ظرفیت‌های ملی درست استفاده شود مشکلات اقتصادی حل خواهد شد.


پس از بازنشست شدن ۱۴ استاندار بر اساس قانون منع بکار گیری بازنشستگان،  در جلسه امروز هیات دولت استانداران استان‌های همدان، کرمان، زنجان و سیستان و بلوچستان از سوی هیات دولت انتخاب شدند و بر این اساس سید سعید شاهرخی به عنوان استاندار همدان، محمدجواد فدایی به عنوان استاندار کرمان، فتح الله حقیقی به عنوان استاندار زنجان و احمدعلی موهبتی به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان انتخاب شدند.

درهمین جلسه اعضای هیات دولت گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور از کلیات بودجه سال ۹۸ بررسی کردند.

رئیس جمهور هم با بیان اینکه مسیری که آمریکا در منطقه هم انتخاب کرده غلط است، گفت: آمریکایی‌ها حتماً در این راه شکست می‌خورند و راهی که انتخاب کرده اند راه غلط و راه اشتباهی است. اگر راست می‌گویند و دنبال امنیت منطقه هستند، راهش این نیست و اگر راست می‌گویند و به ملت و تاریخ ایران احترام می‌گذارند، راهش این نیست. انها مسیر غلطی را انتخاب کرده و خودشان را بیشتر در جهان رسوا  می کنند.


«مشخص نیست این مانیفست چه حرف تازه‌ای برای گفتن دارد.»، «ما که ندیده‌ایم و در جریانش هم نیستیم.»، «چیز تازه‌ای در آن نیست.» و «موضوع مانیفست در جلسات ما مطرح نشده»؛ اینها جملاتی است که محمدرضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی جمعیت مؤتلفه اسلامی و سیدمحمد حسینی سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در پاسخ به پرسش ایسنا، درباره مانیفست نواصولگرایی که ماه پیش از سوی نزدیکترین حزب به محمدباقر قالیباف، رونمایی شده، بر زبان آوردند.


علی مطهری در یادداشتی با طرح ۴ سوال از مصباحی مقدم نوشت: چیزی هم برای مصوبات مجلس باقی بگذارید! نایب رئیس مجلس شورای اسلامی دراین یادداشت با اشاره به اظهارات یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در تایید رویه فعلی هیات نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام در ارتباط با مصوبات مجلس، گفت: اگر این رویه باب شود، چیزی برای مصوبات مجلس باقی نمی­ماند، چون مجلس هر طرح یا لایحه­‌ای را تصویب کند این هیأت می­‌تواند به استناد بندی از صدها سیاست­ کلی آن را رد کند و چون خود را قائم مقام رهبری در این موضوع می­‌داند حق الزام را هم برای خود محفوظ می­‌شمارد و در این صورت چیزی برای مجلس باقی نمی­‌ماند.


حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت که وزیر خارجه در جلسه این کمیسیون درباره اظهارات اخیرش در خصوص موضوع پولشویی در ایران توضیح می‌دهد.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه گفت: سخنان وزیر امور خارجه نگاهی آسیب‌شناسانه به استفاده از منابع مالی نامشروع در برابر اقدامات قانونی و تدابیر شفافیت ساز نظام است و بهره‌برداری‌های سیاسی از سخنان دلسوزانه امری ناصواب و بی‌ثواب است.

در همین رابطه سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهارات اخیر وزیر امور خارجه را موجب ایجاد امیدواری در مردم برای مقابله با فساد دانست و گفت: گفتن چنین مطالبی این امید را در مردم ایجاد می‌کند که اراده‌ای برای مبارزه با فساد وجود دارد.


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشستی با عنوان نقش اتحادیه اروپا به عنوان یک بازیگر صلح جهانی در گروه بین‌المللی بحران تاکید کرد که توافق هسته‌ای را نه به خاطر منافع و تجارت، بلکه به دلایل امنیتی حفظ می‌کنیم. فدریکا موگرینی  ادامه داد: اگر ما بتوانیم این توافق را نگه داریم، قادر خواهیم بود بر اساس آن، به پیشرفت‌های بیشتری با ایران بر سر یمن، موضوع موشک‌ها، افغانستان و آسیای میانه دست یابیم.

همچنین وزیر امورخارجه ترکیه گفت که کشورش برای کاهش تاثیر تحریم‌ها در روابط با ایران همکاری نزدیکی با آمریکا، اتحادیه اروپا و طرف‌های دیگر دارد.


آیت‌الله جنتی در جلسه شورای نگهبان با اظهار تاسف از اوضاع مسلمانان در نقاط مختلف از جمله شرارت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین تصریح کرد: متاسفانه کسی به داد مردم بی دفاع فلسطین نمی‌رسد.

همچنین علی‌اکبر ولایتی در نشست بین‌المللی هم‌اندیشی اتحادیه‌های نویسندگان و ناشران حامی مقاومت فلسطین به نقش محور مقاومت در مقابله با توطئه‌ها و نقشه‌های شوم دشمنان و وظیفه مهم و سنگین نویسندگان و ناشران در روشنگری و نشان دادن پشت پرده توطئه و تزویر آمریکا و حامیان آنان در منطقه اشاره کرد و گفت: سیاست آمریکا برای مقابله با جبهه مقاومت، مثلث فشار، مذاکره و امتیازگیری است.


بر اساس بخشی از نتایج نظرسنجی ایسپا با موضوع «زیارت اربعین» که در تاریخ ۶ تا ۱۱ آبان ماه ۱۳۹۷ انجام شد، احساس امنیت زائران در کشور عراق بالای ۸۰ درصد بوده است. این نظرسنجی از افرادی صورت گرفته است که برای ورود به کشور مرزهای زمینی شامل شلمچه، چزابه و مهران را انتخاب کرده‎اند و حجم نمونه نظرسنجی، ۱۴۹۱ نفر بوده است.


سحرگاه امروز سلطان سکه و همدستش اعدام شدند و حکم وحید مظلومین (معروف به سلطان سکه) فرزند حبیب‌الله و محمد اسماعیل قاسمی فرزند غلامعلی که به جرم افساد فی‌الارض از طریق تشکیل شبکه فساد اخلال در نظام اقتصادی و ارزی و پولی کشور با انجام معاملات غیرقانونی و غیرمجاز و قاچاق عمده و کلان ارز و سکه به اعدام محکوم گردیده‌ بودند، به اجرا گذاشته شد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور به خبر "دادگاهی شدن بازنشستگان از ۱۵ آذر" واکنش نشان داد.  ناصر سراجدر رابطه با نقل قولی از او مبنی بر اینکه بازنشستگان شاغل که پست‌های خود را تا ۱۵ آذر ماه ترک نکنند، به دادگاه معرفی می‌شوند، گفت: مگر می‌شود این افراد فوری به دادگاه معرفی شوند؟ پانزدهم آذر ماه این مدت تمام می‌شود و از ۱۶ آذر ماه هر کسی که سر کار باشد، خلاف قانون است و مدیری که وجهی به آن پرداخت می‌شود، قطعا طبق مقررات با او برخورد خواهد شد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید