رعایت شاخص‌های استاندارد نسبت دستگاه دیالیز به بیمار در آذربایجان‌شرقی

قائم‌مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: نسبت دستگاه دیالیز به بیمار در آذربایجان‌شرقی، در سطح نرم کشوری و استاندارد است.

دکتر «علی‌اکبر طاهر اقدم» در گفت‎وگو با ایسنا، اظهار کرد: قبلاً مشکلات زیادی در بخش دیالیز داشتیم و با وجود ارائه خدمات به بیماران در سه شیفت، دچار مشکل می‌ شدیم، اما امروزه با حمایت‎های وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تبریز و کمک خیران سلامت، اکثر بیمارستان‎ها در سطح استان، بخش دیالیز دارند. 

وی با اشاره به تلاش‎های متولیان امر در دانشگاه علوم پزشکی تبریز، خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که عمده‎ترین وظیفه تأمین سلامت مردم بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است، پیرو تلاش‎ها و اقدامات در این راستا، شمار دستگاه دیالیز به بیمار در استان ما از نرم کشوری که چهار الی پنج دستگاه به ازای هر بیمار است نیز بهتر بوده و بیماران ما فقط در شیفت صبح و عصر دیالیز می‎شوند.   

قائم‌مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود:  بخش دیالیز 122 تختخوابی بیمارستان امام رضا(ع) نیز در نوع خود بی‎نظیر بوده و حتی بعضی تخت‎ها نیز خالی هستند، حدود 1700 بیمار دیالیزی در استان داریم که نزدیک به 1000 نفر از آنان در بیمارستان‎های دولتی دیالیز می‎شوند. 

طاهر اقدم با تأکید بر نقش آموزش به شهروندان و فرهنگ‎سازی به‌منظور پیشگیری از ابتلا به نارسایی کلیه، گفت: پس از ابتلا به بیماری، فرد مجبور است تا هفته‎ای سه نوبت برای دیالیز شدن به بیمارستان مراجعه کند و هزینه زیادی به سیستم سلامت، چون تأمین دستگاه دیالیز نیز تحمیل می‎کند، از این‌رو می‎توان با آموزش، از ابتلا به این بیماری و مشکلات بعدی آن پیشگیری کرد. 

‎وی با اشاره به نقش سازمان‎های مردم نهاد در کمک به بیماران کلیوی یادآور شد: انجمن حمایت از بیماران کلیوی خوشبختانه حمایت‎های خوبی از این بیماران کرده است، اما لازم است که خیران و سازمان‎‏های مردم نهاد برای کمک به بیماران کلیوی و آموزش به شهرندوان بیش از پیش وارد عمل شوند، کار خیر فقط ساختن بیمارستان نیست، هزینه ایاب و ذهاب، از کارافتادگی این بیماران نیز مطرح بوده و خیران می‎توانند از این طریق به بیماران کمک کنند. 

به‌مناسب «هفته حمایت از بیماران کلیوی»، جمعی از مسئولان استان اعم از قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی، فرماندار تبریز و نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی و رئیس انجمن کلیه ایران از بخش 20 تختخوابی بیمارستان شهید محلاتی تبریز بازدید کرده و از نزدیک در جریان مشکلات بیماران قرار گرفتند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید